דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפוח אוכלוסייה מגוונת - אתגר 

מאת    [ 05/07/2010 ]

מילים במאמר: 624   [ נצפה 2552 פעמים ]

הקורס להכשרת מנהלים במכללה בירושלים אירח את הרב אמנון אברג'ל, מנהל בי"ס מעגלים שבנגב, סיים קורס מנהלים במכללה שלנו. הרב משמש שש שנים כמנהל ולפני כן שימש ארבע שנים כסגן מנהל. המוסד החינוכי הוא בי"ס ניסויי המדגים למוסדות רבים תהליכים מעניינים ומרתקים להצלחה חינוכית.

ביה"ס מאופיין במיגוון האוכלוסייה מ-11 יישובים שמסביב, המוסד החינוכי מעורב בנים ובנות, ביה"ס נחשב כמוסד איכותי מעולה ולכן מגיעים ללמוד בו גם תלמידים המוגדרים חילוניים מסורתיים. ההטרוגניות מעוגנת בביה"ס גם מבחינה לימודית. ביה"ס מציב לעצמו יעדים ברורים ובהירים לכולם כדי להתמודד עם הגיוון הרב ומצליח להגיע להישגים נאים במיגון תחומים.

בית  הספר – ניסויי בתחום המחקר.

הקימו חממה איכותית ומרתקת ובה נעשים ניסויים מחקריים בתחום הביולוגיה והטכנולוגיה. המורים משלבים את הקהילה במחקרים ומשלבים בהם ערכים מתוך תורה ומדע, תורה ואהבת הארץ, תורה ודרך ארץ, אהבת הבריות. לומדים ומעגנים בתוכם ציונות וחלוציות, קדושת ארץ ישראל ומצות התלויות בארץ. חוקרים לאחרונה 60 עצי הדר שהם נטעו במקום. המחקרים כרגע עוסקים בנושאים חקלאיים ומדעיים ובהמשך הם יעמיקו לעסוק במחקרים בתחומים קהילתיים-היסטוריים וערכיים.

הלמידה בביה"ס בגין המחקרים מגבירה בהם מוטיבציה ומוח יצירתי, גם בתחומים אחרים. כל הלמידה נעשית בדרך חווייתית, יוצרים למידה מתוך אקלים איכותי, כל מורה מהווה דוגמא אישית בהליכותיו ובדרכי ההוראה, בונים "בנק מצוות" וכמובן חוסכים בבנק איכותי זה.

מטפחים למידה מתוך סדנאות, למשל הקימו סדנא להכנת ציצית בשילוב ההורים, המורים וכמובן כל התלמידים.

ברור למנהל ולכל צוות המורים וההורים שהמחקר החקלאי משמש כמנוף חינוכי. התלמידים במחקרם מצאו כי אחסון עגבניות שנקטפות בעודן ירוקות במתקנים עם תאורת פלורוסנט – מאריך את חיי המדף שלהן ושינוי צבען נעשה בהדרגה.

כך קל יותר ונוח מאוד לחקלאים לשווק את העגבניות. כך שומרים על הצבע האדמדם זמן רב יותר, ניתן טוב יותר לשווק עגבניות הנשמרות זמן רב יותר כשהן אדומות ומוצקות.

ניסוי נוסף ומעניין ביצעו התלמידים עם עגבניות מסוג "שרי", כאשר טבלו עגבניות קטנות אלו בתוך חומר הנקרא מגן 2000, המקובל לשימוש בפרות הדר. הרי איבוד המים מעגבניות "שרי" מתעכבת יותר ומונעת ריקבון.

מנהל ביה"ס הרב אמנון אברג'ל מדגיש כי באמצעות המחקרים הניסויים הם מרוויחים פעמיים, במישור הערכי הם לומדים להתבונן היטב בסובב אותם בקהילה ומאמינים ביכולתם שלהם להגיע למעלה ולהצטיין. וכן התחום הלימודי, הם מצוידים ב"ארגז כלים" משמעותי המכיל יידע רב ורחב בתחומים מגוונים ובעיקר אמונה בעצמם וביכולתם.

פיתוח למידה מתוך אתגר לימודי מעניין ומרתק, מוסיף המון חוויות מרתקות המגבירים בכל תלמיד רצון עז להמשיך ללמוד ולהתבונן סביבם במה ניתן כל הזמן לשפר ולהתחדש.

ההורים שותפים בכל העשיה ובכל תהליכי החינוך בביה"ס. בימי שישי בשעה האחרונה מגיעים הורים בכל הכיתות ומרצים בפני התלמידים בתחומי העשייה שלהם, כך רוכשים הילדים ידע רב נוסף ובעיקר שומרים על קשר ואהבה עם ההורים.

הניסויים מבהירים לתלמידים כי לכל ניסוי יש צורך בחשיבה, ביצירתיות, ביוזמות, בקביעת יעדים, בתהליך חכם ויעיל ובביצוע הניסוי. בסוף כל ניסוי מסכמים המחקר ולומדים מעשייתם. הניסוי וכלי הלמידה הופכת להיות מאתגרת ומחכימה את מוחם.

במהלך ההרצאה למדנו היטב כי כל הצלחה תלויה "רק" במנהל שהוא מנהיג, מנהל המוביל ומשפיע על צוות המורים שיהיו אף הם מנהיגים המשפיעים על התלמידים וכאן חשנו במנהל המבין כי ההורים הם חלק מתהליך עיצוב הילדים, לכן ההורים והקהילה הפכו לשותפים בכל תהליכי הלמידה מהתכנון ועד לתוצרים.

קיים קושי בביה"ס – כיצד להחדיר לימודי מדע לכל ה"מורים"? כיצד לחבר את המורים למחקרים מדעיים? חוקר מסן פרנסיסקו שהגיע לארץ, הבהיר בהרצאתו חשיבות לימוד "המדע" לכולם.

אף אנוכי חושב כך, חובה שכל המורים יידעו היטב פרקים נבחרים במדע, למשל,

מהו ראש חודש? מי נע ומי יציב במקומו, שמש, ירח כוכבים, מהי קשת? ממה בנויים החלקיקים? מהו אטום? מולקולה? כיצד הופכים מים ממוצק לנוזל ולגז.

הכרה בסיסית במדעים תגביר בהם יידע מיטבי ביהדות, יבינו מהי שנת לבנה? שנת שמיטה ועוד ועוד.

ממוסד חינוכי זה שבנגב המכיל אוכלוסייה מגוונת למדנו היטב כי ניתן עם כל אוכלוסייה להצליח, אם המנהל מוביל את כולם להגיע לשחקים. 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב