דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו עורך הדין הטוב? 

מאת    [ 20/06/2010 ]

מילים במאמר: 708   [ נצפה 2630 פעמים ]

מקצוע עריכת הדין מצוי בהצפה כאשר בישראל פועלים עשרות אלפי עורכי דין במגוון תחומים משפטיים. אולם, כאשר אנו באים לבחור עורך דין לייעוץ משפטי, אנו רוצים בטוב ביותר.

כיצד נדע להבחין מיהו עורך דין מקצועי וטוב ומיהו עורך דין שאת שירותיו לא כדאי לשכור?

מהם המדדים לפיהם יש לקבוע את איכותו של עורך דין ומשרד עורכי דין ומהם תמרורי האזהרה שיש לשים אליהם לב כאשר מחפשים עורכי דין?

ראשית כל, נפריך את הטענה בדבר חשיבות מקום הלימודים וציוניו של עורך דין. לימודי משפטים בכל מוסד אקדמי בישראל אשר מאושר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, הם לימודים טובים ואיכותיים. כמו כן, אין כל קשר בין ציוניו של עורך דין לבין יכולתו המקצועית.

המרחק בין הלימודים האקדמיים לבין העבודה הפרקטית הוא רב ועל כן, העובדה כי עורך דין קיבל ציונים טובים בלימודיו, אינה מעידה בהכרח על יכולותיו המקצועיות לשמש כעורך דין טוב. 

מהם המדדים הרלוונטיים לבחינה מיהו עורך דין טוב? ממה צריך להיזהר כאשר בוחרים עורך דין? עוד, נסביר על חיסיון עורך דין – לקוח, מאפיין מרכזי וחשוב מאין כמוהו במערכת היחסים שבין לקוח לעורך דינו.

עורכי דין טובים – מי אתם?

כאמור, מקום לימודיהם וציוניהם של עורכי דין בישראל ( ראה אתר עורכי דין בישראל http://www.lawyersnet.org.il/), אינם משקפים את יכולותיהם לשמש כעורכי דין טובים. אם כן, מהם המדדים הרלוונטיים אליהם יש לשים לב בבחירת עורך דין:

1. הצלחה בתיקים : המדד הראשון והחשוב ביותר הוא רמת הצלחתו של עורך דין בתיקים משפטיים. הצלחה בתיקים משמעותה בקיאות בתחום המשפטי, יכולת ייצוג טובה, הבנה של סדרי הדין וכיוצא באלה. עורך דין אשר על שמו נרשמו פסקי דין חשובים או אף תקדימיים, הוא עורך דין טוב.

2. תחומי התמחות : עורך דין טוב הוא עורך דין אשר עוסק בתחומי ההתמחות בהם הוא בקיא ובהם בלבד. לעיתים, עורכי דין לוקחים עבודה בתחומים משפטיים אשר אין להם ידע מספק בהם ואת המחיר על כך, משלם כמובן הלקוח.

3. מתן חוות דעת ריאלית : עורכי דין מקצועיים נותנים ללקוח חוות דעת אמיתית וריאלית לגבי סיכויי התיק המשפטי. עורך דין אשר מבטיח הבטחות ללקוח, בהן אינו יכול לעמוד נוהג ברשלנות.

4. פעילות התנדבותית : מדד מצוין לבחינה האם לפנינו עורך דין טוב הוא פעילות התנדבותית. אחת מן האפשרויות הרבות להתנדבות היא למשל תוכנית "שכר מצווה". התוכנית מופעלת על ידי עורכי דין מתנדבים ומטרתה להעניק סיוע משפטי למעוטי יכולת. עורך דין אשר מעניק ייעוץ משפטי פרו בונו הוא עורך דין אשר מכיר בזכותו הבסיסית של כל אדם לייצוג משפטי.

בחירת עורך דין –ממה יש להיזהר?

עריכת דין, כמו כל מקצוע אחר, כוללת בחובה גם עורכי דין פחות טובים ואף עורכי דין הנוהגים ברשלנות מקצועית. כיצד נזהה עורך דין אשר איננו שומר על מקצועיות תקינה?

1. גיליון התנהגותי בעייתי : עורכי דין בישראל כפופים לכללי אתיקה והפרתם עלולה להביא להעמדתם לדין משמעתי. יש להיזהר מפני עורך דין אשר גיליון התנהגותו אינו נקי. עורכי דין כאלו, אינם מכבדים את כללי האתיקה ולפיכך, גדולים הסיכויים כי לא יכבדו את הלקוח וינהגו בחוסר מקצועיות.

2. הבטחות שווא : ישנם עורכי דין בישראל אשר עושים הכול על מנת לקבל את התיק לידיהם ועל כן, הם מבטיחים ללקוח הבטחות שווא כי ישיגו את התוצאה המשפטית הטובה ביותר. עורך דין טוב לא יבטיח דברים אשר אינם תלויים בו. עורך דין מקצועי יעריך את סיכויי התיק וייתן את חוות דעתו, אך לעולם לא יבטיח הבטחות מרחיקות לכת ללקוחותיו.

3. וותק מקצועי : כולנו מכירים עורכי דין ולעיתים קרובות, אנו פונים אל עורך דין שאנו מכירים לטיפול בבעיה משפטית. זאת למרות שהוא אינו בעל הוותק המקצועי המתאים. אין להקל ראש בחשיבותה של המומחיות ושל הניסיון המקצועי של עורכי דין. 

אבן היסוד - חיסיון עורך דין לקוח

מערכת היחסים שבין עורכי דין ללקוחותיו קיבלה מעמד חשוב ביותר הבא לידי ביטוי בחיסיון עורך דין – לקוח. הנהנה מחיסיון זה הוא הלקוח כאשר  עורכי דין מחויבים לשמור בסודיות מוחלטת כל מידע אשר מסר להם הלקוח ואין העניין נתון לשיקול דעתם. הסרת החיסיון יכולה להיעשות על ידי הלקוח בלבד.

יש להדגיש כי החיסיון חל רק על מעשים שעשה הלקוח בעבר. כאשר הלקוח מגלה לעורך דינו על כוונתו לבצע עבירה בעתיד, עליו לקחת בחשבון כי עורך הדין רשאי ולעיתים אף חייב, לדווח על כוונת הלקוח בכדי למנוע ביצועה של עבירה.

ניתן להצביע על מדדים שונים אשר יקבעו האם עורך דין הוא עורך דין טוב. במאמר זה, סקרנו מספר מדדים חשובים כמו למשל שמירה על כללי האתיקה, ניסיון מקצועי, הצלחות בתיקים ועוד. כמו כן, בחנו ממה יש להיזהר כאשר מחפשים עורך דין. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב