דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה שטוב לשרירים שלך טוב גם למוח שלך 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 919   [ נצפה 6815 פעמים ]

החקר בנושא הקשר גוף-נפשי הוא אחד מתחומי הדיון של הרפואה כיום. עם זאת מספר הרופאים שמאמינים בדעה זאת שנוי במחלוקת. למרות ריבוי הרופאים האוחזים בדעה זו ישנם המאמינים בדעה שבבסיסם הגוף והנפש נפרדים זה מזה עם מעט מאוד מרכיבים משותפים.

כמובן, עקשנות זו אינה מפתיעה כי דעה זו הושרשה זמן רב בפילוסופית הרפואה המערבית.



ישנן כמובן שיטות אמונה שונות, בעצם, כמו הרפואה הסינית העתיקה, שתמיד הכירה בקשר בין הגוף לנפש. יותר ויותר נוספים מחקרים המראים את הקשר בין מתח וחרדה מתמשכים לבין מחלות לב וסרטן,

המוכיחים שמצב נפשי יכול לפגוע רבות במצבנו הגופני.



זה כבר זמן רב ידוע כמובן שחומרים כימיים שמשפיעים על הגוף יכולים להשפיע גם על הנפש. ולהפיך.

דוגמא לחומר שכזה הינו הקריאטין. מוצר פופולארי שנצרך ע"י מפתחי גוף ואתלטים לנפח את שריריהם.



קריאטין מספק אנרגיה מטבולית:

קריאטין הוא חומצה חנקתית אורגנית (טכנית הוא חומצה אמינית, אבל לא הסוג המכיל חלבון) שמיוצרת באופן טבעי בכליות, כבד ובלבלב, אך מרוכזת בעיקר ברקמת השריר כולל את שריר הלב.

החומר התגלה ובודד מבשר סחוט בשנת 1835, ומאז הוא התגלה כמקור העיקרי שלנו לצריכתו. על כן לצמחוניים יש רמות נמוכות יותר של קריאטין מאשר לרוב האוכלוסייה הצורכת בשר.

קריאטין- בצורת קריאטין פוספאט או "פוספט-קריאטין" משמש לגוף כאחד מהמאגרים הכימיים עיקריים לאספקת אנרגיה לתהליך חילוף חומרים וביחד עם אדנוזין תלת-פוספט (ATP) אשר גורמים להתחדשות ואנרגיה בגוף.



ישנן כמה המלצות מחוקרי מעבדה לאתלטים המצביעים על כך שתוספת קריאטין מגבירה את מאסת השריר והכוח. האפקט מתרחש בפעילות בזמן קצר ובאינטנסיביות גבוהה המצריכים מאמץ כוח מתפרץ כמו ספרינטרים ומרימי משקולות אשר שריריהם נוטים להתעייף במהירות עקב הדרישה העצומה והחריגה המוטלת עליהם. קריאטין מסייע לפצות על כך במסת שריר וכוח!



המוח דורש המון אנרגיה:

כאשר אתה מסתכל על שחקני פוטבול מקצוענים, בייחוד העצומים, אלו השוקלים 160 ק"ג, ונמצאים בקו ההתקפה - איזה חלק לדעתך בגופם דורש הכי הרבה אנרגיה? הידיים האימתניות? החזה המפלצתי? אולי הרגליים דמויות גזעי העץ הצריכות להחזיק את כל המשקל הזה? לא!

למעשה החלק שדורש אצלם (ואצלך) הכי הרבה אנרגיה באופן פרופורציונאלי , הוא די קטן - 1.5 ק"ג מסה אפורה של רקמה המתגוררת בגולגולת, אכן, זהו המוח!


בזמן שהמוח מהווה רק בערך 1-3% ממשקלו של האדם הוא צורך כ-20% מהאנרגיה הכימית.

אנרגיה זו משמשת לשיפור עצבי - יצור והפרשת חומר הנושא מידע במע' העצבים, ולספק פולסים בתקשורת בין תאי העצב האחד לשני. תהליך שנעשה בגופנו ללא הרף למשך כל ימי חיינו.



ליקוי בחוסר קריאטין מוביל לפיגור שכלי:

עם הידע על כמה שהיכולת של קריאטין חשובה לתפקוד המוח, זאת לא צריכה להיות הפתעה שהפרעות בתורשה הכרוכות בקריאטין יולידו פגמים חמורים במע' העצבים. הפרעה ראשונה שכזאת שנתגלתה קרויה "ליקוי GMAT" ומבחינה רפואית מתוארת בשנת 1994 כרמה ירודה עד כמעט לחוסר מוחלט ברמות הקריאטין במוח. דבר המצביע על עיקוב התפתחותי, פיגור שכלי, ליקויים בדיבור וגם חולשת שרירים. מחקרים מראים שתוספות קריאטין במינון של 0.2-0.35 גרם לק"ג ממשקל הגוף יכול לעזור ואפילו להפוך את חלק מהתסמינים הללו.



בהפרעה תורשתית דומה הקרויה "ליקוי AGAT" אובחנה כמות מנמלית עד כמעט אפסית במטבוליזם של קריאטין במח ביחד עם פיגור שכלי, הפרעות בשפה והפרועות מוטוריות. בשתי אחיות בגילאי 4 ו6 עם ליקוי זה צריכה של 400מ"ג/ק"ג הראו שיפור ניכר ביכולת המוטורית ובהכרה קוגניטיבית כללית.

קריאטין עוזר גם במחלקת הפרקינסון:

קריאטין גם עוזר בטיפול במחלות עצביות אחרות הקשורות למע' העצבים המרכזית.

למרות שהפרעות עצביות נגרמות עקב מספר רב של ליקויים, נמצא שלהרבה מחלות עצביות הקשורות במע' העצבים המרכזית משותף ליקוי במטבוליזם של אנרגיה. נמצא שבכמה סוגים של בע"ח וגם אצל בנים אדם ניתן לטפל בסימפטומים הנגרמים מהמחלות העצביות אלו ע"י הספקת קריאטין.



במחלת הפרקינסון בצורה בה היא מופיעה אצל בע"ח, קריאטין שמר על מוח עכבר מפני דופאמין (חומר כימי המעביר גירוי עצבי) וצמצום האיבוד בתא העצבי.

ובעוד 2 עכברים נוספים עם טרשת אמיוטרופית חלקית הראה שיפור יכולות מוטוריות ושמירה על איבוד עצבי. למרות שישנם רק מספר מועט של מחקרים על השפעת הקיראטין על בני אדם עם הפרעות עצביות לעומת בע"ח, אלו הקיימים מראים תוצאות עם השפעה חיובית.

מחקר שנעשה ב1999 על 102 מטופלים עם הפרעות שריר-עצביות עקב בעיות במיטוכונדריה הראה כי הספקת קראטין במינון 5-10 גרם/ק"ג ליום הגביר את כח השרירים ולפי המטופלים עזר להם לבצע את הפעולות היום-יומיות.



קריאטין עשוי לסייע לחולי אלצהיימר:

מספר חוקרים מאמינים כי קריאטין אפילו עשוי לסייע במאבק נגד מחלת האלצהיימר.

במע' העצבים באוכלוסית חולדות אובחנה מניעה של הרעלת ביטא-עמילואידית, חלבון הנמצא במוח ואופייני לחולי אלצהיימר. כותב המחקר מוסיף כי נצפה במטופלים קשישים בעלי מבנה אפו-גנוטיפ (אשר ידוע שמהווה סיכון גנטי כגורם לאלצהיימר) רמות נמוכות של קריאטין והוסיף שמחלת האלצהיימר והקריאטין דורשים חקירה יותר מעמיקה וראויים להתייחסות.



קריאטין עוזר גם לאנשים בריאים!

בנוסף לכל המחקרים המראים כי צריכת קריאטין טובה למניעת מחלות נוירולוגיות שונות.

ישנם אף מספר מחקרים המראים הטבה ושיפור היכולות השכליות במבוגרים בריאים.

מחקר שפורסם ב2002 בחן את ההשפעה של קריאטין על עייפות מנטלית ב24 גברים ונשים במומצע גילאים של 24. מתן כפול של פלסיבו (תרופת דמה שלא מכילה כלום ועוזרת רק מבחינה פסיכולוגית) וקריאטין. הראה שהקבוצה שצרכה 8 גרם ליום קריאטין במשך 5 ימים פחות תשישות נפשית מאשר הקבוצת הבקרה כשביצעו מבחן חישובים מתמטים פשוטים.



זיכרון ויכולות וחידוד יכולות אנליטיות:

בעוד מחקר נוסף, הספקת קריאטין הראה שיפור בתוצאות מבחן אינטיליגנציה ומבחן זיכרון.

החוקרים הניחו כי לאור העובדה שקריאטין משפיע לטובה על המוח יראו תוצאות באותם מבחנים, ואכן הם צדקו. קריאטין השפיע על ביצועיהם של הנבחנים.



החוקרים בחרו להשתמש בטבעונים וצמחוניים למחקר מפני שלהם כמות קריאטין קטנה מאוד בתפריט. הרעיון היה שמתן הקריאטין יראה יותר השפעה של הקבוצה מאשר אוכלי בשר.

45 נבדקים (12 גברים, ו33 נשים בגילאים 18-40) הוכנסו לרשימה כפולה כקבוצת בקרה עם פלסיבו.

ונפו לתקופה של 6 שבועות אשר חלק קבלו 5גרם ליום קריאטין והשאר קבלו פלסיבו.

ומכולם נלקחו מבחנים הבוחנים את היכולות הזיכרון והנלטיות. לאחר 6 שבועות של הפסקה הוחלפו קבוצות הפלסיבו והקריאטין והתוצאות היו הפוכות לטובת הקבוצה שצרכה קריאטין.
תודות לאתר ישראלבודי Israelbody.org . האתר הגדול בישראל לספורט חדרי הכושר, תזונה ותוספי מזון:
www.israelbody.org



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב