גרייה רב חושית וחשיבותה בתרפיה באמנות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

גרייה רב חושית וחשיבותה בתרפיה באמנות 

מאת    [ 26/06/2010 ]
מילים במאמר: 443   [ נצפה 5035 פעמים ]

 
 
גרייה רב חושית וחשיבותה בתרפיה באמנות  גרייה רב חושית באמצעות חומרי האמנות תורמת לגירוי של המוח באזורים שונים מבחינה פזיולוגית וההשפעה הפיזיולוגית משנה את ההרגשה המנטלית.תיאוריית הגירוי החושי פותחה ע"י גיין איירס וטענתה היא ששילוב של מספר חושים יחד חזק יותר ומשפיע יותר מאשר סכום החשיפות של כל אחד בנפרד. למרביתנו היכולת לחוות גרייה רב חושית ללא מאמץ והתהליך הסנסורי מובן לנו מאליו. למרות שגופנו מוצף באלפי גירויים סנסוריים כל הזמן, אנו לרוב יכולים לסנן ולווסת את הגירויים אשר אינם רלוונטיים ולהתמקד בגירויים החשובים בלבד. ישנם אנשים בעלי ליקויים בוויסות התחושתי אשר יכול לתבטא בתת רגישות תחושתית או יתר רגישות תחושתית.

ליקויים בתהליכי העיבוד והוויסות של הגרויים השונים המציפים אותנו מאפיינים ילדים עם עיכובים התפתחותיים; ליקויי למידה, פיגור שכלי, שיתוק מוחין, ו -קשיי תקשורת למיניהם.

 בתהליך הטיפול בתרפיה באמנות משתתף המטופל עפ"י הגישה הפנומנולוגית ומפעיל יכולת בחירה של חומרים ומגע. המטפל אינו שופט את המטופל לגבי בחירותיו(רוג'רס) ומאפשר שליטה מסוימת של המטופל בתהליך לפי צרכיו. השימוש בחומרים בתרפיה באמנות כולל פעילות אקטיבית ופעילות פסיבית. הפעילות האקטיבית של החושים באה לידי ביטוי בשימוש בחושים: חוש המגע, מישוש ונגיעה בחומרים הכוללים חימר, פלסטלינה, דבק, צבע ובדיקת המרקם: גס, חלק, מחוספס, משחתי ,נוזלי, חלקלק, דביק, נעים, מגרד או צורב(להרחבה  הרפז, 2006).

חוש הריח- הרחת החומרים, ריח נעים, דוחה, חריף, מתקתק.

חוש הראיה -ראיה ובחירת חומרים, צבעוניות, מונוכרומטיות(צבע אחד)ושימוש במישוש במקרה של קושי בראיה.

חוש הטעם- באם משתמשים בחומרים אכילים (ישנם ילדים המכניסים לפה כל דבר).

חוש השמיעה-רשרוש, רעש צורם, חורק, אין רעש.

הפעילות הפסיבית חוויתית בעיקרה -השהייה בחדר הטיפול מזמנת מפגש עם ריחות, צבעים וצלילים.

בנוסף קיימת אפשרות של טיפול מבחינה אקטיבית ופסיבית בחדר מיוחד הכולל מרכיבים של  גרייה רב חושית. החדר נקרא סנוזלן Snuzlen בהולנדית ומורכב משתי מילים אשר משמעותן -לנמנם כאשר הנמנום מוגדר כפעילות פסיבית ווההרחה כפעילות אקטיבית.

טיפול בגרייה רב חושית מבוקרת בחדר ה"סנוזלן" מבוסס על התיאוריה הגורסת כי ניתן לטפל בהתנהגות שאינה הסתגלותית אצל ילדים עם עיכובים התפתחותיים, על ידי כך שהמטפל בחדר יעצים, יפחית, או יסיר את הגירויים אליהם נחשפים הילדים.שיטת ה"סנוזלן" פועל על ידי מתן גירויים נשלטים למטופל תוך כדי התאמת הסביבה לצרכיו ורצונותיו של המטופל, כל זאת על מנת לספק לו את הגירויים החושיים אשר עקב מגבלותיו קשה לו לחוש בהם במידה בה היה רוצה.

ב"סנוזלן" אנו משתמשים בסביבה מבוקרת ובאביזרים שונים על מנת ליצור מגוון של גירויים למטופלים, ולעורר אותם לחקור את סביבתם.

לסיכום המטפל באמנות בעל הכשרה בטיפול בסנוזלן והכרות עם התיאוריה על הפרעות בעיבוד וויסות חושי ותחושתי יכול להשתמש בטכניקת הגרייה המבוקרת בטיפול תוך בקרה על הגרייה וויסותה בכדי למנוע הצפה של המטופל בגרייה בלתי מתואמת ולאפשר עבודה רגשית בתוך מרחב מכיל ומוגן המבוסס על עקרונות טיפוליים מתחום הפסיכותרפיה וההבנת הקשיים בוויסות התחושתי.

 

רותי הרפז מ.א בחינוך מיוחד וייעוץ,תרפיסטית באמנות ופסיכותרפיסטית. טיפול פרטני ,משפחתי וזוגי. טיפול בקשיי קשב וריכוז, במצבי אבל, אובדן ושכול(טאנטולוגיה)ומוסמכת בטיפול בגרייה רב חושית מבוקרת(סנוזלן).


לקריאת מאמרים נוספים באתר שלי: www.hebpsy.net/ruthharpaz

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב