דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם הצעדים שיש לנקוט בעת החלטה על נקיטת צעדים משפטיים נגד מפר פטנט? 

מאת    [ 27/06/2010 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 1755 פעמים ]

הקדמה

ראשית, אציין כי מכוח דיני הקניין לפטנטים ניתנת הגנה על פי החוק העומדת למשך 20 שנה מהתחלת הליך רישום פטנט והגשת בקשה לרישום פטנט. דהיינו, מהרגע בו נרשם פטנט במשרד רשם הפטנטים ניתן לתבוע בגינו פיצוי על הפרת פטנט החל מתחילת ההליך בטרם רישומו, קרי, החל ממועד הגשת הבקשה לרישום פטנט.

ההגנה העומדת לצד התובע

לרושם ומפתח הפטנט עומד הגנה נגטבית, כלומר יש לו זכות למנוע שימוש בפטנט מאדם אחר אלא  אם השימוש נעשה בהסכמתו של הרושם. גם אם הומצא פטנט דומה באופן עצמאי ונעשה בו שימוש, די בכך בכדי להוות הפרת פטנט. יש לשים דגש כי פטנט אינו בהכרח "מוצר" לא צריך להיות דמיון בין המוצר המיוצר של בעל הפטנט למוצר המיוצר על ידי המפר. ההפרה נמדדת אך ורק על בסיס ההמצאה של הפטנט ולא על בסיס הפטנט שמיוצר. 

הצעדים אותם יש לנקוט במקרה של הפרת פטנט:


    • חוקר פרטי- עליכם לאסוף מידע רב על מנת להוכיח שאכן מתקיימת הפרת פטנט. לכן עליכם להיעזר באיש מקצוע מיומן. החוקר אוסף מידע ממקורות שונים בעת הצורך לקבלת מידע עובדתי על ההפרה, זהות המפרים, מיקום המוצרים המפרים וכד'. חשוב לשכור חוקר פרטי מקצועי ולהסביר לו בדיוק מה אתם מחפשים והיכן לדעתכם התבצעה ההפרה. מידע זה ישמש אתכם אחר כך כקלף מיקוח כנגד החברה המפרה.
    • פניה לבית המשפט בעתירה לצו מניעה, חיפוש, תפיסה- ההליך החשוב ביותר במשפטים העוסקים בפטנטים הוא הליך של צו המניעה הזמני ומי שזוכה בו זוכה בנתח ניכר במחיי הפטנט. כיום כמעט שלא מוגשות תביעות הפרת פטנט מבלי שמוגשות יחד עימן גם בקשה לצווי מניעה זמניים. בקשה לצו מניעה זמני מגיעה לדיון ומוכרעת בתוך שבועות עד חודשים ספורים (גם הכרעות בבית המשפט העליון). אם תתבעו צו מניעה זמני ותקבלו זאת, מובטחות לכם לפחות כמה שנים של הנאה מהפטנט, בלתי מופרעת מהצד המפר.
    • פניה למכס למניעה של יבוא מוצרים מפרים נוספים לישראל- כבעלי זכות קניין רוחני אתם רשאים להגיש בקשה למכס לעיכוב שחרור הטובין שלטענתכם מפרים את זכויותיכם. הבקשה תוגש בכתב למנהל המכס בהנהלה ואליה יצורפו: ראיה, כי אתם בעלי זכויות הקניין הרוחני הרשום בארץ לגבי אותו סימן מסחר שבגין הפרתו לכאורה הוגשה הבקשה, הראיה תכלול העתק של תעודת רישום, וכן מסמכים נוספים על פי הצורך. כמו כן, תוגש דוגמא של הטובין שלגביהם יש לכם לכאורה חדש להפרה וכן, כתב התחייבות לשיפוי, לצורך כיסוי נזקים אפשריים ובלתי מוצדקים שייגרמו ליבואן או למכס כתוצאה מעיכוב הטובין. במידה ואתם מיוצגים על ידי עורך דין, תצטרכו לצרף לבקשה ייפוי כוח מתאים. חשוב כי הבקשה תכלול את מירב הנתונים האפשריים הנוגעים להפרה לכאורה.
    • פניה למכסים בחו"ל למניעה של כניסת מוצרים מפרים למדינות בחו"ל- כשם שניתן לפנות למכס הישראלי על מנת למנוע סחורות החשודות בהפרת זכויות קניין רוחני בישראל, ניתן גם לפנות למכסים במדינות זרות ועל פי החוקים במדינות אלה ניתן לבקש בקשה ייחודית לאסור כניסה של מוצרים המפרים פטנטים ישראלים למדינות בחו"ל. מומלץ כמובן להיעזר באיש מקצוע המכיר את החוקים השונים בארצות שונות לפני הגשת בקשות ללא תימוכין וללא ידע מספיק, מפני שלכל ארץ יש חוקים שונים ורק על פיהם ניתן למנוע כניסה של סחורה.  
    • פניה למחלקת הקניין הרוחני של משטרת ישראל לפתיחת חקירה פלילית בישראל- מערך הקניין הרוחני במשטרת ישראל הוקם בשנת 2000 במטרה להילחם בעבירות בתחום הקניין הרוחני ובנזק כלכלי שהן גורמות למדינה, לתעשייה וליחסים עם מדינות בעולם. לפיכך ניתן לפנות למחלקה זו בכל חשש שמתעורר בהפרת פטנט ושם תחל מיד חקירה פלילית, שכן גניבת זכויות קנייניות הינה עבירה פלילית לפי החוק בישראל.
    • שילוב של מערכות מחקר ואכיפה בחו"ל במידת הצורך- במידה ויש חשש להפרת הפטנט מחוץ לארץ יש להשתמש במערכות מחקר ואכיפה הנמצאות בחו"ל על מנת לאסור את ההפרה ולהביא לסיומה.

לסיכום

ישנן דרכים רבות ומגוונות כפי שסקרנו לעיל בכדי להילחם בעבריינים בכל שרשרת הסחר, אם ביצרנים, ביבואנים, במפתחים ובמוכרים על מנת להביאם לדין. אם התעורר חשד ולו הקל ביותר להפרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד פטנטים או איש מקצוע ולברר מהן הדרכים הטובות ביותר על מנת למנוע את ההפרה ולזכות בזכויותיכם הקנייניות בחזרה.

עורך דין פטנטים

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב