דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו סימן מסחר? 

מאת    [ 04/07/2010 ]

מילים במאמר: 781   [ נצפה 3396 פעמים ]


מדריך מקצועי שינחה אתכם בכל הקשור לסימן מסחר. סימן מסחר מהו? כיצד רושמים אותו? והאם סימן מסחר לא רשום מוגן?

סימן מסחר מאפשר לציבור לקשר בין מוצר מסוים לבין היצרן שלו. ככל שמוצר מסוים, צבר מוניטין, כך יחפש הציבור את אותו המוצר על ידי זיהוי של סימן המסחר. 

כאשר אדם אחר עושה שימוש בסימן מסחר שאינו שלו, הוא גורם להטעיית הציבור, אשר עלול לזהות את מוצריו של המטעה כמוצריו של בעל הסימן. 

ראשית כל, בכל הנוגע לסימני מסחר וזכויות יוצרים, אמליץ להסתייע בעורכי הדין מנהלי פורום זכויות יוצרים במסגרת המענה הניתן בפורום קניין רוחני>>

האם סימן מסחר הוא בגדר קניין רוחני? בהחלט אך לשם כך על היצרן לרשום את סימן המסחר בפנקסי סימני המסחר. בהמשך הדברים, נסביר כיצד עושים זאת. מן הרגע שרשם היצרן סימן מסחר, הוא  רכש זכות קניינית המאפשרת לו בלעדיות מוחלטת בשימוש סימן המסחר על גבי מוצריו. 

סימן מסחר יכול להיות מילולי, הוא יכול להיות בדמות תלת מימדית ועוד. כאשר אדם מבקש לרשום סימן מסחר, בודקים הבוחנים, ראשית לכל, האם קיים סימן מסחר זהה או דומה עד כדי הטעייה.

רישומו של סימן מסחר, מקנה לבעליו, זכות שימוש ייחודית ובלעדית. כאשר אדם אחר, עושה שימוש בסימן מסחר רשום, קמה לבעל הסימן, זכות תביעה כנגדו.

כיצד בוחרים סימן מסחר? מהו הליך הרישום של סימן מסחר? האם סימן מסחר שאינו נרשם, זכאי להגנה כלשהי?

בחירת סימן מסחר

בקשה לרישום של סימן מסחר, לא תתקבל אם נרשם בעבר סימן מסחר זהה או דומה עד כדי הטעייה. הזהות והדמיון רלוונטיים כאשר מדובר באותו סוג של מוצר או שירות שהרי אם מדובר בתחומים שונים לחלוטין, הדמיון בין סימני המסחר, לא יגרום להטעיה של הציבור ועל כן, אין מניעה לרשום את סימן המסחר.

לצד הבדיקה האם מדובר באותו תחום מוצרים, יבדקו הבוחנים גם את סוג הסימן, המראה שלו, צבעיו וגם את הצליל הנשמע ממנו. 

הליך רישום סימן מסחר איננו הליך קצר ולכן, מומלץ, טרם הגשת בקשת הרישום, לבדוק היטב האם הסימן שאנו מבקשים לרשום, לא נרשם בעבר. ניתן לברר זאת בקלות במאגר סימני המסחר או לפנות אל לשכת הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר ולבקש כי תבוצע בדיקה זו עבורכם. יש לציין כי בדיקה זו כרוכה בתשלום.

סימן מסחר – הליך הרישום

רישומו של סימן מסחר, מעניק לבעל הסימן, זכות שימוש ייחודית ובלעדית בסימן המסחר. בקשת הרישום תוגש אל לשכת הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר, המנהלת את פנקס סימני המסחר, בו יירשם סימן המסחר, אם תתקבל בקשת הרישום.

חשיבותו של הרישום לבניית מוניטין ושמירה עליו, היא עצומה. בעידן של ימינו, סימן מסחר מהווה את הבסיס השיווקי לכל מוצר או שירות ועל כן, יצירת סימן מסחר ורישומו, היא חיונית ביותר להצלחתם של כל חברה או עסק. טרם הגשת הבקשה, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי על ידי עורך דין הבקיא בתחום סימני המסחר. 

אלו הם שלבי הליך הרישום:

1. הגשת הבקשה : רישום סימן מסחר מתחיל בהגשת הבקשה על גבי טופס מיוחד.

2. סוג מוצר מסוים : כל בקשת רישום סימן מסחר, מוגשת לגבי סוג מוצר מסוים. אם בעל הסימן מבקש לקבל הגנה לגבי מספר תחומים, עליו להגיש בקשת רישום נפרדת לכל תחום.

הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, כרוכה בתשלום אגרה אלא אם זו מוגשת דרך האינטרנט.

3. בחינת הבקשה : משנתקבלה הבקשה, תיבדק כשירותו של הסימן לרבות, האם נרשם בעבר סימן מסחר זהה או דומה עד כדי הטעיה. אם מצאו בוחני הלשכה כי ישנה זהות או ישנו דמיון אשר עלול להטעות, תידחה הבקשה.

4. אורך ההליך : הליך הרישום של סימן מסחר, איננו קצר ונמשך לרוב למעלה משנה. ניתן לבקש בדיקה מיידית של בקשה לרישום סימן מסחר אך זו תתקבל רק במקרים מיוחדים. יש להגיש בקשה מנומקת המפרטת את הנסיבות המצדיקות בדיקה דחופה של הבקשה.

5.  התנגדות : כאשר נמצא סימן מסחר כשיר לרישום, יפורסם הסימן ודבר הבקשה, בכדי לאפשר לכל המעוניין, להגיש התנגדות לקבלת הבקשה. במידה והוגשה התנגדות, יתנהל דיון בפני הרשם.

תוקפו של הרישום הינו 10 שנים כאשר ניתן לחדשו בכל פעם לתקופה נוספת של 14 שנה. חשוב לציין כי רישום סימן מסחר בישראל מספק הגנה קניינית בישראל בלבד. לשם הגנה במדינות אחרות, יש לפתוח בהליך רישום בכל מדינה ומדינה. 

סימן מסחר לא רשום – האם מוגן?

בעל סימן מסחר רשום זוכה להגנה מלאה ולזכות שימוש ייחודית ובלעדית בסימן המסחר. כאשר סימן מסחר לא נרשם, לא יוכל בעל הסימן למנוע שימוש של אחר בסימן, אלא אם יוכיח כי הסימן שלו צבר מוניטין. הוכחת מוניטין איננה קלה ולכן, מומלץ מאוד להגיש בקשה לרישום סימן מסחר.

חשוב לציין כי כל עוד סימן מסחר אינו נרשם, יכול כל אחד לעשות בו שימוש. מעבר לזאת, כאשר בעל הסימן יחליט בבוא העת לרשום את הסימן, הוא עלול לגלות כי מישהו הקדים אותו ורשם סימן זהה או דומה, בהקשר של אותו סוג מוצרים. במצב דברים זה, לא תתקבל בקשת הרישום.

סימן מסחר רשום מעניק לבעל הסימן זכות קניינית בלעדית. על כן, כדאי לקבל ייעוץ משפטי מטעם עורך דין המתמחה בסימני מסחר ולהגיש בקשה לרישום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב