פעילות חברתית מגבירה תורה ותפילה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

פעילות חברתית מגבירה תורה ותפילה 

מאת    [ 05/07/2010 ]
מילים במאמר: 760   [ נצפה 1842 פעמים ]

 
 

הרב זינגר משמש מזה 25 שנה ראש ישיבת מקור חיים, המוסד החינוכי משמש כמוסד לימודי – יסוד החיים לדבריו הוא החקירה, הלמידה מתוך עניין ואתגר. אנו המורים - "במה", "תשתית- בסיס" המטמיע משמעות ואתגר לכל שלב בלימוד ובחינוך. כפי שמציין הרב זינגר בפני פרחי הניהול במכללה ירושלים – עיקר הלימוד נעשה ב"חיקוי". למידה אמיתית מתרחשת "רק" כאשר כולם לומדים, גם המורה.

ראוי לדבריו שכל מורה ישאל עצמו מידי יום, מה למדתי היום בעצמי ומתלמידי...

תהליך ראוי וחשוב להגביר למידה אצל המורים הוא מתן "במה" לשאילת שאלות של התלמידים. מהשאלות אנו לומדים אך בעיקר מפתחים חכמה בילדים. אנו מודעים ל"סוד המוח היהודי" הטוב בעולם המבוסס על למידה ולמידה מתמדת כל הזמן אך המבוססת  בעיקרה על המתודה של שאילת שאלות, ויכוחים, מחלוקות, שקלא וטריא, מקטנות מגן הילדים עלינו לפתח בכל ילד את כישוריו, יכולתו ושכלו דרך למידה המוסיפה יידע ובעיקר דרך שאילת שאלות המוסיפה חכמה ובונה. לא בכדי אנו נשאל במרומים 6 שאלות שאחת מהן היא: "האם פלפת בחכמה?"

כדי לאפשר מתודה זו בישיבה, עובדים המון המון בחברותות, בקבוצות, בסדנאות, עיקר הלמידה היא בבית המדרש. כל הזמן לומדים ו"בודקים" – בודקים היקף הלמידה, עיקר הלמידה, חיזוק הלמידה, וכאמור היקף השאלות.משלבים בלמידה מחשבים וספריה, כל הזמן.

משלבים כל הזמן "התרחשות חברתית" המהווה בסיס איתן ללמוד מתוך שמחה ואהבה". "בסיס הישיבה", לדבריו, "הוא 'בליץ' – בלי ליצנות. לדבר, ללמוד, להתווכח בלי ליצנות וזלזול. לומדים במתודה זו להקשיב למורים ולחברים ובעיקר לומדים לדבר נכון.

שאילת השאלות – הלימוד בחברותות, בסדנאות בונה "במה" המאפשרת מתן ביטוי לכל אחד לאורך זמן רב, כך מטמיעים היטב במוחם של התלמידים את אוצר המילים והרעיונות הנלמדים יחדיו ואף החומר שקוראים מספרים. כאשר משתמשים באוצר מילים נרכש – מטמיעים אותם והם הופכים לשפתינו המדוברת.

פעמים רבות בעבודתי החינוכית כמפקח נדהמתי – כאשר בדקתי שפתם של תלמידים הקוראים המון המון ספרים ומצאתי כי שפתם דלה. נדהמתי, לאחר בדיקה יסודית הגעתי למסקנה, כל תלמיד חכם הקורא אך אינו מקבל "במה" מההורים ומהמורים לדבר, לבטא עצמו, לספר ולתאר מחשבותיו וחכמתו – הרי אוצר המילים הנרכש מהקריאה נשכח ונעלם.

עלינו הורים ומורים לאפשר לכל תלמיד, לכל ילד מקטנות "במה" לבטא עצמו כמה שיותר, כך מעגנים אוצר מילים ומשלבים בטחון עצמי ודימוי עצמי להביע את עצמך.

כפי שמציין הרב – כך לומדים לדבר נכון.

"סיג השיח" מושג עקרוני אותו הדגיש הרב, חשוב מאוד בהצלחה. ראוי לבנות הלמידה על שיח איכותי ונכון, המבוסס על דיבור והקשבה, על התבוננות ישירה ותנועות נכונות בגופנו.

ראוי שכל מחנך יצור "תרבות" של שיח גם בין התלמידים בינם לבין עצמם. תרבות בונים בתהליך ממושך לאורך זמן. בתרבות נכונה נותנים "במה" לכל תלמיד לבטא עצמו, מחשבותיו והגיגיו, אך הכל משולב גם בהקשבה מלאה ואמיתית.

נמצא במחקרים כי קיים קשר ישיר בין הקשבה לבין תפילה. כאשר קיימים בעיות ודילמות בתחום התורני והתפילה נמצא כי לא לימדנו כיאות בדרך הקשבה אמיתית. הקשבה מעמיקה, אמפתיה, כבוד ויחס הוגן לחברים. כאשר קיימת הקשבה – קל יותר לשוחח, להתפלל להקב"ה.

אנו יודעים החשיבות הגדולה של לימוד בחברותות, של השפעת החברים אחד מהשני. ברור לנו שפעילויות חברתיות נפלאות מגבירות תורה ותפילה. חשוב מאוד לדברי הרב זינגר – חינוך נכון ואיכותי – בניית נפש הילד כדי שיוכל בהמשך דרכו לחיות בעולם ברוח חיובית ואיתנה ולחוש שהוא חלק מהותי וחשוב מעולמנו הסובב אותנו.

האדם-הילד חי היטב במקום שיש לו תחושה אמיתית, בשותפות, בתשתית של "אמירות", לתחושה הפנימית שהעולם שייך להם ולכולנו.

ביה"ס לדבריו של הרב הוא "קהילה לומדת", המנהל הוא הדמות הדומיננטית הדואגת שכולם ילמדו, כפי שמצוין "תלמיד חכם" נחשב "תלמיד" כל חייו.

אנו מודעים לחשיבות הערכה והבדיקה על כל עשייתנו החינוכית, כל הזמן ראוי שכל מורה ישאל עצמו מידי יום "מה למדתי היום?" התשובות יסייעו לו להתקדם, לנוע לראש כל הר, להתחדש ולבצע תהליכי שינוי שהרי נאמר: "ומתלמידי יותר מכולם".

ולדעתי אף חשוב שכל מורה ישאל את עצמו מה למדתי ומה הוספתי לבניית חכמתם של תלמידי במתודה של "שאילת שאלות", היינו עד כמה התלמידים שאלו שאלות בכתב ובע"פ.

ראוי להקצות זמן רב ללמידה בבית במשרד, בלימוד בחברותות. לטפח "תרבות של שאילת שאלות", להקצות זמן רב ביותר ללימוד בקבוצות, בסדנאות.

טיפוח "מנהיגות נוער" – להעניק לכל ילד תפקיד בעשייה החינוכית, הערכית, התורנית, ההישגית והנתינה, בכך מעצימים את כולם ומחדירים בהם בכל אחד תחושה של שותפות אמיתית. העתודה הנכונה המוקנית להם מילדות תחדיר בהם לעומק שהתורה היא שלו, שהחיים ואיכותם תלויים רק בו, ביחיד. לבנות אותו כך שיחוש בינה "ראש גדול" רק לא ראש קטן.

חשנו כולנו במהלך הרצאתו של הרב זינגר כי קיים בו ה"רצון" להוביל תלמידים לראש הפסגה, למצוינות, נטועה בן ה"אמונה" שהוא מסוגל להוביל המורים לכיבוש היעדים, וברור לו היטב כי תהליכי השינוי, ההתחדשות המתמדת הוא הגורם העיקרי המגביר בו ובמורים מוטיבציה, נחישות ורצון עז להצליח בחינוך.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב