דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מניע - התנהגות של בני אדם. פיתוח הפסיכולוגיה 

מאת    [ 26/03/2007 ]

מילים במאמר: 1006   [ נצפה 6813 פעמים ]

חקר ההתנהגות כולל מטיבעו גם חקר מניעים אישיים וזאת היות ולכל התנהגות יש מניע.(כך לפחות סוברים לפי התיאוריות הקיימות).שכן- מדוע ההתנהגות יוצאת אל הפועל מתוך המחשבות או הכוונות? - התשובה היא פשוטה: שכן,משהו מניע אותה - מפעיל אותה.למרות זאת, הרי שאם נרצה לחדד ולהבין את תחום המניעים הרי שישנו הצורך להשתמש באנליטיקה מוגברת של הבנה כדי להוסיף על הידע הקיים כיום אשר מתייחס לידוע משך שנים אשר עשוי להמשך הרבה אל מעבר לאופקי המחשבה באמצעות הגדלת יכולת הניתוח של מניעי בני האדם.חלוקת ומיון מניעים את המניעים קיימת האפשרות לחלק לפי דרכים רבות: ניתן לחלק אותם לפי מיקומיהם ביחס אלינו (חיצוניים לנו או פנימיים בנו)לפי מיקומים פנימיים בתוכנו על פי שלושת אזורי בטלר (בטן,לב וראש) ולפי מיקומים במרחבים שונים שנקבע. קצה גבול הדימיון הוא החסם.נוסף על כך נוכל לחלק אותם לזמניים או לקבועים.חלוקה נוספת תהיה לגבי מוכרותם: מניעים פופולאריים שכולם מכירים אותם ומניעים נסתרים שרק מעטים מכירים אותם ושאינם נהירים לאיש ספציפית זולת האנשים הנושאים אותם.אסור לשכוח שישנם מניעים שטרם התגלו למדע - שכן הפסיכולוגיה הינה מדע של המאה האחרונה בלבד ונמצאת בחיתוליה למרות פופולאריותה הרבה ועושר דרכיה והיקף הידע המתפתח.בהמשך נעמוד על מניעים שהינם לא "תוככיים" כלומר,לא נמצאים בתוך הנושא אותם (וגם לא בחוץ כלפיו) אלא מניעים שנקרא להם "בינייים" - היות והם מצויים "בין" אדם לאדם. אע"פ שלא נראה כפשוטו שאלו הם מניעים הרי שנוכל בקלות לפי עומקי ההסברים לנסחם כמניעים (ואף כיותר חזקים ככל נראה מן המוכרים לנו).תחת כל המניעים והגדרותיהן פועלים ללא הרף כל כוחות החיים המהווים התרחשות איתנה כבית חרושת כוחני מתחת למלוא זירת החיים. אם נשווה את החיים לתיבת ריקוד של בובת רקדנית המנגנת מנגינות , אזי הרי שתחת ריצפת החיים מצויים גלגלי שיניים וברזלים עמוסי תנועות שונות שאינם מבצבצים בגלוי אולם המהווים את הכוחות החזקים ביותר הפועלים עלינו. מלאכת הנפש כבית חרושת בלתי פוסק בין טיפות התרחשות החיים השוטפים מלוא הנפש מתפקדת כבית חרושת של צעצועים.כל ההתנהגות מונעת על גבי מסילות ותהליכים המכוונים לנקודות שונות של תוצרים : מחשבתיים,ריגשיים ושל התנהגות כזו או אחרת המופיעה בגלוי.מלאכת המחשבת של תיפקודנו מצוחצחת תמידית מבקר עד ערב בידי מניעים אימתניים שכמעט ואיננו יכולים להתנגד להם.התרחשות תמידית עצומה מנהלת אותנו כבית חרושת המשתרע במלוא היקפו אל כל כיווני אופיינו,המוכרים לנו יותר או אף המוכרים לנו פחות.אם נרצה להתוודע אל עצמנו כהלכה הרי שידרש מאיתנו לשים בתוך כפות ידי הבנתנו משקפת ולכוונה אל עצמנו כאשר אנו עומדים מחוץ לעצמנו ומביטים אל תוכנו ואחר כך,לשם גיוון אל כל צדדינו השונים ולאחר מכן על כל שטחי חיינו כדי למצוא בהם עקרונות החוזרים על עצמם. נוכל לומר בפשטות שאלו עקרונות המראים לנו מי אנו ,ונוכל,בדרך אחרת לחלוטין לנסחם כ"מניעים" החוזרים על עצמם שוב ושוב. סוגי מניעים - ברשימה

    • מניעים חיצוניים (ארועים,גירויים,פיתויים,רעיונות,מושגים)
    • מניעים פנימיים - כל סוגי הפעילים בנפש (הידועים והלא ידועים)
    • מניעי תווך- בין הפנימיים לחיצוניים.
    • מניעים אמיתיים ומניעים מדומים
    • מניעים רישתיים - מניעים חוטיים המחברים שני מניעים אחרים
    • מניעים רישתיים שלישיים - מניעים הנוצרים מחיבור שני חוטים מניעים אחרים באמצעם
    • מניעים מושתלים - שאינם טיבעיים שלנו (מניעים אשר הושתלו בנפש אגב שטיפות מוח)
    • מניעים טיבעיים טהורים - כאלו שנשכחו והמודחקים
    • מניעי עוצמה
    • מניעי תועלת 
    • מניעי הסתרת מניעים אמיתיים
    • מניעי חיבור (מניעים משותפים עם בני זוג)
    • חצאי מניעים - מניעים שאינם שלמים בוודאות (אשר נשברו מסיבות שונות)
    • מניעים ריקים - בשונה ממניעים אחרים - המדובר במניעים חלולים שרק מורגשים כמניעים
 את מה המניעים מניעים ? זו שאלה לא פשוטה כלל וכלל.במקור ,לפחות,הם היו אמורים להניע זה את זה כבית חרושת אחד גדול וייצר תוצרת שלשמה הוקם ופועל מלוא בית חרושת הנפש. כל הסתכמות תנועות המניעים להצטיירות של הינדוס גלגלי שיניים אמורה להיות פשוטה ומכוונת לנקודה אחת של תוצאה סופית או של שתיים ואולי מקסימום שלוש.אם נניח שהחיים פשוטים (והם אכן פשוטים בעבור כל אדם היודע מהו רוצה מעצמו והאסטרטיבי מספיק) הר שכל פעולת המניעים עשויה להתבצע באופן חלק ומשומן. הם אינם אמורים להתנגש זה עם זה כלל וכלל.האם מישהו שמע על בית חרושת משוכלל שבו גלגלי השיניים ומלוא קיטור המכונות יוצרים לא חפצים אלא תנועות התנהגות המפוזרות לכל עבר ואשר אינן ממוקדות?המניעים אמורים להניע את האדם להגשמה.כולם בבת אחת וביחד.ומבלי להתנגש כלל זה בזה. מניעים וסיבוכיות ככל שנתעמק בהבנת המניעים הרי שנוסיף לכולם באופן מסויים מניע של התבוננות מתוך עניין במניעים.בכך נוצר קושי מסיים אולם הוא נפתר מעצם העובדה שברוב שעות הימממה איננו חושבים מפורשות על מניעינו אלא פשוט "מונעים אוטומטית".ישנם בחיים לפי דגמים מיוחדים של ניתוח שני מצבי פעולה פסיכולוגיים:מצב של תנועת מניעים חלקה ומצב של תנועת מניעים מתנגשת.כולנו,עוברים בשוטף בין שני המצבים הנפשיים הללו.נקודת המבט על המניעים והשפעתה על המניעים אף האדם הפיקח ביותר,וככל שיהיה פיקח ובעל תודעה עצמית מפותחת ,אינו יכול לחדור בעוצמה ולצלוח מיסוך של עושר דרכי הנפש בצורה מושלמת וסטרילית.כאשר אדם מביט על עצמו או על סובביו ברור לו מן הסתם,באופן הפשוט ביותר שנקודת הסתכלותו מספקת לו עושר הבנה בהתאם למיקום יכולתו על הדברים ושיתוף הנתונים שאסף באופן החכם ביותר עם הצלבת מידע מתוך המבצים והאנשים שאיתם הוא מדבר כעת.לכן,גם הסתכלות עצמית וגם הסתכלות על אחרים מערבת התמקמות מורכבת ומסובכת בעוצמת אינטלקט ורגש שאינם מאפשרים הבנה נקיה של מניעים. אדם אחד - או שניים? האם לאנשים מניעים עצמיים או שהינם מונעים על ידי צירוף מניעי האנשים שהם קשורים אליהם ואיך?עד היום , הפסיכולוגיה עסקה במחקר קורקטי מוכוון אדם אחד. נכון הדבר, כי גם ניתחה השפעות של סביבת האדם והאנשים המקורבים אליו ביותר , אולם רק עד גבול הבנת צירי הניתוח.כדי לדעת מה מניע את האדם וכיצד מניעים של אנשים אחרים נרקמים בתודעתו ומצטרפים אל אופיו הרי שנחוץ מבט מתוך תוכו של מושא המחקר. נוסף על אי בהירות הידע כיצד לחלץ מתוך מיבני הנפש הבנה נכונה של מניעי האדם הספציפי , הרי שקיים צורך להבין מהו מיבנם המרחבי של המניעים והקשריהם המאפשרים "כניסה לתוכם" של מניעי האדם המשפיע. שכן , האדם המושפע מן המשפיע אמור לאפשר גם את כניסת המניע של הקודם אל תוכו.המסקנה המתבקשת הינה הבנה עמוקה של סיבוכות חקר המניעים של הנפש ויצירת מפה מורכבת של טופוגרפיית התמקמותם העצמית :הנייחת או התזוזתית האמיתית.  ההבדל בין הבנת מניעים ע"י גורם חיצוני לבין הבנת מניע ע"י האדם עצמו המפליא הינו כי ההסברים אודות המניעים מקורם במתצפת חיצוני. כלומר, אדם למעשה שואף להיות מונע טיבעי מבלי להסביר ולהתעכב על מה מניע אותו ללא הרף. כך שייתכן כי נשתלת תודעתית הבנה שאינה נכונה והיוצרת מצבים של "לכלוך" טוהר המיבנים האמיתיים אשר מצויים בנפש על ידי הגדרות קצה מתוחכמות שאין ביניהן לבין מרכיבי הנפש כל זהות מינימאלית.יש להניח כי תחום המניעים , אף כי נשכח מעט , אמור דווקא להוביל את הפסיכולוגיה כתחום בסיסי ביותר אשר מסביר דברים רבים.   



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב