דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוח פנסיה לעצמאיים 

מאת    [ 10/07/2010 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 3104 פעמים ]

נושא פנסיה הופך להיות רלוונטי יותר ויותר. בימי הורינו, אדם היה מתקבל לעבודה ועובד בה כל ימי חייו. בהגיעו לגיל הפרישה, הוא היה זוכה לפנסיה בגובה 70% משכרו עד ליום מותו, ושאריו היו זוכים לפנסיה עד להגיעם לבגרות או במקרה של בת או בן זוג - עד ליום ומותם.  מצבם של העצמאיים שונה מאד. מצד אחד אין הם מחויבים בפרישה בגיל הפנסיה, אך מצד שני לא כל אדם בן 80 או 85 מסוגל עוד לעבוד כשם שעבד בהיותו צעיר בן 21. המדינה לא חייבה עצמאיים בחסכון לפנסיה ורבים העדיפו להוציא את הכספים על הוצאות שותפות ולא לדאוג למחר. מצב זה הותיר עצמאיים רבים ללא הכנסה אשר תאפשר להם קיום בכבוד לאחר צאתם לגימלאות - אם מרצון לאחר גיל הפרישה המקובל או מחוסר ברירה.

לפני כשנתיים קבעה המדינה כי כל עובד שכיר זכאי לביטוח פנסיוני אותו מחויב המעביד לפתוח עבורו או לקבל, במידה וכבר יש לעובד ביטוח אשר כזה. ביטוח פנסיוני הינו ביטוח המבטיח, מעבר לקצבה לאחר הפרישה לגמלאות, גם ביטוח אבדן עבודה וביטוח חיים. אך מה בדבר העצמאיים? כיום העצמאיים עדיין אינם חייבים ברכשית ביטוח פנסיה אולם מצב זה עתיד להשתנות החל משנת 2011 בה יהיו מחויבים אף העצמאים ברכישת ביטוח פנסיה.

קיימים כיום שלושה מסלולים עיקריים המיועדים לביטוח וחסכון פנסיוני: קופות גמל, קרנות פנסיה, וביטוח מנהלים.

פנסיה - קופות גמל

במסגרת ביטח פנסיה, קופות הגמל הינן מסלול חסכון אשר אינו מחייב רכישת ביטוח חיים וביטוח אבדן כושר עבודה. מסלול זה מוגדר כמסלול הוני, אם כי על פי התקנות החדשות הכספים אשר נחסכו במסגרת קופות הגמל אינן משתחררות ישירות לידי המבוטח ביום פרישתו לגמלאות בתשלום חד פעמי כי אם מועברות לקופת גמל משלמת קיצבה וקופת הגמל הזו מופרשת קצבה חודשית לידי המבוטח.

קופות הגמל הן המכשיר הפנסיוני העיקרי הנהוג והמקובל בקרב עמיתים עצמאיים. הן הסכומים הנחסכים בקופות הגמל מזכים את העמיתים בהטבות מס והן הקיצבה פטורה ממס במידה והיא נמשכת לאחר גיל הפרישה לגמלאות. ניתן כיום לרכוש ביטוח חיים ואבדן כושר עבודה כמוצרים משלימים לקופות הגמל.

פנסיה - קרנות פנסיה

קרנות פנסיה הינן חסכון משלם לקצבה. בניגוד למתרחש בביטוחי המנהלים ובקופות הגמל אשר שם כל חסכון הוא לעצמו ואין ערבות הדדית בין עמיתי הקופה השונים, בקרנות הפנסיה מתקיים עקרון הערבות ההדדית. בנוסף, גובה הקיצבה נקבע בעת הפרישה לגמלאות על פי טבלאות תוחלת החיים אשר יהיו נהוגות בעת הפרישה לגמלאות. שני עקרונות אלו מקשים על תכנון ושליטה על סכום הקיצבה אשר יתקבל בעת הפרישה לגמלאות. יתרונן היחסי של קרנות הפנסיה עד לתקופה האחרונה היה בדמי הניהול הנמוכים יחסית אשר היו נהוגים בהן.

פנסיה - ביטוחי מנהלים

סוג נוסף של ביטוח פנסיוני הינו ביטוחי המנהלים המשלבים את שני המסלולים: הוני וקצבתי וכן רכיב ביטוחי חיים וביטוח אבדן כושר עבודה. ביטוח מנהלים מתאפיין בכך שניתן לתכנן במדויק את גובה הקיצבה אשר תתקבל בעת הפרישה כיוון שלוחות תוחלת החיים בהם נעשה שימוש הם הלוחות אשר היו נהוגים ביום החתימה על חוזה ביטוח המנהלים. בנוסף, לא מתקיים בהם עקרון הערבות ההדדית. חסרונם העיקרי של ביטוחי המנהלים היה, עד לזמן האחרון, דמי הניהול הגבוהים אשר היו נהוגים בהם.

מרצה לענייני ביטוח




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב