דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרייה רב חושית וחשיבותה בתרפיה באמנות 

מאת    [ 26/06/2010 ]

מילים במאמר: 443   [ נצפה 5932 פעמים ]

גרייה רב חושית וחשיבותה בתרפיה באמנות  גרייה רב חושית באמצעות חומרי האמנות תורמת לגירוי של המוח באזורים שונים מבחינה פזיולוגית וההשפעה הפיזיולוגית משנה את ההרגשה המנטלית.תיאוריית הגירוי החושי פותחה ע"י גיין איירס וטענתה היא ששילוב של מספר חושים יחד חזק יותר ומשפיע יותר מאשר סכום החשיפות של כל אחד בנפרד. למרביתנו היכולת לחוות גרייה רב חושית ללא מאמץ והתהליך הסנסורי מובן לנו מאליו. למרות שגופנו מוצף באלפי גירויים סנסוריים כל הזמן, אנו לרוב יכולים לסנן ולווסת את הגירויים אשר אינם רלוונטיים ולהתמקד בגירויים החשובים בלבד. ישנם אנשים בעלי ליקויים בוויסות התחושתי אשר יכול לתבטא בתת רגישות תחושתית או יתר רגישות תחושתית.

ליקויים בתהליכי העיבוד והוויסות של הגרויים השונים המציפים אותנו מאפיינים ילדים עם עיכובים התפתחותיים; ליקויי למידה, פיגור שכלי, שיתוק מוחין, ו -קשיי תקשורת למיניהם.

 בתהליך הטיפול בתרפיה באמנות משתתף המטופל עפ"י הגישה הפנומנולוגית ומפעיל יכולת בחירה של חומרים ומגע. המטפל אינו שופט את המטופל לגבי בחירותיו(רוג'רס) ומאפשר שליטה מסוימת של המטופל בתהליך לפי צרכיו. השימוש בחומרים בתרפיה באמנות כולל פעילות אקטיבית ופעילות פסיבית. הפעילות האקטיבית של החושים באה לידי ביטוי בשימוש בחושים: חוש המגע, מישוש ונגיעה בחומרים הכוללים חימר, פלסטלינה, דבק, צבע ובדיקת המרקם: גס, חלק, מחוספס, משחתי ,נוזלי, חלקלק, דביק, נעים, מגרד או צורב(להרחבה  הרפז, 2006).

חוש הריח- הרחת החומרים, ריח נעים, דוחה, חריף, מתקתק.

חוש הראיה -ראיה ובחירת חומרים, צבעוניות, מונוכרומטיות(צבע אחד)ושימוש במישוש במקרה של קושי בראיה.

חוש הטעם- באם משתמשים בחומרים אכילים (ישנם ילדים המכניסים לפה כל דבר).

חוש השמיעה-רשרוש, רעש צורם, חורק, אין רעש.

הפעילות הפסיבית חוויתית בעיקרה -השהייה בחדר הטיפול מזמנת מפגש עם ריחות, צבעים וצלילים.

בנוסף קיימת אפשרות של טיפול מבחינה אקטיבית ופסיבית בחדר מיוחד הכולל מרכיבים של  גרייה רב חושית. החדר נקרא סנוזלן Snuzlen בהולנדית ומורכב משתי מילים אשר משמעותן -לנמנם כאשר הנמנום מוגדר כפעילות פסיבית ווההרחה כפעילות אקטיבית.

טיפול בגרייה רב חושית מבוקרת בחדר ה"סנוזלן" מבוסס על התיאוריה הגורסת כי ניתן לטפל בהתנהגות שאינה הסתגלותית אצל ילדים עם עיכובים התפתחותיים, על ידי כך שהמטפל בחדר יעצים, יפחית, או יסיר את הגירויים אליהם נחשפים הילדים.שיטת ה"סנוזלן" פועל על ידי מתן גירויים נשלטים למטופל תוך כדי התאמת הסביבה לצרכיו ורצונותיו של המטופל, כל זאת על מנת לספק לו את הגירויים החושיים אשר עקב מגבלותיו קשה לו לחוש בהם במידה בה היה רוצה.

ב"סנוזלן" אנו משתמשים בסביבה מבוקרת ובאביזרים שונים על מנת ליצור מגוון של גירויים למטופלים, ולעורר אותם לחקור את סביבתם.

לסיכום המטפל באמנות בעל הכשרה בטיפול בסנוזלן והכרות עם התיאוריה על הפרעות בעיבוד וויסות חושי ותחושתי יכול להשתמש בטכניקת הגרייה המבוקרת בטיפול תוך בקרה על הגרייה וויסותה בכדי למנוע הצפה של המטופל בגרייה בלתי מתואמת ולאפשר עבודה רגשית בתוך מרחב מכיל ומוגן המבוסס על עקרונות טיפוליים מתחום הפסיכותרפיה וההבנת הקשיים בוויסות התחושתי.

 

רותי הרפז מ.א בחינוך מיוחד וייעוץ,תרפיסטית באמנות ופסיכותרפיסטית. טיפול פרטני ,משפחתי וזוגי. טיפול בקשיי קשב וריכוז, במצבי אבל, אובדן ושכול(טאנטולוגיה)ומוסמכת בטיפול בגרייה רב חושית מבוקרת(סנוזלן).


לקריאת מאמרים נוספים באתר שלי: www.hebpsy.net/ruthharpaz




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב