דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשר בין תזונה נכונה ובריאות העור 

מאת    [ 07/07/2010 ]

מילים במאמר: 1091   [ נצפה 3287 פעמים ]

עור פניה של האישה משקף לא רק את מצב רוחה אלא גם את מצבה הבריאותי. נשים רבות משקיעות מאמצים ואמצעים רבים על מנת לטפח את עורן ולשוות לו מראה צעיר ורענן ולא בכדי. תעשייה שלמה בנויה על צורך זה של שימור הנעורים, היופי והטיפוח. אך רגע לפני שאנו ממהרות למלא את מדפינו במוצרים קוסמטיים שונים, בתכשירים ומכשירים, כדאי לעצור ולערוך בדק בית פנימי.

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מלמדים שמראה העור שלנו ואיכותו נובעים קודם כל ממה שאנו מכניסות לגופנו, מהרגלי התזונה שלנו ומאורח החיים שאנו מקיימות יותר מאשר התכשירים שאנו מורחות באדיקות.

עור הפנים שלנו מושפע מתהליכים שונים שאנו עוברות - פנימיים וחיצוניים ומגורמים רבים להם אנו נחשפות בחיי היומיום הדינמיים שלנו וחשוב שניתן את דעתנו על המרכזיים שבהם. ראשית, גלגלי הזמן נותנים את עתותיהם בפנינו, כאשר עם העלייה בגיל קצב חלוקת תאי העור מואט והוא מאבד מהאלסטיות שלו ומהיכולת שלו לרפא פצעים ופגמים ומביא לידי קמטים וכתמים בעור. שנית, בחלוף השנים וכן כתוצאה מהיחשפות לקרני השמש נוצרים בגוף רדיקלים חופשיים, הפוגמים ברקמות העור ומשפיעים לרעה על ייצור חלבון הקלוגן, אשר מקנה לעור את צורתו הגמישה ורקמתו החלקה. מכאן הדרך למראה עור נוקשה ובעל מראה נפול ומקומט קצרה. גם זיהום האוויר ועישון הסיגריות אליהם אנו חשופות מאיצים את הזדקנות העור וגורמים ליצור רדיקלים חופשיים, המביאים לתהליכי חמצון והרס התאים. אין ספק שגם למצב הנפשי השפעה ישירה על בריאות תאי העור. מתח נפשי, לחץ וחרדה מקשים על מערכת העיכול ומביאים להצטברות של רעלים בתאי הגוף השונים. כמו כן, מצב הרוח מניע אותנו ומביא להרגלי תזונה לקויים, אשר מדללים את מאגר הויטמינים והמינרלים בגוף, מביאים להצטברות רעלים וכאשר תאי העור אינם יכולים לנקז אותם, יופיעו תסמינים על שכבת תאי העור החיצונית. בנוסף, לתזונה השפעה רבה ומהותית על בריאותנו בכלל ועל עור פנינו בפרט. מה שאנו מכניסות היום לגופנו יבוא במהרה לידי ביטוי במראה פנינו. כמובן שלא ניתן להתעלם מהמרכיבים הגנטיים ולא ניתן לעצור את הזמן ולחיות בסביבה סטרילית ואוטופית. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להאט את סימני הגיל, למזער נזקים ולשמור על מראה עור בריא ורענן. סוד הקסם טמון בראש ובראשונה בתזונה מאוזנת, המתחשבת באורח החיים שאנו מקיימות ולוקחת בחשבון את הנתונים הפיזיולוגיים והנפשיים שלנו.

 במחקרים שנעשו לאחרונה נמצא שצריכת מזונות נוגדי חמצון חיונית לבריאותו של העור ומאיטה את קצב הזדקנותו. ממחקרים אלו עולה כי ויטמינים ומינרלים שונים מסייעים לגוף להתגבר על הרדיקלים החופשיים ופעילותם המזיקה ותורמים ליצירת סיבי הקולגן בעורנו, כאשר מהבולטים שביניהם ניתן למנות את הבאים:


    • § ויטמין A חיוני עבור התמיינות תקינה של תאי העור והוא מצוי בפירות וירקות כתומים, בביצים, בכבד ובחלב מלא.
    • § ויטמין C משמש כגורם הכרחי ליצירת קולגן ועל ידי כך מסייע לשמירה על המבנה והאלסטיות של העור, על יכולתו לתקן נזקי שמש, לעכב כתמי פיגמנטציה ולרפא פצעים. ניתן לצרוך ויטמין זה באמצעות פרות הדר, תותים, קיווי, עגבניות וירקות ירוקים.
    • § ויטמין E חיוני לשמירה על מבנה תקין של תאי העור, על הלחות המצויה בהם ובמניעה של דלקות וזיהומים. ניתן למצוא ויטמין זה באגוזים, שקדים, בוטנים, זרעים, שמנים צמחיים, אבוקדו, זיתים ותרד.
    • § כרום הינו מינרל, המסייע באיזון הסוכר בדם ועל ידי כך מגן על הקולגאן מפני פגיעת עודף גלוקוז. הוא מטפל באקנה, בזיהומי עור, מסייע למטבוליזם נכון של ויטמין A וחיוני לשמירת בריאות העור. ניתן לצרוך אותו במוצרי בשר, דגנים מלאים ובמוצרי חלב.
    • § סלניום משמש כנוגד חמצון חשוב, מסייע בנטרול רעלי סביבה, מגן מפני קרינה, משפר אספקת דם ועל ידי כך שומר על גמישות הרקמות, מגן על ויטמין E ותורם לפעילותו. הסלניום מצוי באגוזים, דגנים, עוף, טונה, ביצים, נבט חיטה, בצל ושום.
    • § אבץ, מינרל הפועל כנוגד חמצון, קשור בתהליכי גדילה, חלוף רקמות, מעודד החלמה של העור, משמש לריפוי פצעים ואקנה, מקטין ייצור שומן, מסייע בתהליכי יצור חלבונים ומאפשר ניצול טוב יותר של ויטמין A. מינרל זה מצוי בדגנים מלאים, בבשר, בקטניות ובזרעים.
    • § חומצות שומן בלתי רוויות, אליהן משתייכות גם אומגה 3 ואומגה 6, חשובות לבניית מעטפת תאי העור, משפרות את גמישותם, מזרזות את התחדשותם ומאיטות את קצב ההזדקנות שלהם. מסייעות לטיפול ביובש, אדמומיות בעור וקשקשת ותורמות ללחות העור והחלקתו. ניתן לצרוך חומצות שומן בלתי רוויות במאכלים דוגמת דגי ים, זרעי פשתן טחונים, עלים ירוקים, גרעינים, זרעים, שמן קנולה, טחינה, ברוקולי, אבוקדו מלון ותרד.

 ברוב המקרים ניתן לקבל את כל רכיבי המזון הדרושים לעור באמצעות תזונה מאוזנת. במידה ואנו נוטלות תוספים מלאכותיים של ויטמינים ומינרלים, חשוב מאוד שנקפיד על צריכה מבוקרת ומותאמת בכדי למנוע חוסר יעילות, הרעלה ונזקים בריאותיים העלולים להיגרם כתוצאה מנטילה עודפת.במחקר שנערך בארצות הברית ופורסם בכתב העת המדעי לתזונה קלינית באמריקה, נמצא כי תזונה נכונה מביאה לשיפור במראה העור ובהאטת תסמיני הגיל. במהלך המחקר בחנו החוקרים את השפעת התזונה על מראה הזדקנות העור בקרב 4,025 נשים בגילאי 40-74, אשר השתתפו בסקר הבריאות והתזונה הלאומי בארצות הברית, נבחנו נתונים מתוך סקר זה וכן, בוצעו בדיקות מעבדה של רקמות תאים. מראה עור מבוגר הוגדר כמראה בעל קמטים, מראה עור רפוי ובעל יובש. מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, התקבלה תמונת מצב דרמטית עבור הנשים. מהמחקר עולה כי צריכה תזונתית מוגברת של ויטמין C וחומצות שומן לא רוויות, יחד עם הפחתה בצריכת שומנים ופחמימות, מביאים לשיפור מראה העור ולהאטת תסמיני הזדקנות של קמטים, יובש ומראה רפוי. מסקנת החוקרים היא כי לתזונה מאוזנת ישנה חשיבות במראה העור ובבריאותו. יחד עם ההקפדה על תזונה נכונה, עלינו להקפיד על שתיית מים בכמות של לפחות ליטר וחצי ביום (כ- 6-8 כוסות), בהיותם חיוניים לגופנו ובעיקר לבריאותו של העור. המים מאפשרים הפרשה יעילה של רעלים, תורמים ללחות הרקמות, לשרירים, מסייעים למחזור הדם ותורמים למראה עור בריא.תרומה חשובה נוספת למראה עור הפנים, כמו גם לבריאותנו הפיזית והנפשית, טמונה בפעילות גופנית סדירה, אשר תורמת לפינוי הרעלים מהגוף, לשיפור זרימת הדם, לשיפור היכולות הפיזיות, לשמירה על משקל תקין, יחד עם הפחתה של רמות מתח ומתן הרגשה כללית טובה.

מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C, הסבירה כי: "במסגרת הדיאטה הנשית שקיימת בסטודיו C, אנו מרכיבים לכל אישה את תפריט המזון המתאים לה, תוך התחשבות במצבה הבריאותי, מצב רוחה ואורח החיים שהיא מקיימת. כל זאת מתוך הבנה שבכדי לשפר את בריאות האישה ולשמרה לאורך זמן יש להקנות הרגלים של תזונה נכונה ושילוב של פעילות גופנית קבועה. כל אלה מביאים תוך תקופה קצרה, מעבר ליתרונות הבריאותיים, גם למראה נאה ולעלייה ברמות האנרגיה. בתפריט הנשי אנו משלבים מזון עשיר בנוגדי חמצון, אשר מעכב את הזדקנות העור,כמו גם  על מזון, אשר מכיל ויטמינים ומינרלים, השומרים על חיוניות העור וגמישותו. כמו כן, המסגרת והמעקב שמעניקה הדיאטנית יוצרת תחושה של מחויבות בקרב הנשים, שמסייעת להם להתמיד ולמנוע נזקים עתידיים".

לסיכומו של דבר, עור הפנים שלנו משקף את מצבנו הפיזי והנפשי. אם נקפיד על הרגלי תזונה נכונים, תוך שילוב מרכיבי מזון חיוניים, שתיית מים בכמות מספקת, נקפיד על פעילות גופנית קבועה, נשמור על ניקוי וטיפוח העור, נמנע מחשיפה בלתי מבוקרת לשמש ומעישון, נוכל להשיג בהדרגה עור פנים קורן ובריא לאורך זמן ונשפר את בריאותנו.

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C. לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב