דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על קורקינטים שנתפסו על ידי המכס 

מאת    [ 04/07/2010 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 3726 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, מורן שמילוביץ


כידוע, לרשות המכס ישנה הסמכות לנקוט באמצעי מנהלי הקרוי תפיסה וחילוט וזאת על מנת למנוע מהבעלים של הטובין שנתפסו את השימוש וההחזקה בהם באופן זמני, עד למתן החלטה אם יש להחרימם או לא. סעיף 188 לפקודת המכס קובע כי לרשות המכס הסמכות לתפוס כלי הובלה וכל טובין שהם מחולטים או שיש לה את היסוד הסביר לחשוב שהם מחולטים; סעיף 204 לפקודה קובע מהם הטובין אשר רשות המכס רשאית לחלט, בין היתר טובין מוברחים, טובין שיובאו בהפרת איסור, הגבלה או הסדר, טובין שלגביהם הוצגו רשימון, חשבון מכר, הצהרה, תעודה כוזבים וכן הלאה.

לאחרונה, ניתן פסק דינו של בית המשפט השלום בראשון לציון הדן בשאלה אילו טובין ניתן לחלט?

במקרה זה דובר במשלוחי אופניים עם מנוע עזר וקורקינטים שיובאו לישראל מסין ונתפסו וחולטו על ידי המכס. 

בכל הנוגע ליבוא האופנים, טענה רשות המכס כי היבואן ייבא את האופניים תוך פיצול חלקיהם במשלוחים נפרדים, וזאת במטרה  להתגבר על החובה לקבל את אישור משרד התחבורה ליבואם – אישור שלא היה בידי היבואן.
 
בכל הנוגע ליבוא הקורקינטים, טענה רשות המכס כי היבואן מתכנן לחבר אליהם מנוע חשמלי במפרט מסוים, ולהופכם למוצר שיבואו אסור. עוד טענה רשות המכס כי בכוונת היבואן לייבא קורקינטים חשמליים כשאף הם מפורקים לחלקים ובמשלוחים נפרדים.

בכל הנוגע לקורקינטים, טען היבואן כי הקורקינטים יובאו כדין וכי המיסים לגביהם  שולמו, שכן המכס ערך בדיקה פיזית ואישר את ייבואם. כמו כן, טען היבואן כי הקורקינטים לא אמורים לעמוד בתנאי פקודת התעבודה וצו יבוא חופשי שכן הם אינם חשמליים.

בית המשפט קבע כי לאור ההגדרות הקבועות בפקודת התעבורה ובתקנות, האופניים שיובאו על ידי היבואן הינם רכב מנועי המסווג כאופנוע לפי תקנות התעבורה, ולפי סעיף 2(ב) לצו יבוא חופשי, התשס"ט-2008 והתוספת השניה לצו בה מוגדרים טובין מסויימים, ניתן לייבא טובין אלה רק אם הומצא אישור או התקיימו תנאים המפורטים בצו זה.

בית המשפט מצא כי היבואן היה מודע לכך כי אופניים עם מנוע עזר לא הותרו עדיין והם אסורים ביבוא. לפיכך, קבע בית המשפט כי האופניים הינם טובין שיובאו בהפרת איסור וחלטו כדין לפי החלופה הקבועה בסעיף 204 (2) לפקודת המכס.

בית המשפט קבע כי היבואן ניסה להבריח את האופניים האסורים ביבוא לישראל באמצעות פיצולם לחלקים שונים ולמשלוחים נפרדים וזאת במטרה להתגבר על האיסור לייבאם, ועל כן, קבע בית המשפט כי מתקיימת החלופה הקבועה בסעיף 204 (1) לפיה הטובין הינם מוברחים.

כמו כן, בית המשפט קבע כי היבוא הציג מצג כוזב ומטעה כאשר לא ציין ברשימון הייבוא כי החלקים המיובאים מהווים מוצר אחד שהינו אופניים, ועל כן, מתקיימת החלופה הקבוע בסעיף 204(9) לפקודת המכס.

יחד עם זאת, קבע בית המשפט כי רשות המכס לא הוכיחה כי הקורקינטים שנתפסו במחסני היבואן צריכים להיחשב כמחולטים לפי סעיף 204 לפקודת המכס. בית המשפט ציין כי אכן קורקינטים חשמליים וממונעים אסורים ביבוא כל עוד הם אינם עומדים בהגדרה הקבועה בצו התעבורה (פטור קורקינט חשמלי מהוראות הפקודה), ובתנאים הקבועים בצו יבוא חופשי, ואולם בעת תפיסתם הקורקינטים לא היו חשמליים וממונעים אלא רק ניתנים להסבה לכאלו, ובנסיבות אלו לא היה מקום לתפסם.

בית המשפט קבע כי השימוש באמצעי החילוט צריך להתבצע בזהירות, ולפיכך גם כאשר ניתן היה להסב את הקורקינטים למוצר אסור, הרי שכל זמן שלא נעשה כן – לא ניתן לתפוס את הטובין.

ת"א 3747-09 שי מוצרי איכות בע"מ נ' מכס חיפה. פסק דין מיום 4.6.10
ב"כ הצדדים: ליבואן- עו"ד קרונפלד, למכס- עו"ד בן משה

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב