דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונת דרכים, מ ה כדאי לדעת? 

מאת    [ 29/06/2010 ]

מילים במאמר: 1312   [ נצפה 2571 פעמים ]

חוק הפיצויים למפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975 (להלן:"החוק או חוק הפלת"ד") מסדיר את זכויותיו לפיצוי של מי שנגרמו לו נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים.

 

 

המחוקק אימץ הסדר מיוחד הקבוע בחוק הפלת"ד המבוסס על עקרון האחריות המוחלטת. רוצה לומר, די בכך שלנפגע תאונת דרכים נגרם נזק גוף, בתאונת דרכים, על מנת שתקום זכות לפיצוי ממבטחת הרכב על פי חוק הפלת"ד.

 

 

פקודת רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל – 1970 קובעת, כי אדם הנוהג ברכב מנועי חייב לבטח את רכבו בפוליסה אשר מבטחת מפני נזק גוף שנגרם כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים. דהיינו, בעל רכב או כל אדם אחר הנוהג בהיתר ממנו, הנוהג ברכב ואינו נושא תעודת ביטוח תקפה חושף הן את עצמו הן את הנוסעים ברכבו והן הולך רגל העלול למצוא עצמו נפגע מרכבו ממצב בו יוותר ללא כל פיצוי.

 

 

כיצד לפעול לאחר מעורבות בתאונת דרכים

 

רצוי מאוד בסמוך לאחר התאונה לתעד, ככל הניתן, את אירוע התאונה, ובכלל זה: לצלם את הרכב הניזוק, לגבות עדויות מעדי ראייה שהיו במקום התאונה, לקבל את פרטי נהג הרכב המעורב, פרטי המבטחת של הנהג ברכב המעורב ופרטי הרכב המעורב בתאונה.

 

פנו לקבלת טיפול רפואי מוקדם ככל האפשר לאחר אירוע התאונה. דאגו לדווח באופן מלא לרופאי המוסד הרפואי אליו הובלתם על הפציעות שספגתם כתוצאה מהתאונה.

 

וודאו שכל התלונות שדווחו על ידכם למוסד הרפואי אליו פניתם תועדו במלואם.

 

פנו בהקדם לתחנת המשטרה, שבתחומה ארעה התאונה ודווחו על אירוע התאונה. חשוב לקבל אישור משטרה. אישור המשטרה נחוץ לכם לצורך כיסוי הוצאות בית החולים אליו פניתם לאחר התאונה.

 

שמרו ותעדו את כל המסמכים הרפואיים וכל המסמכים הנובעים והקשורים לאירוע התאונה ולרבות: העתקי אישורים רפואיים, תעודות מחלה, קבלות בגין רכישת ציוד רפואי, קבלות בעבור טיפולים רפואיים, העתקי מרשמים, קבלות בגין נסיעות לצורך קבלת טיפולים רפואיים, תיעוד בגין תשלומים לצד שלישי ששכרתם לצורך סיוע בעקבות התאונה.

 

חשוב לשמור על רצף טיפולים רפואיים, ככל שהמצב הרפואי מחייב זאת ובכפוף להוראות הרופאים המטפלים.

 

 

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

 

תאונת דרכים תחשב לתאונת עבודה בנסיבות בהן למשל, נפגע תאונת דרכים היה בדרכו ממעונו אל העבודה או מן העבודה אל מעונו או בשעת עבודתו.

 

במקרה בו נפגע אדם בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יש לפנות למוסד לביטוח לאומי במסגרת הזמן הקבועה בחוק (12 חודשים מיום אירוע התאונה) בתביעה לפגיעה בעבודה ותשלום לדמי פגיעה. דמי הפגיעה שישולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי יקוזזו מסכום הפיצוי שיתקבל מהמבטחת.

 

נפגע שלא פנה למוסד לביטוח לאומי ולא ימצה את זכויות שבדין מהמוסד לביטוח, עשוי להתחייב בקיזוז רעיוני של הסכומים שהיו אמורים להשתלם מהמוסד לביטוח מסכום הפיצוי שיתקבל מהמבטחת.

 

 

חישוב סכומי הפיצוי לנפגע תאונת דרכים

 

סכומי הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נגזרים ממספר פרמטרים של כל נפגע ונפגע ולהלן עיקרם:

 

גיל הנפגע עובר לתאונה, כושר השתכרותו הממוצע של נפגע תאונת דרכים עובר לתאונה, שיעור נכות רפואית צמיתה של נפגע תאונת דרכים, נכותו התפקודית של נפגע תאונת דרכים כתוצאה מהתאונה.

 

נזק שאינו ממוני ("כאב וסבל")

 

ראש נזק זה מחושב על פי חישוב מתמטי המבוסס על שיעור נכותו הרפואית הצמיתה של נפגע תאונת דרכים, מספר ימי האשפוז בהם היה מאושפז וגילו של הנפגע.

 

 

הפסדי השתכרות

 

לרוב, מחושבים הפסדי השכר (הן לעבר והן לעתיד) על פי תקופת שהותו של נפגע תאונת דרכים בחופשת מחלה, שיעור נכותו של נפגע תאונת דרכים כתוצאה מהתאונה
(הן זמנית והן צמיתה), נכותו התפקודית של נפגע, גילו, שכרו הממוצע עובר לתאונה ועוד.

 

בחישוב הפסד השתכרותו של נפגע לא תובא בחשבון הכנסה העולה על שילוש השכר הממוצע במשק וכן ינוכה מס הכנסה.

 

במקרה של קטינים יחושב הפיצוי על פי השכר הממוצע במשק כבסיס לחישוב אובדן השתכרותו העתידי של קטין.

 

עזרת זולת

 

הפיצוי ניתן בגין סיוע בני משפחתו של הנפגע תאונת דרכים ו/או צד שלישי אחר ששרותיו נשכרו לצורך כך. הפיצוי ניתן בעבור סיוע ביצוע במטלות משק הבית, הלבשה, הסעה וכל דבר אחר הנחוץ לנפגע תאונת דרכים.

בע"א 830/76 סעדה נ. חמדי, פד"י לג(1) 589, קבע בית המשפט העליון פיצוי לנפגע עבור טיפול שאשתו טיפלה בו בעבר ובעתיד, וזאת מבלי שהוכח כי הפסידה כסף, אלא בעבור מעשי ידיה ונדיבות לבה. בפסק הדין זה נקבעה ההלכה לפיה הפיצוי מגיע עבור טרחתו של הקרוב ולא עבור ההפסד שסבל.

 

אני ממליצה לפנות בשלב מוקדם ככל הניתן לעורך דין מומחה לתחום תאונות הדרכים, שייסע בידו באיסוף המידע, המסמכים הדרושים לצורך הוכחתו תביעתו לפיצויים, וידריכו באשר לאופן שיש להתנהל עם הגורמים המעורבים בתאונת דרכים ולרבות הרשויות, המבטחת, חוקרי מטעם המבטחת וכל גורם אחר.

 

 

 

סעו בבטחה!

 

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שירלי כהן - אדיב


ע ו ר כ י ד י ן


ד"ר אליהו 1, תל השומר רמת גן 52621


טל: 03-5358540 פקס: 03-6352617


 E-MAIL: S.ADIV.LAW@GMAIL.COM




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב