דור דור וכליו
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

דור דור וכליו 

מאת    [ 28/06/2010 ]
מילים במאמר: 2166   [ נצפה 2022 פעמים ]

 
 

מדי פעם אני שומע מנהלים ו/או מורים "המתלוננים" על "איכות" תלמידיהם. "אם היו לנו תלמידים כאלה וכאלה" או "אם היו לנו תלמידים ממשפחות דתיות יותר איכותיות יותר התוצאות היו בהתאם..".

 

לעומתם ישנם במחוזנו מנהלים אחרים, מנהלים הקולטים תלמידים הבאים מכל מגוון האוכלוסייה, אין תלונה ביניהם ומעניין כי ההישגים בבית ספרם טובים. ואני, כממונה על החינוך הדתי וחברי המפקחים שואלים את עצמנו לא אחת:

  • ממה נובעות שתי גישות אלו?

  • מי יצליח לחנך יותר ילדי ישראל לתורה ומצוות, לאמונה?

  • על מי נופלת "האחריות", מי נושא באחריות להישגים?
    הישגים:  לימודים
                התנהגותית          ערכיים חינוכיים התלמיד, ההורה, המורה והמנהל?

ציטטתי לא אחת את דבריו של הרב קוק המבהיר כי יש להשתמש בכל דור בשיטות ובכלים המתאימים לאותו דור. כלומר התלמידים משתנים ומחובתנו לנקוט דרכים אחרות מאשר נקטו בעבר. על הדרכים להציב אתגרים מעניינים, רלוונטים אקט ואלים.

 

הרב אלישע אבונר מצטט במאמרו: "על מרד ומורשת" (מתוך באהבה ובאמונה פרשת ראה התש"ס). את בעל "מלך חכמה". ר' מאיר שמחה הכן מצווינסק. כל עוד ומדובר בחכמות האנושיות במדעים ובתרבות. הנטייה לחדשנות רצויה. היא מבטיחה את התפתחות המדע, הדור החדש אינו מסתפק במורשת המדעית שהנחילו המצב בעייתו יותר כאשר ,הנטייה למרוד" מיושנות כלפי "הדת האלוקים הניתנת מן השמים".

 

משיב בעל "משך חכמה" שבימים עברו היו קיימים מנגנונים אמונים והלכתיים שנתנו מעננה לצורך של דור הבנים לבטא את צרכיו הייחודיים ולחדש, "להוסיף אומץ מה שהיה נעלם מדור הישן"… כמו הסנהדרין.

 

בגלות, בהעדר סנהדרין ונשיאה, אפיקים אלו נחסמו והפתח למחר – דורות נפתחה, שערי ההתחדשות והגיוון האישי של דור הבנים היה נעול בפניו ועל כן נטה דור זה להתפרץ בצורה שלילית ולחפש אפיקים ביטוי מחוץ לתורה.

 

הרב א.אבינר מסביר את הדברים דלעיל ומדגיש את חשיבות העוצמה, החוזקה של הנטיה המושרשת באדם לחדש על אבותיו ולהבליט את השוני בינו לבינם, הנטיה ליצור שילוב של ישן וחדש, המשכיות התורה ולהתחדשותה.

 

כל עוד שתי הנטיות מאוזנות נהנים הבנים משני העולמות הם ממשיכים את המורשת המשפחתית ומעטרים אותה בגווניה האישיים הייחודים  - הם אינם העתק מושלם של הוריהם  (הרב סולביציק – גד  בכור). אך אינם פונים לדרך ההפיכה.

 

אבל אם מונעים מהבנים את מרחבי הביטוי העצמי וההתחדשות וכופים עליהם לצעוד בדיוק בתלם המשפחתי, עקב  בצד אגודל, הם נדחפים למרד כולל.

 

כלומר הנוער מבקש להבליט את שונותו, לחדש, ובכך יפתחו בפניו אפיקי ביטוי אישי התעלולים למרוד לגמרי ולבחור בדרכים  עקלקלות.

 

לאור דבריהם הנחרצים של המשך חכמה ובעקבותיו הרב אלישע אבינר מחויבים אנו כמחנכים לחפש כל הזמן את הדרך כדי לאתגר התלמידים לחשיבה נכונה אך שונה, ליצור מוטיבציה להמשיך לחקור את העבר עם הפנים לעתיד לעודד לבטא דרכים ייחודים ולאתגר לחדש ברוח היהדות!

הכל צריך להיות מעניין מוסיף דעת, הבנה, מתוך אהבה מתוך כבוד שמחה ועידוד.

(לבובי הרבי מפיצ'סנה)

צריך להגיע לנפש התלמיד, לרגש ולשכל כאחד שהרי הדור אחר שונה והכלים צריכים להיות כאמור אחרים.




5 סיפורים ומוסר השכל אחד
  1. ילד בן ארבע המבקר במשרדנו בימי הקיץ החמים שואל את המזכירה המדפיסה במחשב, "תסלחי לי היש לך שומר מסך"? שאלה של ילד חן בן ארבע?
    הייתכן שחלק מהמורים לא יבינו שאלה טריו ליאת זו בדור זה?

  2. תלמיד בכיתה י"ב מציג בפני פורום המפקחים במחוז הישגיו הנפלאים בתחום הטכנולוגיה המחשוב – מדהים חושבים אנו לתומנו לאחריו מציג הישגיו הטכנולוגיים, תלמיד הצעיר ממנו בשנה אחת בלבד מכיתה י"א ועוצמת המוצג בפנינו עולה על קודמו. לא הספקנו לעכל, כאשר התלמיד מכיתה י"ב מברך את חברו הצעיר ממנו כאמור בשנה ומכריז בקול:.."נו, זה לא קונץ הוא מדור אחר"..
    הבדל בן שנה – הופך אותו לדור אחר.

  3. במספר כיתות שאלתי תלמידים למי מחשב בבית?
    ממוצע התשובות כ- 70% ידעו אף סוג המדפסות ואיכותם, חלקם הגדול אף גלש באינטרנט. לשאלתי מה מספר השעות גלישה – נדהמתי חלקם עושים זאת במשך 6-4 שעות ביום. הידע ההשכלה ההתפתחות מדהימה והמה פוגשים מדי יום מורים שאינם יודעים "צ'טים" מהו.

  4. קראתי ספר נפלא "סיפרה תלמידיה מכיתה י"ב לצוות הפיקוח, וכך אני מספרת זאת למורתי, וכולי הלם המורה משיבה לי שגם היא קראה ספר זה, היתכן אמרה לנו התלמידה יו"ר מועצת התלמידים בתיכון במחוזי, שהמורה קרא גם ספרות זאת, כך הם התלמידים חושבים עלינו מה לנו המורים ולחדשנות?

  5. יש בתי-ספר שמכיתה א'  מוגשת כל עבודה  של כל התלמידים בהדפסה ב- WORD.

זה הדור אלה תלמידיו בכל "סוגי" בתי-הספר, אז במי תלויה הצלחת התלמיד רק בו? או אנו המורים אנשי החינוך לאנו השרביט לנו הדגל?






רבות נכתב במחוז על הצורך "להתחבר" אל התלמיד שהרי אחרת הם לא רק יברחו לנו הם פשוט ייעלמו  לנו.

 

כל החשיבה שלנו צריכה להיות בימים אלה, כיצד נוגעים, באילו כלים משתמשים, באיזה דרך נלך, באיזה מנגינה ננגן, על אלו רגשות נפעל, שהרי לחנך תלמיד להשפיע עליו לאתגרו, להוסיף לו מוטיבציה ללמוד לרצות להשכיל בדרך הנכונה יש צורך להתקרב

להיות עם התלמיד.

 

כמה כלים:

  • למידה מתוך אמונה בתלמיד.

  • הקניית יחס כבוד והערכה.

  • האהבה כלי בסיסי להצלחה.

  • ללמוד מתוך שמחה.

  • עידוד לכל אורך הדרך.

  • חוויות של הצלחה – "אצלנו" אין "כישלונות" – יש קשיים שניתן להתגבר עליהם.

  • חיוך , רוך, הענוה.

  • זקיפות קומה וזהות עצמית.

  • שיתוף ההורים.

  • דוגמא האישית

  • מורה קורא תלמיד קורא

  • חינוך לאוריינות

  • הקשבה אמיתית ככלי בסיסי לאמון.

  • הדיאלוג

  • שיחות אישיות

  • הגינות ויושר אישי.

  • שיתוף פעולה אמיתי וכן.

  • טיפוח הביטוי העצמי.

  • חינוך אסתטי מוסיקה, ציור, אומנות.

  • האקטואליה בחינוך.

  • החינוך החברתי.

  • טיפוח מנהיגות משפיעה.

  • נוער משפיע על נוער

  • כיבוד השונות – וטיפוחן בהתאם.

  • גאוות היחידה.

  • התמודדות עם קונפליקטים.

  • לגיטימציה לשאילת שאלות.

  • טיפוח נקודות החוזק.

  • עידוד תכונות מנהיגותיות.

  • עידוד יוזמות ולגיטימציה לחדשנות.

  • בניית כלי הערכה בשיתוף המעריך והמוערך.

  • שימש בדרכי הערכה חלופיות – קריטריונים חשופים לשותפים בהערכה.

 

ל ס י כ ו ם

כך פועל ים  ארגוני ההייטק המצליחים מאמינים באדם.

 

בחיים יש ללמוד מחרים אין צורך להמציא הגלגל מחדש ההייטק מצליח ומהם אפשר ללמוד חכמים לימוד אותנו להאמין. להאמין בבורא עולם ולהאמין באדם יצור כפיו של הקב"ה, המורה המנהל הוא בעל השפעה גדולה – ההצלחה להתגברות על המשימות הן פונקציה של לקיחת אחריות הכל תלוי במורה אף יותר מההורים.

 

אם המורה יקבל על עצמו אחריות
 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב