דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החוזקות שלנו בדרך אל האושר 

מאת    [ 23/06/2010 ]

מילים במאמר: 760   [ נצפה 3183 פעמים ]

החוזקות  שלנו בדרך אל האושר

כיצד ניתן להגביר את האושר?

בשנים האחרונות עלה מאוד קרנו של המונח "חשיבה חיובית". חשיבה חיובית יכולה לעזור במידה ותאתרו את החוזקות שלכם – היכולות המשמעותיות ביותר שבהם ניחנתם, ותשתמשו בהם לאורך החיים בתבונה רבה יותר מכפי שעשיתם זאת עד כה, ופחות תעסקו בחולשות שלכם, ובניסיונות כושלים להתגבר על חולשות אלו ואז בהחלט יש סיכוי שתהיו אופטימיים ומאושרים יותר.

הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה לאורך השנים שמו דגש רב מידי על הפתולוגיה האנושית ופחות התעמקו בחוזקות והיכולות שלנו.

והרי לכם סיפור קטן: יש לכם 2 כדים לאחסון מים לקראת הקיץ. האחד מלא עד כדי שלושת

רבעים מתכולתו, והשני כמעט ריק. יש לכם מקור מים אחד בלבד למילוי הכדים אבל קיימת מגבלה ותוכלו לחבר אליו רק את אחד מהכדים. כלומר, את האחד תוכלו למלא על תום, והשני ישאר כפי שהיה קודם. איזה כד תבחרו למלא?

רוב האנשים יבחרו למלא את הכד הריק, שכן השני מלא בין כך כמעט לגמרי וכך אפשר יהיה לנצל את תכולתו המלאה של הכד הריק.

הבעיה היחידה היא שבהגדרת השאלה לא נכלל פרט קריטי – גודל שני הכדים. הנחת היסוד היא ששני הכדים שווים בגודלם ושלשניהם מכסת מילוי שווה. אם נראה שהכד הריק יכול להכיל עד 2 ליטר, והכד השני עד 100 ליטרבאיזו איסטרטגיה נבחר לדעתכם?

אם נעבור מהמטפורה של הכדים אל החיים והמציאות ונתפוס אנשים כמו כדים זהים בתכונותיהם וכולם יקבלו באופן תיאורטי הכשרה מתאימה הם  יוכלו  לעשות כל תפקיד.

רוב האנשים עסוקים בשיפור התכונות החלשות אצלם, ומזניחים את מיצוי החוזקות (כי הן בין כה וכה בסדר), מתוך הנחה שהדבר יביא אותם למימוש הפוטנציאל שלהם בצורה אופטימלית .

פטרסון וסליגמן,  מצאו 6 תכונות שהופיעו שוב ושוב כמה שהם כינו "מידות טובות" בכל הספרות האוניברסלית, בכל הדתות השונות ובמקורות רוח רבים ושונים של האנושות: חוכמה וידע, אומץ, אהבה ואנושיות, צדק, מתינות וריסון, רוחניות ונשגבות. טענתם היתה שמימוש ויישום התכונות הללו אינן כדאיות דווקא מבחינה מוסרית, שכן זו טענה דתית, אלא שמבחינה פסיכולוגית, אנשים שלהם מידות טובות, הם אנשים שמממשים את עצמם יותר ובסופו של דבר הם מאושרים יותר. כלומר, צדיק - טוב לו, רשע - רע לו. עצם הידיעה האישית שלנו שאנחנו "טובים" נותנת לנו תחושה טובה (גם ללא הטיעון הדתי או המוסרי שמתלווה לנושא זה בד"כ).

אולם כיצד ניתן להגיע למימוש התכונות האידיאליות הללו? פטרסון וסליגמן טוענים שראשית אנשים צריכים לזהות את הכישרונות והחוזקות האישיות שלהם ובעזרתן לממש את עצמם.

הם בנו מערכת של 24 חוזקות אותן ניתן לאבחן בשאלון דיווח עצמי ובכך לבנות

פרופיל אישי של חוזקות בהן כדאי להתמקד במהלך החיים כדי להגיע למיצוי טוב יותר של הפוטנציאל האישי, ובסופו של דבר להפיק מכך סיפוק וחיים מאושרים יותר.

כל חוזקה משויכת למעשה לאחת משש התכונות או המידות הטובות שצוינו קודם לכן. לדוגמא, קבוצה של חוזקות בנושא של חוכמה וידע יהיו סקרנות, התעניינות בעולם, אהבת הלמידה, חשיבה ביקורתית, ראש פתוח, כושר המצאה, מקוריות, "חוכמת רחוב", אינטליגנציה מסוגים שונים, פרספקטיבה ועוד. באותו אופן ניתן לסווג חוזקות לתכונות הטובות האחרות. כמובן שאדם אינו צריך לפתח את כל התכונות האפשריות. הדגש הוא שבמקום לעסוק במה אין לך ובמה אתה צריך להשתפר, שים דגש על הדברים שהטבע חנן אותך בהם מראש, ובהם תשקיע את מרצך. מאחר ואלו חוזקותיך סביר להניח שתוכל לממש את עצמך ביתר קלות ובסופו של דבר להגיע הן להישגים מספקים בחייך, והן לאושר המיוחל.

ולסיכום פרויד טען שאדם המסוגל לאהוב ולעבוד הוא אדם בריא בבסיסו. המקומות המרכזיים בהם יכול הפרט לממש את עצמו, להפיק הנאה וסיפוק, הם עבודתו וכמובן אהבותיו.  

לקריאת מאמרים נוספים באתר שלי: www.hebpsy.net/ruthharpaz

 

 

 

רותי הרפז מ.א תרפיסטית באמנות ופסיכותרפיסטית מטפלת במצבי אבל אובדן ושכול(טאנטולוגיה) ומוסמכת בטיפול בגרייה רב חושית מבוקרת(סנוזלן).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב