פירות יער- מתנה מגן עדן
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

פירות יער- מתנה מגן עדן 

מאת    [ 06/07/2010 ]
מילים במאמר: 1081   [ נצפה 7036 פעמים ]

 
 

כשהייתי קטנה, הייתי בטוחה שדובדבנים הם רק המסוכרים האלה, ששמים על עוגות קצפת, וממש לא אהבתי אותם.  מאז למדתי כמה דברים וגם- אני חושבת- אפשר למצוא דובדבנים טריים בעונתם יותר בקלות, או שאולי זה רק הזכרון הילדי המשובש שלי?

 

עידן השפע לטובתנו

 

בכל אופן, אנחנו חיים בתקופה בה פירות היער והגרגרים הם הרבה יותר זמינים לנו למאכל מאשר היו בעבר.

אפשר למצוא את הפטל גם בסופרים הקרובים לבית ולא רק בטיולים ברמת הגולן. יש זנים מגוונים מאד של ענבים ירוקים ואדמדמים ואפילו הגוג'י בריס מגיעים אלינו מסין.

אז אם כל כמה שאני מאמינה שאנחנו צריכים לאכול בעיקר אוכל מקומי, הגדל באזורנו ושופע כל טוב, אם יש משהו שאשמח לעשות בו הנחות, אלה יהיו גרגרי היער למיניהם. כאן אני מצטערת על שלא גדלתי באירופה, בה השפע והזמינות גבוהים יותר בכל הנוגע לקבוצת מזון זו.

ולמה זה?

כי אלה פירות שמעבר לטעמיהם הנפלאים, המגוונים והאקזוטיים, הם גם משופעי רכיבי תזונה נפלאים שתורמים רבות לפעילות הגוף.

 

מי מכיר?

 

הודות לאקלים ולטופוגרפיה המגוונים של מדינת ישראל, אפשר לגדל באזורים מסויימים (בעיקר בצפון וברמת הגולן) מגוון נפלא של פירות יער. ובהזדמנות זו אני חייבת להמליץ גם על טיולים משפחתיים של קטיף פירות בחוות השונות המאפשרות זאת. זו חוויה נפלאה וטעימה ביותר.

מה אפשר למצוא בארץ מקבוצת פירות היער?

תותי שדה ועץ, דובדבן מתוק וחמוץ, פטל אדום ושחור, אוסנה, דומדמניות, אוכמניות, מגוון זני ענבים, פיטנגו ואפשר למצוא עוד כמה מינים אקזוטיים בחוות ספציפיות, כמו חזרזר gooseberry, הובליפיחה ועוד.

כמו כן ניתן למצוא את הפירות המיובשים של החמוציות והגוג'י בריס.

פרי האסאי גם מתחבר לקבוצת מזונות זו בקלות.

 

מה יש בהם שהופך אותם לבריאים כל כך?

 

מרבית פירות היער נכללים בקלות בקבוצת 'מזונות העל' ה- super foods, שהם מזונות המכילים שפע גדול של רכיבי מזון ייחודיים, לעתים כאלה שנתקשה למצוא ביומיום שלנו. לכן, הרעיון של הכללת אותם 'מזונות על' בתפריט שלנו, הוא הגיוני ביותר ולטעמי, עולה בהרבה על רעיון נטילת תוספי המזון באופן קבוע.

בשני המקרים מדובר אולי בהשקעה כספית, אולם דרך המזון קל לנו יותר לספוג ולהטמיע את הרכיבים החיוניים, מאשר דרך קפסולה.

על אף היותם מתוקים, יש לפירות היער אינדקס גליקמי נמוך יחסית (דובדבנים 22, תותים 40, ענבים 46, אוכמניות 40, פטל זניח), אולי כי יש בהם שפע של סיבים תזונתיים.

הם עשירים מאד בויטמין C, ויטמין K, בטא קרוטן, אשלגן, מגנזיום, סידן ובברזל.

בחלק מפירות היער יש חומצות אמינו חיוניות, כמו בגוג'י בריס ובאסאי וחלקם עשירים גם בחומצות שומן חיוניות.

אולם אין ספק שהבשורה האמיתית היא בתחום נוגדי החימצון- האנטיאוקסידנטים.

מדובר בקבוצת רכיבי מזון שנמצאה כמונעת סדרה ארוכה של מחלות המזוהות ברובן עם עידן השפע שלנו. כמו, סוגי סרטן שונים, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, השמנה, בעיות עיכול ומעיים, מחלות פה ושיניים, מחלות עיניים, תהליכי דלקת, התנוונות והזדקנות מוקדמים ועוד.

גם ספורטאים יכולים להרוויח מאכילה קבועה של פירות יער, מאחר ואלה עשויים לעזור לבניית מסת שרירים.

מחקרים רבים נעשו על הקשר בין אכילת פירות יער שונים ובין מניעת מחלות אלה ועוד.

בין נוגדי החימצון שניתן למצוא בפירות היער השונים ניתן למצוא: פלבנואידים, קוורציטין, לוטאין, אנטוציאנידים ועוד.

פירות יער רבים נחשבים לאפרודיזיאקים- מעוררי תשוקה מינית. לא קשה לנחש מדוע. הם גם חשובים לבריאות הגבר והאישה בגלל מרכיביהם המגוונים.

 

איך אפשר לשלב פירות יער בתפריט היומיומי שלנו?

 

ראשית, אפשר לאוכלם כמו שהם. מלוא הפה תותי עץ בעונתם, דובדבנים מתוקים, תותי שדה ועוד.

בגלל טעמיהם המתוקים והמגוונים, הם משתלבים באופן קלאסי בקינוחים, מאפים ומרקחות שונות. אולם אין זו סיבה שלא לשלבם גם בסלטים ותבשילים למיניהם.

אצלנו הכי אוהבים להוסיף פירות יער לגרנולת הבוקר.

 

הנה מתכון לסלט ירוק "מחוזק":

 

חומרים

 

חסה בינונית

כרוב סיני

עלי תרד

עלי מנגולד

נבטים שונים (נסו ברוקולי וצנונית, או חרדל, המוסיפים מעט חריפות)

בצל ירוק

חופן גוג'י בריס, חמוציות ופטל טרי (את הגוג'י אפשר לאכול כמו שהם ואפשר גם להשרות מעט במים ולסנן)

חופן אגוזי מלך וקשיו

 

אופן ההכנה

 

קוצצים את הירוקים ומניחים בקערה.

מוסיפים את האגוזים הקצוצים ואת הנבטים ומערבבים עם מעט שמן זית, קצת מיץ לימון מלח עשבים לפי הטעם. אפשר להוסיף מעט חומץ בלסמי.

מעל מפזרים את פירות היער ומערבבים בעדינות.

 

סלט זה יכול להיות תוספת למנה עיקרית וניתן אף להוסיף לו ריבועי חלומי צלויים, נתחי טונה/ סרדינים בשמן זית, קוביות טופו בסויה וסילאן, נתחי עוף מוקפצים, חומוסים מבושלים או כמה כפות קינואה/ אורז מלא/ פסטה מלאה- לקבלת ארוחה משביעה ומזינה בפני עצמה.

 

שיהיה בתאבון וקיץ בריא ומענג!

 

 

 

ורד לב היא נטורופתית N.D., יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ואם ל-3. עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה, בשילוב עם אבחון אירידיולוגי, עבודת מודעות ועוד. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור. מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד). מרצה בנושאי נטורופתיה, תזונה והנקה במכללת "מהות" לרפואה משלימה ובהכשרות מקצועיות של תחומי ההריון והלידה. מדריכה בליגת לה לצ'ה ישראל. חברה ב"אגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית" וב"איגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות". כותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.   במשך שנים ניהלה פורומים שונים בנושאי נטורופתיה, הריון ולידה, הנקה ותזונה וכעת מנהלת את: פורום "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 ואת "המטבח הפתוח של ורד לב" בפייסבוק http://www.facebook.com/vered.leb?ref=profile#/group.php?gid=296205795006&ref=mf   ליצירת קשר: 052-8527755  href="mailto:veredudu@013.net.ilveredudu@013.net.il">">veredudu@013.net.il  

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2016
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
כתיבת מאמרים

מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב