דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך בנויה להקה? חלק שני 

מאת    [ 16/07/2010 ]

מילים במאמר: 1026   [ נצפה 2253 פעמים ]

איך בנויה להקה? חלק שני

בחלק הראשון של המאמר הסברתי את מרכיבי המוסיקה הבסיסיים וכיצד הם באים לידי ביטוי במבנה ההרכבים המוסיקליים. בעזרת הסברים אלה קל יהיה יותר להבין כיצד ניתן לבנות הרכבים מוסיקליים שונים ובמה יתבטאו ההבדלים בינהם.

הרכבים מלאים

כחלוקה בסיסית, אני אוהב להבחין בין הרכבים מוסיקליים מלאים להרכבים מצומצמים. כפי שאני רואה את הדברים, בהרכב מוסיקלי מלא יש "משבצת" נפרדת לכל אחד ממרכיבי המוסיקה השונים, כל תפקיד מוסיקלי "מאוייש" ע"י המוסיקאי המתאים. הרכב כזה מספק צליל מלא ומאוזן והוא גמיש ומגוון מבחינה מוסיקלית. הנה דוגמאות טיפוסיות לאפשרויות השונות לבניית הרכב מוסיקלי מלא.

מלודיה: ווקאלי (זמר, זמרת) / אינסטרומנטלי (סקסופון, חצוצרה, חליל, כינור...)

הרמוניה: פסנתר, גיטרה, אקורדיאון...

בס: קונטרבס, בס חשמלי, טובה

קצב: מערכת תופים, כלי הקשה

כל עוד מדובר במוסיקאים טובים, אין סיבה שכל אחד מהשילובים האפשריים בין ה"משבצות" השונות לא ייצור הרכב מוסיקלי מוצלח. לדוגמא:

- חצוצרה, פסנתר, בס חשמלי ומערכת תופים

- זמרת, קונטרבס, גיטרה וכלי הקשה

ההבדלים בין האפשרויות השונות מתבטא באופן בו ה"צבעים" השונים של כל כלי מתמזגים יחד. אולי חליל ישתלב טוב יותר גם גיטרה וכלי הקשה, וחצוצרה לעומת זאת עם פסנתר ומערכת תופים, אך לא בהכרח. ישנם משתנים רבים נוספים המשפיעים על הצלחתו של שילוב מסויים ובהם הסגנון המוסיקלי הכללי של ההרכב, הסגנון האישי של כל נגן, סוג ומקום האירוע, הטעם האישי של המשתתפים ועוד, ואין כאן באמת חוקים. המשותף לכל השילובים הללו הוא הצליל המלא של מבנה הלהקה הטיפוסי הכולל סולן, ליווי, בס וקצב ויכולה לבצע הן מוסיקת ריקודים קצבית והן מוסיקת רקע ולבצע קטעים במגוון סגנונות כגון פופ, רוק, ג'אז, מוסיקה לטינית, מוסיקה שחורה, רגאיי וכולי.

ניתן אף "לעבות" כל אחת מהמשבצות ע"י הוספה של כלים ומוסיקאים נוספים להן. למשל, אפשר לבנות הרכב עם יותר מסולן אחד (נניח, זמרת וסקסופון), שני כלים הרמוניים – פסנתר וגיטרה ומערכת תופים בתוספת של נגן כלי הקשה. הרכב כזה אפשר אולי להחשיב כהרכב מורחב. לרוב לא מקובל לא מקובל לעבות את ההרכב בכלי בס נוסף או במערכת תופים נוספת. הדבר יוצר עומס מוסיקלי רב ומיותר. כמו כן, חשוב להבין שככל שההרכב מורחב יותר כך על המוסיקה להיות מעובדת יותר ומאולתרת פחות, והדבר דורש השקעה וארגון מרובים יותר (המתבטאים גם בתקציב). מצד שני, העושר, הגיוון והאנרגיה של הרכבים כאלה גדולים משמעותית ובכך יתרונם. הרכבים מורחבים לרוב לא נמצא בכל אירוע סטנדרטי, אך הלהקה הטיפוסית בת ארבעה או חמישה אנשים היא לדעתי הרכב שלם ומאוזן שיכול להתאים לרוב האירועים ולמגוון סגנונות.  

הרכבים מצומצים

בעיני הרכב מוסיקלי שאחת ה"משבצות" האלו חסרה בו הוא הרכב מצומצם. במקרים רבים השיקול לבחירת הרכב מצומצם יותר הוא קודם כל תקציבי. בעקרון הרכבים מצומצים יותר זולים יותר (אולי לא אם הזמנתם את אלטון ג'ון להופעת יחיד אצלכם בחצר...) וגם דורשים פחות מקום, ציוד וארגון. כמו כן, אולי דווקא ה"צבע" האינטימי יותר של הרכב מצומצם ימצא חן בעינכם יותר מאשר הרכב מלא.

העושר הצלילי של הרכב מוסיקלי לא נקבע בהכרח לפי מספר האנשים שבו אלא תלוי רבות בסוג כלי הנגינה שבו. בעקרון, כל עוד יש בהרכב כלים הרמוניים וכלי בס המספקים לו את תחום התדרים האמצעי והנמוך ישמור ההרכב על צליל מלא. ללא תדרים אלה יישמע ההרכב ריק יותר. למרבה הפלא, דווקא המשבצת המלודית בהרכב היא פעמים רבות אינה הכרחית, מכיוון שכפי שכבר ראינו הכלי ההרמוני בהרכב יכול למלא בו-זמנית הן תפקיד מלודי והן תפקיד הרמוני. הפסנתר, כאמור, מצטיין בכך במיוחד. לצורך ההמחשה אנסה להציג כמה אפשרויות להרכבים מוסיקליים מצומצמים ותכונותיהם: 

- נגן אחד, פסנתר סולו: צליל עשיר למדי, עומד בפני עצמו

- נגן אחד, גיטרה סולו: צליל קטן יותר, נגן מיומן יוכל לעמוד בפני עצמו

- נגן אחד, כלי נשיפה סולו: חסר ליווי, מוגבל, מתאים לקטעים קצרים ומיוחדים

- 2 נגנים, זמרת / כלי נשיפה + גיטרה: צליל קטן, חם ונעים

- 2 נגנים, זמרת / כלי נשיפה + פסנתר: צליל גדול יותר אך חם פחות

- 2 נגנים, פסנתר + קונטרבס: צליל מלא, הרכב מגוון

- 2 נגנים, כלי נשיפה + כלי הקשה: חסר הליווי, צליל מעט ריק ומוזר

- 3 נגנים, כלי נשיפה + בס חשמלי + תופים: צליל מעט חסר, פחות מגוון אך לעיתים יכול להתאים

- 3 נגנים, זמרת / כלי נשיפה + גיטרה + קונטרבס: צליל מלא וחם, מגוון

- 3 נגנים, פסנתר + בס חשמלי + תופים: צליל עשיר, מתפקד למעשה כמו הרכב מלא בזכות הפסנתר

- 4 נגנים, זמרת + כלי נשיפה + גיטרה + כלי הקשה: צליל חם ונעים אך קטן יותר מאשר להקה מלאה בגלל היעדר הבס והתופים, צליל חם ונעים 

אלו רק כמה דוגמאות לשילובים אפשריים רבים. ניתן לראות שלעיתים דווקא להרכבים גדולים יותר יהיה צליל פחות עשיר מזה של הרכב קטנים. אין בכך כדי להמליץ על סוג כזה או אחר של הרכב מוסיקלי. לעיתים דווקא ההרכבים הלא סטנדרטיים ואפילו "מוזרים" יוכלו להתאים לסיטואציה מסויימת ולטעם של מישהו מסויים, אך כדאי לקחת את כל השיקולים בחשבון.

בעיית ה"רעש"

לסיום, ברצוני להתייחס בכמה מילים לעניין שעולה לעיתים קרובות בתחום המוסיקה לאירועים והוא עניין העוצמה או הרעש כפי שחלק מכנים זאת. במובן מסויים כל קול הוא סוג של רעש ובמיוחד באירועים תמיד יהיו אלה שעבורם גם הנגינה הנעימה ביותר היא יותר רעש מאשר הנאה.

נתקלתי באנשים רבים המחפשים הרכב מוסיקלי לאירוע וחוששים שהרכב מלא, במיוחד כזה הכולל מערכת תופים, יהיה דומיננטי ורועש מדי לאירועים סולידיים ולדעתי זה בהחלט לא מחוייב המציאות. כאשר מדובר בנגנים מקצועיים ומנוסים הם ידעו להתאים את אופי הנגינה, העוצמה וכמובן הסגנון לאירוע ולחלל הנתונים. חשוב לזכור שבאירועים חברתיים עוצמת הדיבורים בין הנוכחים באירוע מגיע עצמה לרמה לא מבוטלת. לעיתים דווקא הרכב מוסיקלי מלא "יעטוף" את רעש הדיבורים ויבלע חלק ממנו ובכך יתרום ליצירת אווירה נינוחה יותר באירוע. חלק גדול מעוצמת הנגינה אף נבלע פיזית ע"י האנשים במקום ולכן אין להתייחס לעוצמת כלי הנגינה כפי שהיא בפני עצמה. איני מבין גדול באקוסטיקה ולא בדקתי זאת מבחינה מדעית, אבל לפחות באופן אישי נדמה לי לפעמים שדווקא הרכב מוסיקלי קטן יכול "להעיק" על האוזן יותר מאשר הרכב מלא, מכיוון שאינו עוטף מספיק את הדיבורים אלא "מתנגש" איתם ואינו ממלא מספיק את החלל ואז התוצאה היא באמת סוג של רעש שאחרי זמן מה מציק יותר מאשר תורם לאירוע. לכן, לסיכום, אין צורך לחשוש יותר מדי מבעיית הרעש, וזו אינה נמדדת רק לפי עוצמת הכלים והדציבלים שמייצר ההרכב.  

 

 

 

אודי ורזגר, חלילן ומוסיקאי, הרכבים מוסיקליים לאירועים - www.my-sound.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב