דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בשנות החמישים כבר מצאו את הפתרון של דודי שמש 

מאת    [ 22/06/2010 ]

מילים במאמר: 679   [ נצפה 2110 פעמים ]

ההיסטוריה של דודי שמש

 

בשנות החמישים נשאו תושבי ארץ ישראל הצעירה את עיניהם לשמיים בקיץ הלוהט, ושאלו: מדוע המדינה אינה מוצאת דרך לנצל את השמש לצורכי אנרגיה? מכתביהם בנושא הלכו והצטברו במשרדו של ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, עד שמדען צעיר החליט להרים את הכפפה. דודי שמש כבר היו קיימים בעולם באותן שנים, אך קולטי השמש שהותקנו בהם היו בלתי יעילים ופלטו חלק גדול מהאנרגיה שנקלטה בהם. ד"ר צבי תבור הסתגר במעבדה ולאחר חודשיים המציא את דודי השמש וקולטי השמש המוכרים לנו היום. הפיתוח החדש נחל הצלחה, וכ-25 שנה אחר כך החליטה ממשלת ישראל להעביר חוק המחייב התקנת דודי שמש בכל דירה ובית חדשים בארץ (למעט ברובע היהודי בירושלים).

 

מהם דודי שמש?

 

דודי שמש משתמשים באנרגיה סולרית נקייה לחימום מים. הם מורכבים ממיכל מים גלילי ותיבות מלבניות עם צנרת מים בתוכן. תיבות אלו מכונות "קולטי שמש". אחת מדפנות קולטי השמש היא שקופה, ויתרתן ממתכת צבועה בשחור. צבע כהה זה בולע את קרני השמש הפוגעות בקולטים וממיר אותן לאנרגיית חום, המחממת את המים בצנרת.

 

מדוע כדאי להתקין דודי שמש?

 

·          חיסכון בחשמל: על אף עלויות ההתקנה, דודי שמש מחזירים את ההשקעה בזכות החיסכון היומיומי בחשמל. בארצנו אור השמש מצוי בשפע, זמין ובחינם, גם ברבים מימי החורף.

·          למען איכות הסביבה: חימום מים על ידי דודי שמש נעשה באמצעות אנרגיה סולרית, טבעית ונקייה. התהליך אינו כרוך בייצור חשמל מזהם ופחמן דו-חמצני.

·          זמינות מיידית של מים חמים: אין צורך לשוב הביתה בתום יום עבודה ארוך, להדליק את דוד החשמל ולהמתין לחימום המים למקלחת. קולטי השמש עבדו עבורכם לאורך כל שעות האור, והמים החמים כבר מחכים בדוד, זמינים לשימוש.

 

התקנת דודי שמש – חשוב לדעת

 

כשאתם בוחרים חברה להתקנת דודי שמש, אל תסתפקו בבירור המחיר בלבד. שאלו לגבי תקופת האחריות על הדוד וקולטי השמש, כולל פירוט לגבי מה בדיוק נכלל באחריות. בררו האם החברה מתעסקת אך ורק בהתקנת דודי שמש – עדיף לבחור חברה שתוכל לטפל גם בתקלות עתידיות ולספק שירותי אחזקה. חשוב לוודא שקיים תו תקן ממכון התקנים הן לחברה המתקינה על ההתקנה והן למערכת עצמה (מיכל מים, קולטי שמש).

 

בהתקנה עצמה כדאי לשים לב לנקודות הבאות: על תחתית מיכל המים להיות גבוה מקולטי השמש, כדי לאפשר זרימה של המים ביניהם על ידי כוח המשיכה. קולטי שמש שאינם נמוכים מתחתית המיכל כרוכים בעלות נוספת של משאבת מים. כדי ליהנות מניצול רב של קרני שמש, יש לכוון קולטי שמש לכיוון דרום, ולהתקינם בשיפוע של כ-45 מעלות. קולטי שמש חייבים להיות מחוזקים היטב לגג, למקרה של רוחות חזקות. אם מדובר בגג רעפים משופע, עדיף להיוועץ עם החברה המתקינה בטרם סיום בניית הגג, היות ומסובך יותר להרכיב דודי שמש על גג שכזה מאשר על גג בטון שטוח.

 

תחזוקת דודי שמש

 

עם השנים דודי שמש עלולים להיסתם מאבנית, לסבול מחלודה ומנזילות. כדי להבטיח את אורך חייהם של דודי שמש, יש לדאוג לתחזוקתם ולהזמין טכנאי מדי שנה-שנתיים לבדיקת הדוד וניקויו. קולטי שמש נוטים לספוג פחות קרני אור כאשר אבק מצטבר עליהם. בעיה זאת ניתן לפתור בקלות על ידי ניגוב אבק מקולטי השמש מפעם לפעם.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב