דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורים וילדים - ביחד לומדים. פעילויות לשיפור הקריאה. 

מאת    [ 11/07/2010 ]

מילים במאמר: 960   [ נצפה 5906 פעמים ]

הורים וילדים - ביחד יכולים.

שיפור איכות הקריאה והבנת הנקרא

ילדים אוהבים סיפורים, סיפורים אוהבים ילדים, וסופרים שאוהבים ילדים כותבים להם סיפורים נפלאים. אבל לא כל הילדים אוהבים לקרוא... וזאת בגלל שהקריאה הפכה לגביהם לבעיה. כאשר קשה לקרוא אי-אפשר ליהנות מסיפור, מלאכת הקריאה הופכת למטרידה ומאכזבת, והילד שלנו מוצא מהר אלטרנטיבות: משחקים, טלביזיה, מחשב ועוד, דברים טובים ומעניינים, שובי-לב, מושכים ומספקים.

אבל כל אלה אינם יכולים להוות תחליף לקריאה.

בכיתה א', כאשר הילד מתחיל להרגיש שמשהו לא מצליח לו בקריאה... הוא מתבלבל, הוא שוכח, משמיט, חולם; הוא הופך להיות מתוסכל והוא מתחיל לסבול: הדימוי העצמי שלו יורד, המוטיבציה נופלת וההנאה מהקריאה נעלמת. וכאן המקום שבו על ההורה להיכנס לתמונה: לשנן, לשפר, להמריץ, להסביר ולעזור כמיטב יכולתו!

במאמר להלן מובאות כמה פעילויות שנועדו לעזור להורים לעזור לילדים. מטרתן להביא לשיפור שטף הקריאה, להעשרת אוצר המילים, להבעה טובה יותר בע"פ,  לניסוח נכון של משפטים,  לארגון הכתיבה ולהבנת הנקרא!! 

יש לזכור שהעצות המובאות הן דוגמאות מועטות בלבד ואינן באות במקום עזרה מקצועית.

פעילויות לשיפור איכות הקריאה והבנת הנקרא.

הערות כלליות:


    • א. ההורה יקבע עם הילד ימים ושעות קבועים במהלך השבוע בהם תקויים הפעילות הנ"ל. קביעה כזו מקנה לילד בטחון, מפחיתה התנגדויות ומונעת ויכוחים והתנצחויות.
    • ב. ההורה יבחר סיפור מתאים לרמת הקריאה והידע של הילד. אם לילד יש קשיי קריאה עדיף להתחיל עם טכסט קל יחסית.
    • ג. מומלץ לצלם את דף הטקסט במספר עותקים כדי לאפשר סימון, הדגשה גזירה ופעילות נוספות.
    • ד. ההורה יציג לפני הילד את הסיפור שעליו לקרוא ויראה לו היכן כתובים שמות הסיפור והסופר. הוא יסביר לילד מהי כריכה, איפה ההתחלה והיכן הסוף, ויתייחס לסוג הטקסט ואופיו. ההורה יסב את תשומת ליבו של הילד להבדלים באופן ההדפסה של שיר, (שורות קצרות, בתים,) של סיפור, מאמר וכו'.
    • ה. רצוי וכדאי לחזור ולקרוא את אותו הסיפור כמה פעמים. קריאה של קטע מוכר עוזרת לילד לשפר את שטף הקריאה, מעלה את הבנת הנקרא שלו וגורמת לו תחושה חיובית של הצלחה. אפשר לעשות זאת לאורך מספר פגישות.
    • ו. חשוב לקבוע מראש עם הילד כמה זמן תארך הפגישה, (השיעור), ואם הוא מגלה חוסר סבלנות אפשר להניח מולו שעון ולהראות לו לאן יגיע המחוג בסוף השיעור.
    • ז. ההורה יכול לבקש מהילד לספר סיפור אישי, אותו הוא (ההורה) יכתוב בכתב ברור ומסודר ויסביר לילד כיצד מאורגן הדף, איך מנסחים נכון סיפור ולבסוף, כיצד נותנים לו שם. פעילות זו מעלה את התלהבותו של הילד ובמקביל מפתחת את יכולת ההבעה שלו בע"פ, את השימוש הנכון בתחביר, בסימני הניקוד ובמשפטים,

חשוב לדעת שכאשר הילד קורא סיפור שהוא עצמו חיבר קריאתו יותר שוטפת, מוטעמת ומשמעותית. 

הפעילויות המומלצות:

להלן סיפור קצר מתוך הספר: "למי דומות האותיות" מאת נעמי שושני, כבסיס לדוגמאות שתובאנה בהמשך:

הדחליל    

דחליל מכבד עומד זקוף בשדה
כל היום הוא מניף את ידיו לצדדים
ומגרש המון צפורים.
אבל בלילה כשכלם כבר ישנים,
הוא  נשאר לבד לבד..
ואז הוא מצטער שלא נשאר לידו
אפלו דרור קטן אחד.

1. ההורה יבחר סיפור קצר שבו משפטים קצרים, כתב ברור ושפה קלה, כמו, לדוגמה, סיפורו של הדחליל.

2. ההורה יתאים את הסיפור לרמת הקריאה של הילד ולתחומי התעניינותו.

3. ההורה בעצמו יקריא את הסיפור בפעם הראשונה ויקפיד על קריאה מוטעמת ונכונה.

4. ההורה יכול גם לספר לילד את תוכן הסיפור, בקצרה: הסיפור מספר על דחליל שעמד בשדה וגירש ציפורים ועל מה שקרה לו בלילה.

5. ההורה יסביר, בקצרה, את משמעותן של מילים מורכבות: "עומד זקוף - הכוונה לעומד ישר".

6. אם הילד מגלה התנגדות למטלת הקריאה אפשר להציע לו לקרוא ביחד: ההורה יקרא משפט אחד והילד יקרא את המשפט שלאחריו. בהזדמנות זו (אם וכאשר הסיפור מצולם על דף ניר!), רצוי לעבור עם הילד ולהדגיש את סימן הניקוד שבסוף המשפט.

7. אפשרות נוספת: ההורה והילד יקראו מילה אחר מילה לסירוגין.

8. בסוף קריאת הסיפור ישוחח ההורה עם הילד על תוכן הסיפור. בשלב ראשון הוא ישאל שאלות מידע על הסיפור, שאלות שמתייחסות לתוכן הסיפור: על מה היה הסיפור? איך קראו ל'גיבור' של הסיפור (ההורה יסביר, כמובן, למה הכוונה ב"גיבור"), מהו תפקידו של הדחליל? מה עשו הציפורים?

9. בשלב יותר מאוחר ישאל ההורה שאלות מורכבות יותר. הילד יתבקש לספר את תוכן הסיפור לפי הרצף הנכון, (זוהי מטלה לא קלה ורצוי שההורה יעזור לילד), וההורה ישאל שאלות יותר מופשטות , למשל: מדוע מגרשים את הציפורים? מדוע מפחדות הציפורים מהדחליל? מדוע הצטער הדחליל? מה הוא הרגיש? האם אפשר היה לשנות את מה שקרה?

10. פעילויות קריאה נוספות: "משחק הבלש" : ההורה יקרא שורה וישמיט מילה מהמשפט. הילד יגלה מה המילה החסרה. וישלים. למשל:" דחליל מכובד עומד זקוף ב....".

11. פעילות קריאה משעשעת: ההורה יקרא משפט וישנה מילה אחת במשפט באופן היתולי. הילד יתבקש לשים לב ל"טעות" של ההורה ולתקן אותו. למשל "דחליל מכובד רקד בשדה". אם הילד יבקש הם יחליפו תפקידים: הילד יקרא ויטעה וההורה יתקן.

12. פעילות לשיפור הבנת הנקרא: ההורה יבקש מהילד לקרוא משפט אחד מהסיפור, כשהוא מקדים לקריאה שאלה שהתשובה לה נמצאת במשפט הזה, ושעליה יהיה עליו לענות לאחר שקרא את המשפט. למשל: לפני קריאת השורה הראשונה ההורה ישאל: "היכן עמד הדחליל?".

13. פעילות נוספת: ההורה יגזור את הדף המצולם מהסיפור לשלושה חלקים, יפזר אותם על השולחן ויבקש מהילד להרכיב מחדש את הסיפור. לאחר הסידור יבדקו ההורה והילד אם הסיפור הורכב כהלכה. פה חשוב להפנות את תשומת הלב למעברים בין קטע לקטע ולרצף העלילה. בהמשך אפשר להוסיף ולגזור את הטקסט לחמישה חלקים ולבקש מהילד להרכיב שוב את הסיפור.

14. ההורה ישוחח עם הילד על תוכן הסיפור וישאל שאלות הערכה והבנה: האם הסיפור מצא חן בעיניך? למה כן? למה לא? מדוע רצה הדחליל שדרור קטן ישאר איתו? מה הוא הרגיש? מה אתה מרגיש כשאתה הולך לישון?

סיכום:
כאשר מטרתנו היא "שיפור איכות הקריאה" אנו עוסקים בשיפור יכולות למידה רבות: ריכוז וקשב, מוטיבציה ורצון, הבעה ויכולות שפתיות... אבל הדבר החשוב ביותר הוא החזרת האהבה לקריאה, היכולת ליהנות מסיפור, ממילה, משיר!
ההנאה מהקריאה מובילה אותנו קדימה בכל התחומים: הלמידה, האמנות, החשיבה והחשוב ביותר -  בתחומי הנפש והרגש! 

בהצלחה !

 


נעמי שושני, בוגרת סמינר 'אורנים' בהוראה כללית (מורה בכירה) ובחינוך מיוחד. בעלת MA בתרפיה הבעתית. מאבחנת דידקטית מוסמכת ובעלת 26 שנות נסיון בהוראה, רובן הגדול כמורה להוראה מתקנת.


נעמי כתבה והוציאה לאור ספרים מקוריים המבוססים על שיטה מקורית שפיתחה: "למי דומות האותיות" (ערכת ספר + כרטיסיות) ללימוד והכרות אותיות הא'- ב'. ו"מי מצא את אוצר האותיות" (ערכת ספר + כרטיסיות) ללימוד סימני התנועה. ראה באתר: http://www.kal-likro.co.il


כמו כן חיברה את הספר באנגלית Learning your ABC in a green world - לימוד והכרות עם אותיות ה- abc בשיטה המקורית והחוויתית. ניתן לרכוש אתהספר הדיגיטלי באמאזון - הקליקו על הקישור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב