דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מידע על תמא 38 

מאת    [ 14/07/2010 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 2184 פעמים ]

מידע על תמ"א 38

 

תמ"א 38 הינה תוכנית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. התוכנית חלה על כל מדינת ישראל אבל מעטים היזמים שמנסים לבצע את התוכנית באזורים של הפריפריה וזאת בגלל חוסר כדאיות כלכלית. התוכנית חלה על בניינים שהיתר הבנייה שלהם הוצא לפני שנת 1980 הסיבה לכך נעוצה בכך שמבנים אלו אינם מחוזקים לפי תקן 413 שהוא התקן המחמיר לחיזוק מבנים אשר יצא רק ב 1975. ניתן לחזק גם מבנים שנבנו בתאריך מאוחר יותר ללא תוספות הבנייה של התוכנית. מבנים שלא כלולים בתוכנית הם מבנים ציבוריים, מבנים בעלי 2 קומות בלבד ומבנים שהינם מחסנים או תעשייתיים.

 

תוכנית המתאר הארצי בנויה על עסקה בין יזם לדיירים בבניין. היזם מחזק מקבל זכויות בנייה על גג הבניין או סגירת קומת עמודים  והדיירים מקבלים סל של הטבות שכוללים חיזוק הבניין, חדר מדרגות משופץ, מעלית, חידוש חזיתות המבנה, מרפסות שמש, ממ"דים חדשים ועוד.

 

הסכמת הדיירים של הבניין היא דבר שלא קל להשגה ולעיתים קשור במניעים לא ענייניים של הדיירים. על כן קבע המחוקק שצריך להשיג רוב של שני שליש בלבד מדירי הבניין. עם זאת חברות רבות מעדיפות להשיג רוב שקרוב למאה אחוז מהדיירים על מנת למנוע התנגדויות ועיקובים בעתיד. בתמ"א 38 אתגר נוסף שהוא שמירה על המרקם העירוני ועל האופי של האזור. חשוב שהחיזוק והשיפוץ יעשה בהתאם לאופי של השכונה ולאופי המבנה. מצד שני חשוב להדגיש שתמ"א 38 הינה מנוף שיכול לעזור בהתחדשות העירונית, ובשיפוץ החזיתות של הבניינים.

 

החניה בתמ"א 38 היא נושא בעייתי נוסף. הקבלן מוסיף דירות על גג הבניין והשאלה המתבקשת היא איפה יחנו הדיירים החדשים. במקומות מסוימים מוסיף היזם מקומות חנייה באמצאות חפירה או פתרונות חנייה מתוחכמים(מכונות אוטומטיות) דבר שהינו לא פשוט מבחינה כלכלית ומבחינת השגת היתר. עוד אפשרות היא עריכת הסכם עם חניונים בסביבה. אבל עדיין אין ספק שהחנייה מהווה בעיה באיחוד באזורים צפופים כמו האזור של גבעתיים.

 

תמ"א 38 עשויה לתרום גם למצב הביטחוני של המבנה, הקמה של ממ"דים בכל דירה או הוספת ממ"דים למבנה עשויה לשפר את המוכנות של הבניין גם להתקפת טילים ולא רק לרעידת אדמה.

 

מבחינת אזורים הנמצאים בסיכון לרעש אדמה חשוב להדגיש שהאזורים בפריפריה כמו בית שאן קרובים ביותר לשבר הסורי אפריקאי ולכן מוגדרים כמסוכנים אבל גם אזורים בתל אביב בהם ישנם בניינים גבוהים לא מחוזקים עם ריכוז אוכלוסייה עשויים להיות מסוכנים ביותר.

איל פטרן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב