דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתבגר ולהישאר צעיר 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 694   [ נצפה 2040 פעמים ]

עם העלייה בתוחלת החיים רוב המחקרים עוסקים באנטי איג'ינג שמתמקד  בהאטת קצב הזדקנות הגוף ומניעת מחלות הקשורות בגיל, תוך שילוב של רפואה מונעת תזונה נכונה ופעילות גופנית.בעזרת כלים אלה אנו מעלים את רמת החיוניות, התפקוד והאנרגיה של כל אחת ואחת מאתנו.
הדאגה להאטת קצב ההזדקנות נובעת מעליית תוחלת החיים הממוצעת, חוסר התייחסות לנושא מעלה את הסיכון לחלות במחלות הקשורות בהזדקנות כגון: מחלות לב וכלי דם והידלדלות מסת העצם.
גיל המעבר הוא שלב בחיי האישה שמתחוללים בגופה שינויים הורמונליים שמובילים לשינויים פיזיולוגיים ונפשיים אך מועד ההתרחשות לשינויים אלו הוא אינדיבידואלי.שמירה על אורח חיים פעיל, תזונה נכונה ולקיחת תוספי מזון מתאימים עוזרים להאט את התהליך ולהראות טוב יותר. בעקבות הקפדה על דברים אלו לגיל הכרונולוגי יש היום פחות משמעות.
בגילאים אלו הגוף מבזבז הרבה פחות אנרגיה, והשינוי העיקרי מתרחש בעיקר עם הפסקת המחזור החודשי. כך יוצא שבאופן טבעי בגילאים אלה הגוף זקוק לפחות קלוריות ולכן צריך להוריד בכמויות המזון מחד, ולהוציא יותר אנרגיה ע"י פעילות גופנית מאידך. הערך הקלורי המוערך עשוי לרדת בכ- 300 ל- 500 קלוריות ליום. מאחר שהירידה הקלורית כל כך משמעותית הרי שפעילות גופנית סדירה יכולה לעזור מהצד השני של המתרס, במניעת ההשמנה.
תזונת נשים צריכה להיות עשירה בסידן, ובייחוד בגיל זה. בעקבות ירידה בכמות האסטרוגן, חלה לרוב עלייה משמעותית בדילדול העצם. אמנם בשלב זה רקמת העצם לא תבנה מחדש, אך תזונה עתירת סידן, יכולה לעזור להאט את קצב בריחת הסידן מהעצם. מזונות עתירי סידן  הנם מוצרי חלב, סרדינים, שקדים, טחינה, שומשום ועוד.
פעילות גופנית מומלצת מאוד גם במקרה זה ונועדה לשמור על מסת העצם,  כמו גם למניעת מחלות לב, שחרור ממתחים ועצבנות ולשינה טובה.
נשים אשר נמצאות במסגרת פעילות גופנית קבועה ואוכלות תזונה מאוזנת סובלות הרבה פחות מתופעות גיל המעבר.
נשים מבוגרות אינן בוחרות במזונות המכילים את כל רכיבי התזונה בכמות ובמגוון הנחוצים לגוף.
חלק גדול מהאוכלוסייה המבוגרת התזונה אינה מספקת את הכמות המומלצת של הויטמינים וממינרלים והצורך בתוספת עולה בעיקר לאחר גיל 50. אך גם פה יש להזהר מלקיחת תוספים באופן אקראי, שכן עודף של ויטמינים ומינרלים, בייחוד כזה שנלקח בצורת תוספים, עלול להזיק פעמים רבות יותר מתועלתו.במקרים אלו רצוי קודם לערוך בדיקות דם, ולבחון על פי התוצאות, בשילוב של התזונה באופן אישי מהם התוספים הרצויים. ניתן לקחת מולטי ויטמין כללי או תוספים ספציפיים: לעיתים יש האטה בספיגת ויטמיני B, ניתן לקחת אומגה 3, שעוזרת במניעת מחלות לב, והורדת ערכי כולסטרול, שגם כן עשויים להיות גבוהים יותר בגיל זה, וכן ניתן לקחת תוסף שדל אנטיאוקסידנטים ( נוגדי חמצון), שיכול במידת מה להאט תהליך הזדקנות כללי והזדקנות העור (לדוגמא ויטמין C, ויטמין E).
במקרים בהם חלים שינויים פיזיולוגים כגון הפרעות בשינה, שינוי במצבי הרוח ואף גלי חום בקרב נשים ניתן גם כן להעזר בתוספים שעשויים להקל, שכן גם מצבים אלו מכניסים פעמים רבות למצבי דכאון קלים עד קשים, ועשדויים מהבחלינה הפסיכולוגית להאיץ את תהליך ההזדקנות.  בין התוספים הללו ניתן למצוא את שמן נר הלילה, דונג –קוואי או ג'ינקו בילובה.
באופן כללי כמו בכל גיל , וכן בעיקר בגיל זה חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה. ההכלה של כל רכיבי התזונה יכולה לעזור לגוף באופן טבעי לשמור על שיווי המשקל שלו ולהאט את תהליך ההזדקנות.
ההקפדה היא על מספר דברים:
1. צריכת בשרים, גם בשר אדום דל שומן, בין 4-5 פעמים בשבוע- המהווה מקור עשיר לברזל וויטמיני B.
2. אכילת דגים פעמיים בשבוע- המהווים מקור לאומגה 3.
3. אכילת ירקות ופירות- המהווים מקור תזונתי עשיר לסיבים תזונתיים, שיכולים לעזור במניעת עצירות, המתאפיינת בגיל זה.
4. אכילת ירקות ופירות בכל חמשת הצבעים- ירוק, אדום, כתום, לבן וסגול.
5. צריכת 3 מנות חלב ליום לפחות- כמקור עשיר וזמין לסידן
6. שתיית 8 כוסות מים ליום, העוזרים לשמירה על עור גופנו, ומניעת עצירויות.
7. אכילת פחמימות מורכבות (כדוגמת לחם, אורז וכו'), והמעטה עד כמה שניתן בפחמימות פשוטות ( מזונות מתוקים- עתירי סוכר פשוט).
מיתוס השולט בנוגע לזקנה שעל פיו תהליך ההזדקנות הוא רק תהליך של החלשות מתמדת הוא מוסכמה מעוותת ומוגזמת של התרבות שלנו אשר מקדש את הנעורים ומתעב את הזקנה. לצערנו האובססיביות בגישתנו להישאר צעיר מפספסת את החלק החשוב בהזדקנות, שלה יתרונות מסוימים של אנשים מבוגרים שתורמים כגון: למדע ולאומנות כתוצאה של ניסיון ובשלות של המוח שגורמת להתבוננות וחשיבה מעמיקה וכמו כן כושר המצאה.
הקפדה על מרכיבי תזונה חיוניים שמירה על כושר גופני, צריכת קלוריות ברמה הנכונה וצמצום מזונות יוצרי חמצון המביאים ליצירת רדיקלים חופשיים הם הנוסחה להתמודדות של נשים עם השינויים ההורמונליים והנפשיים של התהליכים המתרחשים בגופנו עם השנים.

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב