חובה להבין מדע
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חובה להבין מדע 

מאת    [ 30/06/2010 ]
מילים במאמר: 904   [ נצפה 2282 פעמים ]

 
 

אנו יודעים שאחד מהקודים החשובים ביותר להגיע להישגים – הוא התמקצעות המורה, ככל שהמורה מבין ויודע היטב את מקצוע הלימוד אותו הוא מלמד – התוצאות טובות יותר.

מניסיוני הרב במערכת החינוך למדתי שההישגים הלימודיים תלויים "רק" במורה טוב, מורה המשלב "יידע" בתחום המקצועי שאותו הוא מקנה לילדים וכמובן שילוב "האיך" חשוב ביותר, שעור חוויתי, מענג, מרתק, מאתגר, מפעיל יוזמות ויצירתיות – יפעיל יותר טוב מוח פורה של כל ילד.

אנו מודעים לכך היטב – שהכיתות תמיד הטרוגניות, על כן המורה הטוב והחכם – משלב בכל שיעור אופציות לקידומם של החלשים והבינוניים מחד ומאידך הוא חייב לרתק את המצוינים-המועילים שיגיעו מעלה מעלה – ל-170%.

פיתוח המצוינות מהווה קוד מנצח לכיתה כולה.

המצויינים שיפתחו מלוא כישוריהם -יעזרו לחלשים ולבינוניים וכך ורק כך מגיעים להישגים.

יחד עם זאת חייב כל מנהל – שהוא מנהיג להפנים בתוכו ובכל הליכותיו את "האחריות" לפיתוחם ולהעצמתם של כל המורים כדי שיאמינו בעצמם, בכישוריהם וביכולתם להעפיל עם "כל" הילדים לראש ההר, הטובים ביותר – יגיעו לראש הפסגה.

אך תפקידו הנוסף והחשוב של מנהל-מנהיג הוא להרחיב אופקיו של כל מורה – בידע עולם.

ההתמקצעות חשובה ועקרונית כפי שציינתי, אך ראוי שכל מורה יידע גם תחומים מדעיים למשל, שהרי פעמים רבות הילדים שואלים שאלות וראוי שהמורה יידע תחומים נוספים מעבר למקצוע שלו.

הרחבתה השכלתו של המורה – מפתחת בו מרץ, זקיפות קומה, נחישות, העזה ובטחון עצמי.

ד"ר מייקל גולדמן ביולוג מאוניברסיטת סן פרנסיסקו מאמין שנושאים מדעיים חייבים להיות נגישים לציבור ובודאי למורים היות והמדע הבסיסי משפיע על כל אחד מאיתנו.

ראוי שהמדע יהיה נגיש לכולנו כדי שנוכל להבין את המדע, המחקרים המדעיים צריכים להיות מוכרים לכולנו – כדי שנוכל לתפקד טוב יותר עם גופנו – מוחנו.

תחומי יידע בגנטיקה, ברפואה, בביוטכנולוגיה, במבנה של גוף האדם, בבוטניקה, יכולים לסייע לנו להיות בריאים וחכמים יותר.

באמצעות הידע המדעי אנו יכולים לשמור טוב יותר על בריאותנו, הכרה מיטבית של מבנה הלב תנועותיו וחלקיו יכולים לסייע לנו לתפקד טוב ואיכותי יותר במהלך כל חיינו.

הכרת מבנה המוח יכול מאוד לסייע לכל איש חינוך בשיטות ודרכים להקניית יידע.

פעילויות בהעמקת הזיכרון תלויים מאוד בכלים בהם אנו משתמשים.

ככל שנבין ונכיר את מבנה המוח – נוכל ביתר עוצמה להחדיר למוח תחומים לזיכרון והבנה.

כולנו מודעים לחשיבות "בדיקת הדם" של כל אחד מאיתנו, ראוי למשל להכיר משמעותו של כל בדיקה ומה וכיצד ניתן לשפר תוצאות הבדיקה.

בזמנו, במסגרת בדיקת הדם נמצא כי ויטמין B12 היה בכמות אפסית, לאחר לימוד אישי מעמיק מה תפקידו של סוג ויטמין זה, התברר שיש לו השפעה על הזיכרון והוא מאוד משמעותי לתפקודו של האדם, מאכלים נכונים ופעילויות נוספות העלו את הכמות של הויטמין דבר ששיפר את הזיכרון להפליא.

רבים מהמורים מבינים היטב תחום ההתמקצעות שלהם,בתורה,בהיסטוריה או במתמטיקה ופיסיקה – אך ראוי שכולם יבינו גם בתחום המדעי כדי שתפקודם הגופני הנפשי והמוחי יהא יותר יעיל ויותר מיטבי.

מנהל ביה"ס איכותי שהוא מנהיג מפיץ מידי שבוע,חלומותיו,הגיגיו,

תכנית העבודה,דברי הלל ושבח על יוזמות ויצירתיות של מורים, על פעילויות נפלאות של תלמידים בלמידה ונתינה,על ארועים חברתיים שהופעלו במוסדו.

ראוי שהמנהל-המנהיג ישלב בדפי מידע אלה או במייל הנשלח מידי שבוע – גם חומר לימודי בתחום המדע וביישומם החשוב בחיינו.

מותר לפתח יידע המורים בתחומי הביולוגיה המגוונים, מבנה גוף האדם ושמירה עליו ובאילו כלים ודרכים ניתן לשמור על איכות החיים ועל בריאות האדם.

מורים חייבים לדעת ההבדל בין גזים שונים המרכיבים את האוויר ותכונותיהם של כל גז, כדי שנבין טוב יותר – מהו אוויר איכותי.

לימוד המדע למורים צריך להיות מעניין ועליו להבהיר לכל אחד מהם איך הידע במדע יכול לשפר טוב את חייהם.

מורה המבין היטב חשיבות הידע במדע, יקנה זאת לכל תלמידיו במהלך שיעוריו המגוונים.

אל לנו להשאיר את כל המדע הסובב אותנו "רק" למורים למדעים.

הם-מורים אלו יכולים להיות לעזר רב למנהלת בהרחבת הידע של המורים, עליהם להיות המובילים בתחומים אלה לכל המורים ודרכם לכל הילדים.

מנהל שהוא מנהיג חייב להפעיל יידע מדעי גם להורים, שהרי ההורים הם הלקוחות.

ניתן לשלב את המורים למדעים בדף שבועי להורים, בהרצאות בפני שולחנות עגולים עם ההורים ובאסיפות הורים.

ראוי לשלב בידע המדעי לכולנו – גם מרצים אורחים מבחוץ ואף הורים בעלי השכלה מדעית שיובילו תחומים אלה לכל ההורים ולכל המורים.

שילוב ה"מומחים למדעים" בהקניית הידע הבסיסי – יוביל את המורים לשאילת שאלות ובכך להפכם לחכמים בעלי יידע נרחב וחשוב.

מנהל איכותי וחכם יכול לשלב לימודי מדע למורים בדרך מעניינת ומרתקת, חשוב שהלמידה האישית בתחום המדע – יהא חוויתי.

יידע במדע ישפר את איכות חיינו – המורים.

ככל שמורה ייהא בעל ידע עולם איכותי ונרחב – הוא יעביר מידע זה בעוצמה רבה יותר להורים וכמובן לתלמידים.

ראוי שנכיר היטב העולם הסובב אותנו,

למשל מהות השמש הירח הכוכבים וכדור הארץ,

מה נע ומי מעוגן במקומו? כך נוכל להבין ולהבהיר לתלמידנו מהו ראש חודש?מהו ירח מלא? כיצד נוצר הגשם? מהו ליקוי חמה? מדוע הזריחה תמיד בצד מזרח?מתי הופך הגשם לשלג? מהו ענן? מהו קשת? מבנה העצים? מהם בעלי חיים כשרים?אף נבין היטב שפע פסוקי המקרא,

למשל-צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה

הזורעים בדמעה ברינה יקצורו

קל כנשר ורץ כצבי

ויצא חוטר מגזע ישי ונצר משורשיו ...

מהם עונות השנה

מהי שנה מעוברת

התאנה חנטה פגיה והגפנים נתנו ריח

דומה דודי לצבי או לעפר האילים

עלינו להקצות זמן מוגדר וברור ללימוד מדע כדי לשפר כל הזמן את איכות חייו שהרי אדם בריא מקטנותו מגיע להישגים גבוהים יותר ומעולים – כל אחד בתחומו המקצועי הספציפי, אך יידע עולם בתחום המדע מגביר את הרצון להתקדם, לנוע, להתחדש ולהשתפר כל הזמן.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב