דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שחייה ו- Flow: להפוך מוטיבציה לתשוקה 

מאת    [ 23/06/2010 ]

מילים במאמר: 1076   [ נצפה 2354 פעמים ]

שחייה ו- Flow: להפוך מוטיבציה לתשוקה

מאת: גדי כץ, מדריך שחייה ראשי, TI ישראל, מרץ 2010

 

טוב, זה הולך להיות קצת מוזר. הטקסט מבוסס על תיאוריה של פסיכולוג ידוע עם שם מאוד ארוך. בתור מבוא – צפו בסרטון הלא פחות מוזר הזה. בסוף הטקסט צירפתי סרטון שיסביר כל מה שהצלחתי לסבך...

 

 

לאהוב את המישור

ג'ורג לאונארד שכתב את הספר Mastery, טוען שהמפתח למצוינות הוא מחויבות ואהבת האימון -במיוחד כשנמצאים במישור - כשלא מתקדמים. כמורים המטיפים למצוינות, על מדריכי TI ללמד את תלמידיהם איך להמיר הרגלים וטכניקה שהספיקו להטמיע לפני לימוד לפי TI, להתמסר לתרגול - כך שהזמן במים 'עף' בלי לשים לב ושהזמן בין האימונים יחלוף בציפייה לתרגול-אימון הבא. התהליך הזה מתחיל, לפי לאונרד, בהבנה שהאתגרים הם הזדמנות ולא מכשול.

 

Flow

בספר In Flow: The Psychology of Optimal Experience הסופר מיכלי צ'יקזנמיכלי (Mihaly Csikszentmihaly) ד"ר לפסיכולוגיה אומר שהעולם מעוצב, לא בכדי לגרום לנו אושר אלא בכדי לעזור לנו לצמוח על ידי התמודדות עם אתגרים. הרגעים המספקים ביותר בחיים קורים כאשר אנו מקבלים בברכה אתגרים ומפקסים את מחשבותינו, כוונותינו, האינטואיציות שלנו ותחושותנו ביעד מוגדר ובעל משמעות.

 

דר' צ'יקזנמיכלי ביצע 250,000 ראיונות עם אומנים ואנשים העוסקים ביצירת משמעות (Creating Meaning). המרואיינים תיארו חוויה שהיו שקועים בה כל כך עד שאיבדו כל קשר למציאות החיצונית... לתחושת הזמן. פסנתרן אחד סיפר שהיה מודע רק להרגשה של "להיות אחד עם המוזיקה". טרי לוכלין מספר שמאז שעבר את גיל 50, הוא מסוגל לייצר גישה למצב הזה בכל אימון שחייה. יותר מכל מטרה חיצונית, הרצון לשוב ולחוות את החוויה שוב, הפכה את השחייה למען מטרה או יעד ספציפים (מוטיבציה) לשחייה תשוקתית - Passionate-Swimming.

 

מה מאפשר Flow (זרימה תודעתית)?

תחושת ההיי, ה- Runner‘s High, מוכרת לכל רץ ממוצע. היא תוצאה של שילוב של הבאז האירובי (אנדופנים) עם תנועה ריתמית וקבועה. אבל הכישורים הנדרשים בכדי לרוץ ברמה סבירה הינם בסיסיים ביותר, הבאז המושג הוא הרבה יותר מתון ממצב הזרימה, ה- Flow, המתאפשר על ידי האתגר הטמון בפתרון בעיות אינהרנטיות לשחייה מוכוונת שיפור. זה מאפשר להגביר את תחושת ההיי של הרץ לחוויה כמעט אופורית.

לפי ספרו של צ'יקזנמיכלי, רצ"ב רשימה של מרכיבים המאפשרים את 'הדרכון' ל- Flow או כפי שאני בוחר לתרגם Flow - "זרימה תודעתית" בכל מה שקשור לשחייה ולדרך בה TI מלמדת שחייה:

1. פעילות מתגמלת. רבים מתלמידי TI החדשים מגיעים עם צורך בסיסי - להתקדם ממצב של "לא לטבוע" לשחייה. אלה שקצת יותר מתקדמים, לרוב הינם בעלי מוטיבציה יותר הוליסטית - לשפר את בריאותם. מטרתנו המפורשת היא 'לתכנת' את שחייתם עם התנאים שיאפשרו 'זרימה' – Flow, כדי שתרגול שחייה יהיה התגמול עצמו.

2. מטרות וציפיות ברורות. כאשר תלמידינו מתקדמים מעבר לצורכיהם הבסיסיים, אנו מסייעים להם בהדרגה להעלות את רף מטרותיהם: (א) להשיג נוחות, איזון, תנוחות גוף המשיגות חיכוך נמוך וכישורי יסוד נוספים; (ב) להטמיע מיומנויות מתקדמות יותר כמו קצב 2 ברגליים (Two Beat Kick); (ג) להשיג SPL – Stroke Per Length - יעיל; (ד) שילוב אפקטיבי של SPL עם קצב להגברת מהירות; ו- (ה) להשלים משחה איירון מן למרחק 3.8 ק"מ עם רגליים רעננות וחיוך גדול לקראת חלק הרכיבה.

3. פידבק. כדי להתאמן באופן אפקטיבי, את זקוקה לשיטה להשוות את ביצועייך (הבריכה הזו, האימון הזה, השלב הזה בהתפתחותי) למטרותייך. לפעמים אנו מספקים פידבק מילולי או וורבלי. אנו גם מלמדים כיצד לקבל פידבק עצמי.

4. דיוק ברמת הקושי הנכונה. התאמה בין מטרות ליכולות היא קריטית. קשה מידי=תסכול, קל מידי=שעמום. רמת קושי מספיקה שומרת על ה- Flow. עם התפתחות המיומנויות השונות, כך גם צריכים להתפתח ולגדול האתגרים. אנו מלמדים גם את זה. זה נקרא Kaizen או שיפור מתמיד.

5. פוקוס. פעילות מאתגרת ובעלת משמעות מובילה בטבעיות ומשפרת את היכולת להתפקס, לנטרל הסחות דעת ולהתרכז. שחייה מודעת- צמד המילים שהכי מזוהה עם TI. אבל הפוקוס צריך להיות עמוק (חסין מהסחות דעת) ומוכוון מטרה. בדיוק כמו כישורים מוטוריים, פוקוס הוא תוצאה של משמעת, והטמעה עקבית. התהליך מתחיל בתרגיל הבסיסי ביותר ולאט לאט היכולת לבצע תרגיל בסיסי מאוחסנת בזיכרון ארוך טווח (לימוד מיומנות חדשה). חודשים לאחר מכן היכולת משתפרת ואפשר להתפקס על "לסיים את הבריכה בדיוק ב- 15 תנועות". בחלוף הזמן השיפור ביכולת לשמור על פוקוס תאפשר לשמור על  קוקון של רוגע בכאוס של תחרות מים פתוחים או טריאתלון.

6. תחושת שליטה. רוב התלמידים החדשים שמגיעים ל- TI, מגיע מתוך תסכול, הנובע מתחושות כגון "למה אני מתעייף?" או "למה אני נכנס לפאניקה בטריאתלון?". השירות הראשון שלנו הוא להסביר שהסיבות לקשיים טבעיות לגמרי ושאנחנו יודעים לעקוף את הקשיים. זה יוצר תקווה המבוססת על הבנה כך שבסוף היום מתקבלת תחושת שליטה. בסופו של דבר הם מבינים שהם יכולים לשלוט בכל אספקט בשחייתם ואפילו גם לדרך שבה הם מגיבים להפתעות לא רצויות.

 

נגישות ו- Flow

ברגע שחווים חווית שחייה חיובית בפעם הראשונה, העקרונות הנ"ל פועלים כאסטרטגיה מוכחת בהפיכת החוויה לארוכה יותר, חזקה יותר, עמוקה יותר ומשמעותית יותר. לא צריך לצייר יצירת מופת או לטפס על האוורסט כדי למצוא את הזרימה, את ה- Flow. שחייה מציעה הזדמנויות נגישות למציאת Flow. כל שצריך לעשות הוא ליישם את רוח ה- Kaizen בשחייה.

 

מצורף סרטון מתוך הרצאה של צ'יקזנמיכלי ב- TED. מומלץ!

גד כץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב