דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול מברלין לשווייץ של ברנדנבורג - נוף ציורי, נופש וחופי רחצה 

מאת    [ 06/07/2010 ]

מילים במאמר: 804   [ נצפה 6668 פעמים ]

השמות שווייץ וברנדנבורג הם, לפחות מבחינה טופוגרפית, דבר והיפוכו. שווייץ היא ארץ הררית, ואילו ברנדנבורג - המדינה הפדרלית הגרמנית המקיפה את ברלין מכל עבריה – היא מישור שטוח לחלוטין. ובכל זאת, המלים הסותרות לכאורה "שווייץ של ברנדנבורג" (Die Maerkische Schweiz) הן כינויו הרשמי של האזור הברנדנבורגי השוכן ממזרח לברלין. עיקרו של האזור הוא שמורת טבע, עם נוף מרהיב עין של יערות, נחלים, כרי דשא אלפיניים. ואם יש הצדקה לשם זה, בוודאי כך גם לכינוי שדבק בעיירה ה"הררית" בוקואו Buckow)): "פנינת שווייץ של ברנדנבורג" העיירה (כ-1,700 תושבים) שוכנת בערך באמצע הדרך בין ברלין לפרנקפורט-אם-אודר. 

 

בתיה הציוריים של בוקואו עומדים על שבע גבעות. זה יותר מ-100 שנה באים אליה נופשים לטייל, לנוח וליהנות. האזור מתאפיין בשקט ושלווה, ואף יותר מכך באוויר הצלול. על פי עדות כתובה, אמר רופאו האישי של פרידריך ה-4 (מלך פרוסיה בשנים 1861-1840): "הוד מעלתך, בבוקואו – פעולת הריאות חלקה כמו קטיפה". 

 

על עברה של העיירה כאתר של מרחצאות וספא מעידים המלונות, בתי ההארחה והסנטוריום שלה. בין אנשי הרוח שנהגו לפקוד את בוקואו היו המחזאי המהולל ברטולט ברכט והשחקנית הלנה וייגל. בני הזוג הוקסמו מהנוף ורכשו ב-1952 את אחד הבתים על חוף אגם שרמוצלזה (Schermuetzelsee).

 

בבית זה כתב ברכט את ספר שיריו "הקינות של בוקואו" (Buckower Elegien). אגב, מי שמתעניין בברכט ויצירתו יכול לבקר גם באתר הזיכרון לברכט-וייגל בברלין (רובע מיטה,  Chausseestrasse 125) 

 

כיום, בית ברכט-וייגל משמש לא רק אתר זיכרון אלא גם מרכז תרבות המזמין את המבקר לערבי קריאה וקונצרטים.     

 

בצפונה של "שווייץ של ברנדנבורג" שוכן הכפר אילואו (Ihlow). במקום מתקיימים קורסים וסדנאות.  זה כמה שנים משתקעים באזור תושבים מרחבי גרמניה. בתים ואסמים נטושים הוסבו לסדנאות אמנים, חווה אורגנית, וחנות לספרים משומשים שהיא הגדולה ביותר במזרח מדינת ברנדנבורג.  

  

במערב שמורת הטבע שוכן הכפר גרצאו (Garzau), שהיה בעבר אחוזת מרעה של מסדר הנזירים הלבנים (המסדר הציסטרסיאני), שיש לו סניף גם בישראל (מנזר לטרון).  על גבעה מוקפת בנוף אנגלי טיפוסי, ניצבת פירמידה, שבנה הרוזן שמטאו  (Schmettau), ממקורביו של פרידריך הגדול, מלך פרוסיה. במשך השנים התמוטטה הפירמידה והייתה לגל אבנים. אבל רופא העיניים פרופ' יורגן ריימן, שימי ילדותו היו בגרצאו, יזם את שיקום המבנה, בעזרת תרומות פרטיות, והיום היא מתנוססת שוב לראווה.    

 

איך מגיעים מברלין לשווייץ של ברנדנבורג?

 

רכבת אזורית

 

בקו NE26  של הרכבת האזורית, היוצא אחת לשעה מתחנת ליכטנברג בברלין (Berlin-Lichtenberg), נוסעים בקטע רפלדה (Rehfelde)-מונכברג (Muencheberg). יורדים בתחנת מונכברג, ונוסעים באוטובוס קו 928 לבוקואו.

   

רכבת עירונית (S-Bahn)

  

 בקו S5 נוסעים עד תחנת שטראוסברג-הגמולה (Strausberg Hegermuehle) (התחנה השנייה), או עד תחנת שטראוסברג-נורד (Strausberg-Nord). מהתחנות האלה אפשר לנסוע באמצעי התחבורה שהוזכרו לעיל, או באופניים (בשביל האופניים האירופי R1 ).   

 

מכונית

 

האזור נמצא כ-50 קילומטר ממרכז ברלין. אפשר לנסוע:

א. בכביש B1/5 דרך הוהנשטיין ורולסדורף עד אוברברנים  ((Hohenstein, Ruhlsdorf, Oberbarnim או עד בוקואו.

ב. בכביש B 1/5 לכיוון פרנקפורט/אודר (Frankfurt/Oder) דרך מונכברג (Muencheberg)  דרך ולדסיוורסדורף (Waldsieversdorf), בוקואו ואוברברנים.

 

מסלולי טיולים בשווייץ של ברנדנבורג

 

באזור יש שבילי טיולים שאורכם הכולל 150 קילומטר. הנוף מגוון, ויש בו הרבה מים, ירק, קניונים עמוקים, וגבעות מרשימות. כך, למשל,  הר קרוג ( Krugberg) שגובהו 130 מטר, ואגם שרמוצלזה, שעומקו 45 מטר, שוכנים במרחק של שני קילומטרים בלבד זה מזה. שלושה קילומטרים בלבד מהם,  ברוטן לוך ( Roten Luch) נמצא קו פרשת המים, שממנו זורם הנהר שטובר Stoebber לים הבלטי ולים הצפוני. בדרכו עובר השטובר ליד בוקואו.

 

אחד המסלולים המומלצים עובר סביב אגם שרמוצלזה, הנחשב לפנינת נוף באזור שבין הנהרות שפרה ואודר. אורך המסלול 7.5 קילומטרים. הפרשי הגובה המכסימליים: 90 מטר. היציאה והסיום – בחוף הרחצה שרמוצלזה.

עוד פרטים על טיולים בברלין ובסביבתה בכלל ובשווייץ של ברנדנבורג בפרט, תוכלו למצוא באתר 

http://www.myberlin.co.il

  

 

 

משה ריינפלד הוא עיתונאי ותיק ומדריך טיולים מנוסה בישראל ובחו"ל. אתר  


http://www.myberlin.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב