דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרגילי פתיחה להכרות בקבוצה 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 8921 פעמים ]

תרגיל הפתיחה הוא מעין "הרושם הראשוני" של הסדנא, לכן, כמו בכל דבר הקשור לרושם ראשוני, עלינו להשקיע בכך לא מעט מחשבה, לשאול את עצמנו, מה מטרתו של תרגיל הפתיחה שלנו, מה אנו רוצים להשיג באמצעותו, עם איזו תחושה אנו רוצים שהמשתתפים יסיימו אותו ומה מידת החשיפה שאנו מעוניינים לבקש מהמשתתפים על עצמם.

כל סדנא תתחיל עם תרגיל פתיחה על מנת "להכניס את המשתתפים לעניינים", לאפשר הפרדה בין מה שקורה מחוץ לסדנא, כל המטענים שאיתם המשתתפים מגיעים, למה שקורה בתוך הסדנא.

כלל חשוב בתרגיל פתיחה הינו שכל המשתתפים בסדנא צריכים לקחת בו חלק, או לכל הפחות לאפשר לכולם לקחת בו חלק, אם מישהו לא מרגיש בנח לשתף או מעוניין שלא לחשוף, לאפשר לו זאת.

הפעם, אציג בפניכם 7 תרגילי פתיחה שניתן לעשות בהם שימוש לצורך הכרות וגיבוש, כל אחד מהם משיג מטרה מעט שונה, לכל אחד מהם ניתן גם לעשות ווריאציה ולחבר אותו לנושא מסוים שעליו דנה הסדנא.


    • תרגיל בועות סבון - להביא בקבוק בועות סבון (כזה של ילדים) ולבקש מהמשתתפים בסבב כל אחד בתורו להפריח כמה שיותר בועות סבון ולספור אותם, הדבר יוצר מעין תחרות בין המשתתפים, כל אחד רוצה להצליח להפריח יותר. לאחר סיום הסבב, לבקש מהמשתתפים לספר מספר דברים על עצמו כמספר הבלונים שהוא הפריח.
    • מכנים משותפים - לחלק את הקבוצה לזוגות, רצוי שהזוגות לא יהיו כאלו שמכירים אחד את השני, ולבקש מכל זוג למצוא 10 מכנים משותפים ביניהם. לאחר מכן כל זוג מספר לקבוצה את המכנים המשותפים שהוא מצא.
    • שבץ נא - כל משתתף מקבל מספר פתקיות כמספר האותיות בשם שלו, על כל פתקית הוא רושם אות משמו. בשלב הבא משחקים "שבץ נא", המנחה מניח את אותיות השם שלו ראשון על הרצפה, ומהם מתחברים המשתתפים האחרים עם אות המשותפת לשם. כל משתתף שמניח את שמו מספר איך קיבל את שמו, או סיפור הקשור לשם שלו.
    • חוט מקשר - עושים שימוש בכדור צמר, כל המשתתפים עומדים במעגל, משתתף ראשון מחזיק בקצה החוט ומציין את הציפיות שלו מהמפגש, לאחר מכן ממשיך לאחוז בקצה החוט ומעביר את כדור הצמר למשתתף נוסף (לא זה העומד לידו), זה מציין את הציפיות שלו, מחזיק בחוט ומעביר את הכדור הלאה וכן הלאה, עד שכל המשתתפים אוחזים בחלק מהחוט ונוצר מעין מארג הקשור לכולם.
    • הצגה עצמית דרך העניים של מישהו אחר, לבקש מהמשתתפים להציג את עצמם כאלו מישהו אחר מספר עליהם, זה יכול להיות חבר, בן זוג, אח, הורה, ילד, בוס וכו'
    • הצגה עצמית דרך קלפים השלכתיים , ישנם לא מעט סוגי קלפים שניתן לרכוש לצורך תרגיל זה. אפשרות נוספת היא פשוט לקחת תמונות של חפצים, נוף, אנשים, מצבים וכו' ודרכם לאפשר למשתתפים להציג את עצמם.
    • ספיד דייט - מסדרים כיסאות במעגל פנימי וחיצוני כך שהכיסאות של המעגל הפנימי פונות לאלו של החיצוני, המשתתפים יושבים על הכיסאות אחד מול השני, לכל זוג ניתנת דקה עד 3 דקות (תלוי בפרק הזמן העומד לרשותכם) להציג אחד את השני, לאחר מכן כל המעגל החיצוני זז כיסא אחד ימינה וחוזר חלילה

תרגילי הפתיחה הללו אמורים לקחת בין 10 ל-30 דקות, תלוי במספר המשתתפים, במידת שיתוף הפעולה, ברמת העומק והחשיפה.

הכותבת: הדר צ'צ'יק, מנחת קבוצות

www.hc.coi.co.il

הדר צ'צ'יק מנחת קבוצות, מובילה קורסי הנחית קבוצות וקורסי ניהול במגזר העסקי והציבורי, מנחה בכירה לחשיבה יצירתית בשיטת "לחשוב כמו זברה" וחוקרת ומנחה קבוצות מיקוד במכון מחקר


http://www.hadarsadnaot.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב