דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המסתורין הגדול :חוקי הזהב לניהול החיים בהצלחה 

מאת    [ 28/03/2007 ]

מילים במאמר: 1608   [ נצפה 3286 פעמים ]

הקדמה
מה לא נאמר על החיים -
אנשים אומרים שהחיים הם קשים,אחרים אומרים שהחיים הם טובים ,אחרים מצטטים ש"החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בתוכניות אחרות" (ג'ון לנון).מה שבטוח שאין חיים טובים או רעים יש רק חוויה לגמרי סוביקטיבית.
ובכל זאת,נשאלת השאלה האם ניתן למצוא חוקיות מסוימת בתוך החיים של בני אדם שתאפשר להם לחוות חיים טובים יותר - מה קובע אם החוויה שלנו מהחיים טובה או רעה - האם החיים זה באמת משהו שקורה לנו - או שאפשר לנהל את
החיים בהצלחה - ואם כן,מה צריך לדעת על החיים כדי שהם יהיו ו טובים יותר?
מניסיוני עם למעלה מ10,000 איש/ה שעברו אצלי סוגים שונים של סדנאות למודעות עצמית חוקי החיים הם המפתח לחיים טובים יותר.
נשאלת השאלה מה זה חוק חיים ?
חוקי חיים
המושג חוק חיים לקוח בהשאלה מד"ר פיל .הוא פירש חוקי חיים כחוקי המשחק. להשקפתי חוקי חיים הם חוקים שעוזרים לנו לפענח את הצופן של ההתנהגות האנושית.חוקי החיים הם כמו חוקי הטבע.אם אתם מבינים אותם-אתם חיים בהרמוניה עם הטבע.אם אתם לא מבינים אותם-אתם חיים במאבק איתנים מול הטבע והסיכוי שלכם לחיים טובים הולך ופוחת.האינדיאנים קראו להם-המסתורין הגדול.
בנוסף,יש אנשים שמבינים את חוקי החיים ויש כאלו שלא.אלו שמבינים ?לאו דווקא למדו אותם בבית הספר.הם גם לא בהכרח אנשים מבוגרים (שכן "אין זו כמות הניסיון שעושה אותנו לחכמים אלא האיכות" ?אושו )או אנשים משכילים אבל אלו הם אנשים שמבינים אנשים אחרים.יש להם חושים טבעיים טובים לגבי הקודים שמפעילים אנשים במצבים שונים.בזכות הידע הטבעי הזה שיש להם הם מגיעים לתוצאות טובות יותר בחיים.הם מחוברים למסתורין הגדול.
אני למדתי את זה מאבא שלי.אבא שלי אינו איש בולט במיוחד או משכיל במיוחד או בעל כישרון מיוחד .אבל מה שעזר לו לשרוד את משברי החיים זו היכולת שלו ל"הסתדר עם אנשים " מכל צורה וסוג.זה סוג מסוים של כישרון שבא לו באופן טבעי.
והדוגמאות הן רבות:כל פעם שהיה נעצר על עבירת תנועה הוא היה יוצא ללא קנס , בבנק הוא תמיד קיבל יחס מועדף בתורים אף על פי שהגיע אחרון ,בוועד העובדים הוא תמיד נבחר ליו"ר,בחו"ל הוא תמיד מסתדר בצורה מופלאה אף על פי שאינו יודע את השפה,ובכל מגעיו עם הבירוקרטיה הוא תמיד מצליח ל"סגור עניין " בלי להתרגז.
אנשים שמכירים את חוקי החיים הם אנשים שיש להם את מפתחות הזהב להתנהלות טובה יותר עם בני אדם,עם מצבים לא רצויים ועם אירועים לא צפויים.
הנחות היסוד שהנחו אותי בהגדרת חוקי החיים שאציג לאורך המאמר הם :
1.אנשים הם הדבר הכי מורכב בעולם.כדי להבין אנשים אנחנו נדרשים לקודים אוניברסאליים שיעזרו לנו להבין את ההתנהגות האנושית.עד היום השארנו את מלאכת הבנת נפש האדם לפסיכולוגים.הגיע הזמן שכולנו נעסוק במלאכה כי "בנפשנו היא."
הדרך לאושר עוברת דרך הבנת המניעים,הסיבות וההתנהגויות שלנו.רק מודעות עצמית יכולה לגרום לנו לשנות את חיינו ולחיות נכון יותר ממה שאנחנו חיים עכשיו.
2. כל אדם הוא חד פעמי.החד פעמיות שלנו עושה אותנו ייחודים.כמו שאין פתית שלג אחד שדומה למשנהו כך אין אדם אחד שדומה בדיוק לרעהו גם אם הם נוצרו מאותה ביצית ומאותו הזרע.יחד עם זאת יש לנו דברים משותפים מעצם היותנו יצורים חברתיים שעוברים סוציאליזציה חברתית.חוקי הסוציאליזציה החברתית עומדים ביסודם של חוקי החיים ויכולים לעזור לנו להבין את האנושות מעבר לייחודיות של כל אחד ואחד.
3.יש חוקיות ויש היגיון בדרך שבה אינטראקציות חברתיות מתקיימות.יש היגיון בתוך "הבלגאן" הזה שנקרא התנהגות חברתית.התנהגות חברתית וקודים חברתיים אינם רק מושא למחקר סוציולוגי.הם קודים שאנו צריכים ללמד את ילדינו בגיל הרך שכן הם הבסיס להצלחה בחיים.
4.חוקי החיים אינם טובים או רעים,הוגנים או לא הוגנים,מוסריים או לא מוסריים.הם פשוט ?עובדות חיים.אנחנו יכולות להמשיך להתעלם מעובדות החיים או לבחור וללמוד אותם כדי לשפר,לייעל ולהצליח בכל תחומי חיינו.
5.חוקי החיים הם מפתחות הזהב לחיים טובים יותר.הם אלו שמאפשרים לנו לאמן את עצמנו לעבור מ"המצב שבו אנו נמצאים ,למצב טוב יותר שבו אנו רוצים להיות" שינון חוקי החיים יעזרו לנו להפסיק להתנהג כמו עליסה בארץ הפלאות שכששאלה את החתול:"איך מגיעים ?" הוא ענה לה בשאלה:"לאן את רוצה להגיע?" וכשהיא ענתה לו ?"אני לא יודעת "אז הוא ענה לה "אם כך, זה לא משנה כיצד תלכי .בכל דרך שתבחרי-תגיעי ".חוקי החיים מבהירים לנו את המטרה ואת הדרך שעלינו לעשות כדי להשיגה.הם המפתח לחשיבה תוצאתית.
6.החיים שלנו רצופים שינויים.לפעמים נדמה לנו שאנו יכולים לעשות שינויים בקו ישר כמו על סולם שבו אפשר לטפס מהשלב הראשון של אבחון הבעיה ועד השלב האחרון של השגת המטרה.רבים הם המודלים שמציגים זאת כך.אבל מה לעשות ששלבים כאלו יש רק על סולם.אנשים לא מנהלים את חייהם ובטח לא את הדרך שבה הם עושים שינוי בצורה ליניארית.אין קו ישר ורציף מנקודת ההחלטה על הצורך בשינוי ועד השגת התוצאה הרצויה.החיים עם כל השינויים הנדרשים בהם מתרחשים בצורה ספירלית:ספיראלה מלבד היותה אנרגיה נשית לפי חכמי המזרח היא גם מעגלית,היא הולכת ומתרחבת.לפעמים נדמה לנו שאנו תקועים-אנחנו לא מצליחים להבקיע את הדפוס שבו אנו תקועים ואז דווקא המשבר שאליו אנו נקלעים מביא לפריצת דרך ואנחנו מוצאים את עצמנו על מעגל רחב יותר על גבי הספיראלה.לכן המודל שאני פיתחתי כדי להכשיר אנשים לאמן עצמם או אחרים לשינוי נקרא-המודל הספירלי.חוקי החיים הם אלו שמקפיצים אותנו משלב לשלב במודל הספירלי.הם אלו שמאפשרים לנו ?"להגיע לתוצאות יוצאות מגדר הרגיל בחיינו ,בארגונים ובסביבה שבה אנו פועלים".
תקצר היריעה להביא את כל מכלול חוקי החיים.נביא לפניכם רק אחדים מהם:
1.כדי להצליח בחיים יש להכיר את הא"ב של הצופן האנושי:יש תכונות שהם אוניברסאליות לכל בני האדם באשר הם:למשל הצורך שלנו בשייכות והפחד שלנו מדחייה.הדחף הבסיסי הזה להיות מיחד ,חלק מהשבט האנושי ומאידך הצורך לרצות אנשים אחרים על מנת להימנע מדחייה משפיעים על כל מגעינו עם בני אדם אחרים.הם מהווים הסבר שכיח מאוד למוטיבציה שלנו להיכנס למצבים מסוימים או לצאת ממצבים לא רצויים.לדוגמא:אני מכירה אנשים רבים שנמנעים לגשת לראיונות עבודה או למכרזים ומתרצים שאת בסיבות הגיוניות אבל האמת היא שמה שמונע אותם להתקדם זו העובדה שהם פוחדים לחוות דחייה .כולנו פוחדים מכישלון חברתי .זה מוטבע בצופן האנושי שלנו.אנו הדוניסטים במהותנו :אנו שואפים למקסמם את האהבה של הזולת אלינו ולמזער את הסבל הכרוך בדחייה מצד אנשים אחרים.
תכונה שכיחה נוספת היא העובדה ש"גם אנשים איכותיים יכולים להיות קטנוניים " או העובדה ש"אנשים מבינים ומפנימים רק מה שהם רוצים לשמוע" .תכונה אחרת שמאפיינת אותנו,גם אם לא נודה בכך היא שאנו לא נתנדב לעשות שום דבר חדש אם לא נבין "מה ייצא לנו מזה ?".שינון התכונות הללו ,חשוב מאוד להבנת מצבים,אנשים ומורכבות החיים.
2.השעורים יחזרו על עצמם שוב ושוב ושוב עד שתלמדו אותם....
כל אדם מצליח ומאושר יודע שאין צירופי מקרים.אנשים מצליחים מסכימים שכל אירוע ,כל חוויה,כל התנסות שמתרחשת בחיינו ,מובילה אותנו למדרגה גבוהה יותר.כל זה בתנאי שאנחנו לומדים מההתנסות שלנו וצומחים ממנה.יש שלוש דרכים שבהם ניתן ללמוד במסע אל ההתפתחות העצמית והאושר:
1.הדרך הראשונה היא ללמוד דרך סבל.
זוהי הדרך המאפיינת אנשים ברמת התפתחות נמוכה ,כאלו שלא שואלים שאלות על החיים כגון:למה אני כאן - מה המשמעות של כל מה שקורה לי ?
אלו הם אנשים שעסוקים רק בסיפוק הצרכים הגשמיים שלהם ואינם מתחברים בכלל לרוח שלהם ,הם לומדים בדרך הקשה-דרך הסבל.זהו דגם הצמיחה אצל אנשים
רבים :ארועים קורים להם,הם חווים כאב וסבל ,הסבל חוזר על עצמו פעמים רבות בתחומי חיים שונים :התמכרויות,פשיטות רגל,מחלות,ריקנות רוחנית,פיטורין,בעיות מס וכל דבר אחר.ההתקדמות לפי הדגם הזה נובעת מהבנה שלאחר מעשה,על ידי חזרה על דגם הסבל פעם אחר פעם.יש כאלה שלא לומדים לעולם וממשיכים במחזור הסבל לאורך כל חייהם.הם לא עולים שלב במעגל הספירלי ולא מצליחים להתנסות בשלב הגבוה יותר של תובנה .הם פשוט מבלים את כל חייהם בסבל ואז לאחר שכבר הרחיקו לכת בדרך הכאב,הם יבינו או לא,שחוויה מסוימת היוותה עבורם מבחן באותו הזמן.יש שלעולם אינם קולטים את המסר ש"החיים מזמנים מבחנים ואם לא תלמד משגיאותייך אתה נדון לחזור עליהם שוב ושוב".עבור מרבית האנשים הללו החיים עוברים בתהייה "למה זה קורה דווקא לי?".הם לא מחוברים לחוקי החיים ולמסתורין הגדול.
2.הדרך השניה היא ללמוד דרך תוצאה .אנשים בשלב ההתפתחותי הזה כבר מבינים שכל חוויה וכל התנסות כואבת היא אמצעי לימוד.הם מפתחים ידע האומר:דברים לא קורים לי סתם.כל מה שקורה לי דרוש לי כדי לנוע קדימה לשלב הבא.במקום לשאול :
למה זה קורה דווקא לי ?" ,הם שואלים את עצמם :"מה יש בניסיון הזה שאני יכול להשתמש בו בצורה חיובית אפילו אם אני לא מבין למה זה קורה כעת ?".
זהו שינוי ממעלה שנייה והוא חשוב ביותר ליצירת תבניות חשיבה חדשות .כשאדם מתמקד על מה שיוכל ללמוד מהניסיון, המוח שלו מפסיק להתעכב על מחשבות שמחוללות סבל.במקום להתמקד בסיבות לבעיה האדם מתמקד בתוצאה של אירוע או התנסות ובמה שיוכל ללמוד ממנו.במקום גישה של "אני מסכנ/ה,אני סובל/ת" ?הוא עובר לגישה לומדת.הוא שואל את עצמו "איך אני יכול ליצור את התוצאה הרצויה לי באמצעות המשבר הכספי שאני נתון בו עכשיו ?" או " מה אוכל ללמוד על עצמי וכמה כוח אני יכול לגייס ולגלות בעצמי כדי להתמודד ביעילות עם הבעיה הזו ?".
אנשים רבים עושים את כל חייהם על מדרגת התפתחות שנייה זו.הם כבר לאחר שלב הסבל כסגנון חיים.הם שואלים תמיד "מה תהיה התוצאה עבורי ?".אלו הם אנשים המתקבעים על מטרה ,שואפים להגיע להישגים מוגדרים ועובדים לקראתם מתוך משמעת עצמית ,התמדה ומחויבות.לאנשים רבים החיים בדרגת ההתפתחות הזו אין מדרגה גבוהה יותר.הם מתמקדים בתוצאה וכשהיא מושגית הם מחפשים תוצאות חדשות,גדולות יותר.מה שעדין חסר ברמת ההתפתחות הזו היא האפשרות להתנסות בקסם אמיתי והיכולת לגרום לניסים להיווצר.כדי להשיג זאת יש לטפס אל דרגת ההתפתחות הבאה על הספיראלה.
3.למידה דרך מציאת הייעוד האישי.אין דבר שיסייע לאדם להתגבר על צרותיו מאשר ההכרה שיש לו מטרה בחיים "(ויקטור פרנקל ).ללמוד שיש לכל אחד מאיתנו תכלית וייעוד בעולם הזה,לגלות את הייעוד שלנו ולדעת לצעוד לקראת תכלית החיים שלנו ?זוהי המדרגה הגבוהה ביותר שאדם יכול להגיע אליה.
על מנת לחוות את "המסתורין הגדול " ואת הקסם האמיתי של החיים יש לעשות שינוי גדול ולעבור מלמידה דרך תוצאה ללמידה דרך חיבור אל התכלית שלנו.זוהי נקודת ראות חדשה על החיים .אבל כדי לעשות זאת יש לבחון ?האם הדרך הזאת מתאימה לנו - .אם אתם מרגישים שזה טיפשי ,"רוחני מידי או מופשט מידי עבורכם ולא משהו שמתאים לכם חיזרו לדרך התוצאה או לדרך הלמידה דרך סבל.

לסיכום ,היו אלו שתי דוגמאות בלבד לחוקי חיים .אם תקבלו על עצמכם ליישם אפילו רק את שני חוקי הזהב הללו כי אז תעלו על הדרך המובילה להבנת "המסתורין הגדול" של החיים.תוכלו למקד את חייכם על מטרה ולקבל תוצאות.
בהצלחה !


שמחה לוין,מנכ"ל כישורים-קישורים,יועצת אסטרטגית בכירה ,מנחה-מאמנת להכשרת קבוצות .
http://www.kishurim-center.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב