דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל דבש 

מאת    [ 07/07/2010 ]

מילים במאמר: 575   [ נצפה 1831 פעמים ]

בראש השנה נוהגים לאכול תפוח בדבש, כסגולה לכך שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה, וכן להכין מיני מאפים ומאכלים שונים המכילים דבש. הרבה מעבר למטפורה של טעמו המתוק של הדבש, שאנו מייחלים שתדבק גם בהווייתנו, ידוע עוד מתקופת ימי קדם, כי לדבש סגולות בריאותיות חשובות. הגדיל שלמה המלך, החכם מכל אדם, באומרו: "אכל בני דבש כי טוב ונופת מתוק על חיכך" (פסוק יג', פרק כ"ד, משלי).  אז מה יש בו בדבש שמעניק לו יכולות בריאותיות ורפואיות?

הדבש, שהינו נוזל מתקתק, מופק מצופי פרחים על ידי דבורי הדבש ומכיל רכיבים ייחודיים, שמביאים לשימוש נרחב בו בצורות מגוונות כמקור לתזונה, רפואה ואסתטיקה. על מנת לרדת לעומקן של היכולות השונות הטמונות בדבש ובהרכבו, יש להבין את דרך ייצורו הטבעית. כאמור, הדבש נוצר מצופי פרחים, המכילים מים, פחמימות, חומצות אורגניות, ויטמינים, מינרלים, חומרי צבע וריח ומרכיבים כימיים נוספים. סוגי הדבש השונים הנבדלים זה מזה בריחם וצבעם, הינם תוצאה של סוג הפריחה ומקום הפרחים מהם נאסף הצוף. את הצוף אוספות הדבורים העמלות באמצעות חדק וכבר במעופן מהפרחים לכוורת הן מפרישות אנזים מסוים, שמפרק את הסוכרים בצוף ומתחילות בתהליך עיבוד לקראת הפיכתו לדבש. בכוורת עובר הצוף תהליכים נוספים, התורמים להפיכתו לדבש, נאגר בחלות הדבש וכשהוא מוכן, אוטמות הדבורים את תאי הדבש באמצעות שעווה שהן מייצרות, בכדי לשמרו.

מרכיבו העיקרי של הדבש הוא הסוכרוז, ההופך בתהליך יצירת הדבש לשני חד-סוכרים, הנקראים גלוקוז ופרוקטוז. כמות הפרוקטוז שמכיל הצוף היא הקובעת את מידת מתיקותו של הדבש. בדרך כלל, הדבש מתוק יותר מהסוכר הלבן ומומלץ יותר לשימוש הן בהיותו בעל רמה קלורית נמוכה יותר, נספג מהר מאוד במערכת הדם ומספק אנרגיה זמינה לגוף, בזכות ריכוז הסוכרים הגבוה בדבש הוא אינו מתקלקל, אך עשוי לשנות את  מרקמו בהתאם לטמפרטורה בה הוא מצוי.ניתן למצוא בדבש רכיבים תזונתיים הכוללים ויטמינים (ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, A  , Kועוד), מינרלים (ברזל, סידן, אשלגן, נתרן ועוד), אנזימים, חלבונים ועמילנים שונים, שהרכבם נמוך יחסית ומשתנה לפי סוג הפרחים שמהם הוא נוצר. בנוסף, בדבש קיימים למעלה מ- 30 סוגי פלבנואידים, שהינם נוגדי חמצון, המנטרלים רדיקלים חופשיים ומתכות רעילות ובכך מסייעים בנטרול חיידקים, מניעת התפתחות דלקת וזירוז ריפוי פצעים. יחד עם זאת, אין להפריז באכילתו של הדבש והרמב"ם, שנודע בבקיאותו וידיעותיו הענפות בתורת הרפואה, ממליץ על צריכה מוגבלת של עד שתי כפיות ליממה ומעיד עליו כי הוא מזון מרפא, המטהר את הדם ומסדיר את פעולת דרכי העיכול.בהיותו של הדבש אנטיספטי, בעל יכולות אנטי בקטריאליות וכן, בהיותו בעל יכולת לספוח נוזלים ולשחרר מי חמצן, הוא נמצא כיעיל לטיפול בכוויות, בחבישת פצעים ופועל כאנטיביוטיקה חיצונית טבעית, מייבש את הפצע ותורם להחלמתו. כמו כן, הדבש יעיל לטיפול במחלות כבד, יעיל נגד בצקות, מרפא כיבי קיבה, מסייע לטיפול בקוצר נשימה, לטיפול בדלקות גרון, מחזק את המערכת החיסונית ומעלה את רמות האנרגיה והערנות.דבש עלול להכיל גם כמות קטנה של חיידקי בוטוליניום, העלולים להפריש חומר רעיל, שיכול לגרום לתגובה אלרגית קשה במיוחד בקרב ילדים. לכן, מומלץ להתחיל לתת דבש לילדים מגיל שנה, בכמויות קטנות בהתחלה ולעלות בהדרגה. בדבש נעשה שימוש גם בתחום הקוסמטי והוא נמצא כבעל יתרונות חשובים בתהליכי אנטי אייג'ינג, מסייע בהחייאת העור, תורם לריכוך וגמישות עור הפנים והגוף, מסייע לטיפול בפצעונים, מרגיע גירויי עור שונים ואף מחזק את שורשי השיער ומאט נשירה.
הודות להרכבו ותכונותיו הייחודיות של הדבש, צריכה נבונה שלו, על בסיס קבוע, יכולה להמתיק את הבריאות ואת המראה. מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C, מוסיפה: כאשר קונים דבש חשוב לבחון  רשימת הרכיבים בכדי לוודא שאכן קניתם דבש טבעי ללא תוספת סוכר, מים, ממתיקים, חומרי טעם, חומצות לימון, חומרים משמרים ועוד. לאחר פתיחת הדבש מומלץ להחזיק אותו במקום קריר וחשוך על מנת למנוע התפתחות של פטריות או כניסה של נמלים.

 

 

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב