דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממשפטיזציה של חיינו הציבוריים להתנהלות ראויה ואיכותית שלהם 

מאת    [ 14/07/2010 ]

מילים במאמר: 437   [ נצפה 1760 פעמים ]

ממשפטיזייה של חיינו הציבוריים להתנהלות ראויה ואיכותית שלהם

נמרוד נוי

14/7/2010

את החוק צריך לקיים, ועל כך אין כל ויכוח. אך מנגד, ארגונים ומערכות חיים איכותם איננה נקבעת על פי עמידתם באמות מידה של חוקיות המעשה, אלא על פי עמידתם באמות מידה של התנהלות ראויה ואיכותית. יותר מכך, ככל שמערכות חיינו הציבוריים יתנהלו באופן ראוי יותר כך גם יפחת באופן טבעי הדחף לעשות מעשים שלא יעשו ואשר אסורים על פי החוק. התעלמותם הטוטלית של הפוליטיקאים שלנו מן הצורך לכונן בקרבנו מערכת פוליטית הנשענת על אמות מידה התנהלותיות נורמטיביות ובריחתם מאחריות לדבר, גלומה בהם הפרת אמונים יסודית והיא היא המקור הראשוני לשחיתות בחיינו הציבוריים.

כרבים בקדימה גם אני שמחתי מאוד על פסק הדין במשפטו של ח"כ צחי הנגבי המזכה אותו מסעיפי השוחד והפרת האמונים באשר לאשמות נגדו לגבי מינויים פוליטיים של חברי ליכוד בעת שהיה השר לאיכות הסביבה. עתה אנו כולנו תקוה שצחי יחזור לפעילות מלאה ואינטנסיבית בקדימה ויתפוס את מקומו הראוי בחוד המוביל שלה.

שמונה שנים עסקה המערכת המשפטית בשאלת המינויים הפוליטיים והשקיעה מאמצים אדירים בזמן ובכסף על מנת להפוך את משפטו של צחי הנגבי למקרה בוחן למען יראו כולם ויראו. לו היינו משקיעים אחוז אחד ממאמצים אלו ומתשומת לב זו בשכלול מערכות חיינו הציבוריים ובדאגה להתנהלותן המקצועית והאיכותית יותר, היינו כולנו היום במקום אחר: במקום הרבה יותר טוב. יותר מכך, יש בדבר זה הבט חמור של הסטת הציבור והדחתו במלל תפל המרכז את תשומת הלב הציבורית לא בעיקר ולא בחשוב ולא במה שבאמת צריך לעשות כדי לקדם את חיינו הציבוריים והפוליטיים במדינה הזו.

מאוד חשוב להדגיש כאן שההפסדים הנוצרים למדינה ולחברה בה בגין התנהלותה הכושלת של המערכת הפוליטית בישראל הם עצומים ורבים ונזקם עולה לאין שיעור על כל מינוי פוליטי שנעשה עד היום. לא מתקבל על הדעת שכולנו נתמקד אך ורק בהבטים המשפטיים של חיינו ונתעלם כליל מדרכי התנהלותינו. אפשר כמעט לומר שהמשפטיזציה הזו של חיינו היא היא שבעוכרינו. ועד שלא נבין שאי אפשר לראות הכל דרך עיניים משפטיות והן אינן חזות הכל שום דבר טוב לא יזוז כאן בתוכנו בכל האמור לחיינו הציבוריים במדינה.

כבר התבטאתי בעבר ואמרתי, כי המקום היחידי בארץ הזו בו אנו מוכנים לחשוב ולהתנהג בטימטום היא המערכת הפוליטית שלנו. לשמירת הקיים ולהנצחת חולשתה של המערכת הפוליטית שלנו חברו שלושה אלמנטים חשובים בתוכנו והם: (1) הפוליטיקאים, (2) התקשורת, (3) האליטות-תומכות-הממסד. כולם יחד אינם מעוניינים בשינוי בחיינו הציבוריים, המאיים על הבכורה שבידם והשליטה על הכוח והתגמולים במדינה. הם אינם מתרוממים לגודל העשייה המתחייבת ואין כל סיכוי שמשהו טוב יצמח מאולגרכיה זו. השינוי חייב לבוא מתוך החברה האזרחית, וכל עוד זו רדומה ומוחזקת ככזו על ידי המשולש הקדוש דלעיל נמשיך לייצר מציאות רעה לכולנו וסביבה תומכת שחיתות, שוחד והפרת אמונים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב