דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתוך הבלוג של דר' אורית גלילי צוקר - על יחס העיתונאות לחרדים 

מאת    [ 24/06/2010 ]

מילים במאמר: 539   [ נצפה 2089 פעמים ]

 

אופנה בלתי צפויה התפרצה באופן מפתיע ובעוצמה אל השיח התקשורתי בשבוע שעבר כאשר התבררה הפסיקה של בית המשפט העליון בנוגע לאפליית הבנות המזרחיות בבית הספר "בית יעקב" בעמנואל. עד לאותה נקודת זמן של פסיקת בג"צ (הפרשנים, דרך אגב, הרבו לכנות את הפסיקה וההפגנה שהתארגנה בעקבותיה "רגע מכונן") הדיווח התקשורתי על חרדים בעיתונות הכללית היה הומוגני וסטריאוטיפי והוא זה שיצר במידה רבה שיח אנטי חרדי בשני העשורים האחרונים.

לשיח האנטי חרדי היו גם דיווידנדים פוליטיים כי הוא שימש פלטפורמה נוחה להצמחת מפלגות הבזק (Splash Parties) חילוניות שבחלקן הצליחו יותר ובחלקן פחות, כאשר אלה שהצליחו עשו זאת בגדול. ביניהן ניתן למצוא את צומת, הדרך השלישית, מפלגת המרכז, שינוי וקדימה ואולי את מפלגתו של יאיר לפיד, לכשתקום. אך כאמור ביוני 2010 קול חדש שיבש לו פתאום את הטייס האוטומטי התקשורתי בכל הקשור לחרדים.

מאת ד"ר אורית גלילי צוקר

 

קצת צניעות

הראשון היה ירון לונדון שהקשה בתוכנית לונדון וקירשנבאום על מישאל חשין (לחצו לצפיה) תוך שהוא מתעקש בשאלותיו להגן על זכותם של חסידי סלונים לחיות את חייהם כפי הבנתם. גם אם לונדון לא השתמש במפורש במושגים פוליטיקת הזהות ורב תרבותיות, הרי היה ברור כי זה העוגן התפישתי שבו הוא נתלה כדי לאתגר את השופט בדימוס שתמיד נשמע בטוח ונחרץ.

בין אלה שגילו אחריו גישה אמפתית כלפי החרדים היו גדעון לוי הממונה הבלתי נלאה על תיק זכויות האדם בעיתונות הישראלית, נחום ברנע, אמנון אברמוביץ' ואילה חסון – שבדרך פחות אלגנטית פשוט שאלה ביומן של הערוץ הראשון מה לא בסדר בכך שהורים מסוימים מחסידות מסוימת בעלי הרגלים ומסורת מסוימים אינם רוצים שבנותיהם ילמדו עם ילדות שאמהותיהן מתנהגות בדרך שנראית להם זולה. ברקע, להמחשה, הופיעה תמונתה של אם כזו, לא מספיק צנועה.

משחק סכום אפס

אז מצד אחד ניתן לשמוח ולומר כי העיתונות הישראלית התבגרה ולא התנהלה באופן עדרי כהרגלה. במקום הומוגניות היא הציגה גישה ביקורתית. אך מצד שני, ההיתלות בקולב הרב תרבותיות ופוליטיקת הזהות, שהן התפתחויות מבורכות בעיני ומפורטות בהרחבה בשני הספרים שפרסמתי, קיבלה אצלנו טוויסט מאד מוזר. אחד העקרונות הכי חשובים בפוליטיקת הזהות הרב-תרבותית היא ההבנה שכל קבוצה שנאבקת להגדרה עצמית של תרבותה ולהכרה במאפייניה התרבותיים הייחודיים – עושה זאת לא כדי לשחק משחק סכום אפס, אלא כדי שהחברה כולה תרוויח מן המאבק ותשדרג את מצב זכויות האדם בה.

הקבוצות אמנם נאבקות כל אחת את המאבק הייחודי לה אבל המטרה המשותפת לכולן היא יצירת חברה צודקת יותר, שבה זכויות האדם מגיעות לביטוי ולמימוש מקסימלי. זה היה אופיים של המאבקים שניהלו נשים, שחורים, הומוסקסואלים ולסביות, מהגרים ומיעוטים אחרים מאז שלהי שנות השישים של המאה הקודמת.

מעבר לחומה בעמנואל

אז לפני שהאהדה לחסידות סלונים – שמקום מושבה אגב בשטחים, נשפכת מכיוונם של לונדון, לוי ושות', או מכיוונם של אלה שלא הפסיקו לפרכס את ההפגנה שהתארגנה לאחר פסיקת בג"צ כביטוי צרוף להתנהגות דמוקרטית אזרחית, כדאי אולי שנעצור ונחשוב יותר לעומק. האם ניתן למצוא נציג אחד בקרב המאה האלף שהגיעו להפגנה, או בקרב הרבנים שהורו עליה, שהיה או שיהיה מוכן לתמוך, או רק להזדהות עם מאבקה של מי מהקבוצות שהזכרתי: הפלשתינאים בשטחים, הפלשתינאים הישראלים, הנשים, השחורים, ההומוסקסואלים והלסביות, וסקטורים אחרים שמופלים על בסיס של חופש ושיוויון, או על בסיס של הכרה באחר ובשונה?

או אולי צריך לומר את האמת שדינה של כל אחת מהקבוצות האלה אצל החרדים הוא עוד הרבה יותר גרוע ממי שנמצא כיום מעבר לחומה בעמנואל.

המאמר פורסם לראשונה בבלוג של דר' אורית גלילי צוקר

ד"ר אורית גלילי - צוקר, מרצה, מתמחה בקשר בין פוליטיקה ומדיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב