דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלוין אופק 9, שתי מדינות לשני העמים, ומה הלאה 

מאת    [ 23/06/2010 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 2304 פעמים ]

 

 

הלוין אופק 9, שתי מדינות לשני העמים, ומה הלאה  /  נמרוד נוי

23/6/2010

הלילה שוגר בהצלחה לחלל לוין הריגול אופק 9. ישראל עשתה את זאת שוב, והוכיחה לעולם כולו, ובעיקר לשכנותיה, כי בכל האמור ליכולתה הטכנולוגית היא מצויה בשפיץ של השפיץ. בימים אלו שוטף את אזורינו גל ענק של פנדמנטליזם איסלמי השואף בין היתר למחוק את ישראל ממפת האזור. יש המיחסים זאת לעוד תנודה ולעוד אמפליתודה אזורית מצויה, שאין להתרגש עליה יתר על המידה. ויש הקושרים זאת בהיווצרותו של מערך חדש של מעצמות עולמיות ומקומיות על רקע תפיסה, המנסה להבין את התהליכים ההיסטוריים המעצבים דרך הגיאוגרפיה ותנאי השטח של לאומים ומדינות (פרופ' דוד פסיג - "2048").

על ספרו החדש של דוד פסיג - המאוד מאתגר ומאוד מרתק אך גם מאוד ספקולטיבי ומעורר שאלות רבות - אכתוב ודאי בעת הקרובה. הספר בוחן את עתידם של העימותים הגלובליים במחצית הראשונה של המאה ה-21 כדי לזהות את אשר יתרחש במזרח התיכון לקראת 2050. על פי תמונת העתיד המשורטטת על ידי המחבר, נראה שהדיבורים שלנו כיום על 'שתי מדינות לשני העמים' הוא סיפור מאוד חיוור ומאוד מנותק הקשר לכלל הדברים המעצבים את אזורנו ומשפיעים עליו.  גם אם לא נסכים על חלק מדבריו של פסיג או את מרביתם לא נקבל, מן הראוי שנתייחס אל מציאות חיינו הגיאופוליטית בהקשר היותר רחב שלה הכולל בתוכו גם זרקור חזק אל עבר העתיד.

השאיפה האנושית הכל כך פשוטה לשלום ולשלווה כנראה שלא תוכל להתגשם עוד בדורנו בשכונה בה אנו גרים. לפיכך עלינו להיות מאוד זהירים ומאוד מפוכחים. כן לעשות את מה  שצריך וכן לפעול בשכל טוב ובאופן מושכל ומקצועי באשר לצימצום נזקים ולהרחקת תרחישים קשים. במסגרת זו נכון גם לדבר על 'שתי מדינות לשני העמים' ולנהל שיחות על הסדרים שונים. אך, בל נשלה את עצמנו שבזאת הסתיים הקונפליקט הפלסטינאי-ערבי-איסלמי עם מדינת ישראל. לא ולא.

אם אלו הם פני הדברים אז ה'מה' החשוב ביותר שעלינו לעשותו, ואשר תלוי אך ורק בנו ובפועלנו, הוא להגביר עד מאוד את חוסנה של החברה הישראלית ואת בטחונה של המדינה. על רקע שיגורו של לוין הריגול אופק 9 נראה כי אנו אכן מצטיינים במחקר ובפיתוח טכנולוגיות. אולם, בכל האמור להתנהלות חיינו הציבוריים אנו מדדים הרחק הרחק מאחור. המערכת הפוליטית ועימה גם המערכת השילטונית אינם ממלאים את תפקידם כראוי ואינם ערוכים להתמודדות עיקשת וארוכת ימים עם שיגעונותיה וטירופה של השכונה הקשה שלנו.

חולשתן של השתיים פועלת נגד חוסנה של החברה הישראלי ופוגעת בבטחונה של המדינה. נראה שיכולות טכניות, בהם התברכנו הישראלים, אינן מספיקות עוד ונדרש למשהו הרבה יותר מאשר שיקולים טכניים, צרים, מקומיים והד הוק. נדרש למקצוענות רבה בארגון חיינו הציבוריים. לאינטלגנציות אחרות. לרוחב אופקים. ובעיקר לתעוזת הרוח. נדרש גם לאנשים חדשים, שלא באו עד היום לכלל ביטוי תחת הדומיננטיות המשתקת של 'בחורינו הטובים' ו'מלח הארץ' והצלחתם הטכנית הפנומנלית, אך הלוקה בחסר בכל האמור למרכיבים החברתיים והציבוריים של חיינו. סוג חדש של גדולה ויכולות שלא ידענום עד היום ידרשו לנו כדי לעמוד בצוק העיתים האזורי שלנו.

לצערי, מפלגת קדימה, שאני חבר מן השורה בה, לא מגשימה את שליחותה ההיסטורית-דורית ולא מתרוממת לגודל העשייה והאחריות הנדרשים ממנה. אין בה יותר מאשר עוד מאותו הדבר ומה שהיה הוא שיהיה שלא יספיקו לנו כדי לעמוד בפרץ.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב