דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשר בין תזונה וגנטיקה 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 3666 פעמים ]

הקשר בין תזונה, גנטיקה ובריאות האדם העסיק מדענים רבים ואנשי רפואה במאה האחרונה. פיצוח הגנום האנושי ואיתור משתנים במערכת התורשתית בקרב פרטים ואוכלוסיות מהווים גורם חדש שמעשיר ומאתגר את הבנת החוקרים אודות הקשר המורכב בין תחומים אלו. בשנים האחרונות נע חקר התזונה מתחומי המחקר האפידמיולוגיים והפיזיולוגיים לעבר הביולוגיה המולקולרית והגנטיקה. בהמשך לטרנד המחקרי שצמח, בו מנסים החוקרים לברר את הקשר בין תזונה לגנטיקה,  נוטריגנטיקה תפסה מקום של כבוד כשדה מחקר רב תחומי מתפתח בתחום מדעי התזונה, שמטרתה לחשוף כיצד תזונה יכולה להשפיע על בריאותנו. התזונה הגנטית מציעה דרך לייעל את בריאות האדם, איכות חייו ומהווה אתגר גדול במהותו ובחשיבותו.

החוקרים שואפים לחשוף את הביטוי הגנטי האנושי והאופן שבו עשויים לפעול עליו רכיבי מזון שונים בכדי להבין איך בריאותנו מושפעת מתהליכים אלו. ממצאים מהשנים האחרונות מעלים כי חומרים המצויים ברכיבים גנטיים שונים בגופנו, מקיימים  אינטרקציה עם רכיבי תזונה מסוימים ואוכל ביו-אקטיבי ומשפיעים על הביטוי הגנטי באופן שבא לידי ביטוי, לדוגמא, ביצירת חלבונים, בשינויים בייצור מטבולי ועוד. נמצא שרכיבים תזונתיים יכולים להפעיל או לשתק פעילות גנטית מסוימת, לפצות על חסר פיזיולוגי גנטי, להשפיע על רמת אינזמים מסוימים בדם, מידת הפירוק שלהם והרכב החומרים בגוף. למעשה, הגנים מעבירים את ההוראות המאפשרות לתאים ליצור חלבונים, ובכך הם אחראיים לקביעת רובן המוחלט של תכונות הפרט. כדי שהגן יוכל לעבור שעתוק למולקולות המתורגמות לחלבון, עליו להיות מופעל באמצעות גירוי כימי מסוים. גירוי זה מתאפשר כתוצאה מאינטרקציה המתקיימת בין הגנים לעצמם וכן, בינם לבין גורמים כימיים שונים, דוגמת מולקולות מזון וגורמים נפשיים. כימיקלים תזונתיים שונים נקשרים לחלבונים וכך מפעילים או משתקים גנים מסוימים. התאמת התזונה לנטיות הגנטיות של הפרט תאפשר שיגור כימיקלים תזונתיים לתאים ותעורר תגובות כימיות שיפעלו על הביטוי הגנטי, ישנו אותו ויביאו לשיפור בריאותי.

ההשלכה של התקדמות מדע הנוטריגנטיקה והבנת מערכת היחסים והתהליכים, המתקיימים בין החומר הגנטי לחומר התזונתי, הינה חשובה ביותר בזירה הרפואית. עם התקדמות המחקר בתחום תתאפשר התפתחותם של בדיקות וטיפולים, אשר יסייעו לאבחן מחלות שונות, יגלו את הגורמים למחלות, יאתרו חסרים פיזיולוגיים ויאפשרו למתן או אפילו למנוע אותם באמצעות תזונה מותאמת. מעבר לכך, יהיה ניתן להרכיב תפריט תזונתי, התפור בהתאם למיפוי הגנטי של הפרט, על מנת לשפר את בריאותו ואת איכות חייו, למנוע מחלות ולשמור על משקל גוף תקין. השונות הגנטית ברמת הגנוטיפ (ההרכב הגנטי) וברמת הפנוטיפ (התכונות הגנטיות שבאות לידי ביטוי) בין בני האדם מביאה לתגובות שונות אצל כל פרט ביחס למרכיבי מזון שונים. מכאן נובע שסוגי דיאטה שונים יפעלו על חלקנו בהצלחה מסוימת ואילו אצל אחרים בחוסר הצלחה. השאיפה היא ליצור איזון גנטי אופטימלי באמצעות תזונה מותאמת אישית. כמו כן, בעתיד יתאפשר פיתוח פרטני של רכיבי מזון בשילובים שונים, אשר יביאו לידי שיפור בריאותי, יינתנו לטיפול במחלות מסוימות או למניעתן. ההוכחות המדעיות העכשוויות בתחום זה, מצביעות על קשר בין גנטיקה, תזונה ובריאות הפרט והפוטנציאל המדעי הוא רב. יחד עם זאת, לדעת כולם, יש צורך בהעמקת המחקר וישנה עוד כברת דרך עד שנגיע למיפוי גנטי ותזונתי מוחלט על מכלול הקשרים והשפעתם ההדדית על בריאותנו.כבר כיום ניתן למצוא באינטרנט חברות המשווקות בדיקות גנטיות, שעל בסיסן הן מספקות המלצות תזונתיות שונות. גורמי בריאות רשמיים מביעים את הסתייגותם וחששם מבדיקות אלו ומבקשים להדגיש כי אין בהם תחליף הולם להערכת בריאות מסורתית. מעבר לכך אף עולות שאלות של אמינות הבדיקה, דרך ביצועה וההשלכות שלה על הצרכן.

לסיכום, חקר הנוטריגנטיקה עשוי ליצור בעתיד את הבסיס להתאמה מיטבית של תזונה, בשילוב פעילות גופנית, אשר יביאו לבריאות מיטבית ולשיפור באורח החיים שלנו. עד שזה יקרה, מוטלת עלינו החובה להיות קשובים לגופנו ולפעול בהתאם להמלצות הרופאים והדיאטנים, לאכול בצורה מסודרת ונבונה, לבצע פעילות גופנית קבועה ומסודרת ולשמור על מצב נפשי מאוזן. אם נדע לנהוג כך נוכל לשאוף ולחיות את האמרה הידועה -  "נפש בריאה בגוף בריא".

 

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב