דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פונדקאות היא לא מילה גסה. עידו קילובטי 

מאת    [ 20/06/2010 ]

מילים במאמר: 422   [ נצפה 2697 פעמים ]

לאחרונה הוגשה עתירה של בני הזוג פנקס, אשר נשואים אחד לשני – בכדי שיאשרו להם פונדקאות בישראל.

אין חולק שלכל אדם ואדם, ללא הבדל דת גזע מין ונטייה מינית – הזכות היסודית להיות הורה. דה עקא שדווקא המדינה היא זו שמונעת, לטענתה משום שחוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ"ו-1996 (להלן: "חוק הפונדקאות") חל רק על זוגות נשואים שהם גבר ואישה.

אין לקבל את טענתה של המדינה, אשר מתנערת מזכותם של זוג נשוי להפוך להורים ולעצב את התא המשפחתי לפי ראות עיניהם ורצונם. בשנת 1988 בוטל האיסור הפלילי על "משכב שלא כדרך הטבע", אשר כלל בתוכו – בדרך של פרשנות בית המשפט – גם משכב זכר. מהרגע הספציפי של ביטול האיסור הפלילי, הרי שאין כל מניעה לעיצוב זוגיות חד-מינית ועל אחת כמה וכמה, אין למדינה זכות להתנער מהמציאות, זוגות חד-מיניים רבים אשר מחפשים פתרונות בכדי לממש את זכותם היסודית להורות, וביניהם פונדקאות במדינות עולם שלישי כמו הודו.

המדינה אינה חולקת על העובדה כי תכלית חוק הפונדקאות הייתה לתת מענה לכאב ולקושי של זוגות חשוכי ילדים, במימוש זכות היסוד להורות. הרי שבהצהרה זו טומנת המדינה לעצמה מלכודת, והיא שאין כל סיבה חוקית או מוסרית למנוע מבני זוג חד-מיניים מימוש של הורותם, בדרך של פונדקאות ובמסגרת חוק הפונדקאות, אשר יתן מענה לחוסר היכולת הביולוגי להוליד ילדים.

הביקורת של בית המשפט על המחוקק, שלא הסדיר את ההוראות על פונדקאות כחלות גם על תאים משפחתיים מודרניים הייתה רבה (כך גם, עמד השופט לוין בבג"צ 2458/01 משפחה חדשה, על העקרון, לפיו על המחוקק לפתור את העוול שנוצר כאשר אין הכרה בתאים משפחתיים מודרניים) אך כאמור, המחוקק לא ישב על המדוכה ולא פתר את הבעיה.

לפיכך ראוי שבג"צ יתערב בעניין. אין ספק כי למחוקק הסמכות לקבוע הסדרים אלה, ואין ספק כי בית המשפט צריך לרסן עצמו במקרים מסויימים, אך במקרה שבו הביקורת כה רבה על המחוקק, וההתקדמות בעניין לא קיימת – חזקה על בית המשפט שיתערב ויתן את הסעד המבוקש לבני הזוג ויאשר להם – ולאחרים, פונדקאות בהתאם לחוק הפונדקאות.

המשמעות של סעד כזה היא שכל זוג, הגם שהוכיח את זוגיותו באמצעות תעודת הזוגיות אשר מצהירה באופן רשמי על היותם של שני אנשים – בני זוג, יוכל לקבל אישור לפונדקאות במסגרת החוק בישראל. האפשרות להיות הורה במסגרת של פונדקאות לזוגות חד-מיניים יכולה לבוא לפני ואפילו מבלי שתהיה הזכות הממוסדת להינשא, ותעודת הזוגיות היא זו אשר מביאה פתרון ומזור לזוגות חד-מיניים, ולזוגות רבים ואחרים.

חשוב לציין, כי ארגון משפחה חדשה מתעסק כבר היום בהסדרה של פונדקאות לטובת בני זוג חד-מיניים, הכולל יעוץ משפטי, רישום באמצעות משרד הפנים ובתי המשפט וכמובן הבטחת זכויות הזוג כהורים של הילד.

עידו קילובטי חבר במתנדבי הרשת של ארגון משפחה חדשה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב