דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאורת לדים והתרופה לסרטן 

מאת    [ 19/06/2010 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 2099 פעמים ]

תאורת לדים היא תוצאה של עבודה מדעית והשקעה בפיתוח ובמחקר. האם היא הסיבה לכך שעדיין לא מצאנו תרופה לסרטן?

באחד מהפרקים של הסדרה סיינפלד, הקומיקאי הגאוני מדבר על מילונים ללא גרעינים. הוא תוהה האם יש אנשים, מדענים, שבוחרים לעבוד דווקא בתחום הזה של פיתוח פירות. אחרים אולי בוחרים לחפש תרופה לסרטן אבל הם בוחרים להתעסק עם מילונים; זהו סדר העדיפויות שלהם, קודם מילון בלי גרעינים, אחר-כך תרופה לסרטן.

גם אם לא מתייחסים בכול הרצינות הראויה לאמירה זו, עדיין יש בה משהו מטריד. הבחירה בפיתוח מוצר מותרות כלשהו, תאורת לדים לדוגמא, האם היא באה על חשבון פיתוח התרופה לסרטן? האם הפיתוח של תאורת לדים לשימוש ביתי גורמת לכך שעדיין לא נמצא פיתרון לבעיית הרעב העולמי? לכאורה כאשר מדען משקיע את זמנו בפיתוח של תאורת לד הוא מבזבז זמן שהיה יכול להיות מושקע בפיתוח תחליף לנפט. נדמה שכול השקעה בפיתוח תאורת לד היא דוגמה להשקעה במדע שלא עושה את עבודתו. אולי צריך לסגור את מעבדות המחקר והפיתוח של חברות שמייצרות תאורת לד כדי שהחוקרים יתפנו לפתח דברים חשובים באמת. בעצם, שלא יסגרו את המעבדות; במקום לפתח תאורת לדים אפשר להסב אותם לפיתוח חיסון נגד איידס.

תשובה פשוטה לטענה אנטי תאורת לד זאת היא שזוהי אמירה פשטנית ופופוליסטית. אלא שלהגיד על משהו שהוא פשטני זה לתת תשובה פשטנית. כדי להצדיק פיתוח תאורת לדים צריך קצת יותר מאמירה מבטלת.

התשובה האמיתית היא שאין באמת תשובה. אמת, תאורת לד היא לא מוצר שהאדם אינו יכול לחיות בלעדיו, אבל האדם המודרני אינו יכול לחיות בלי תאורת לדים. בלי תאורת לדים לא יהיו לנו מסכים שטוחים למחשב וטלביזיות שטוחות באיכות שידור HD. בלי תאורת לדים לא יהיו לנו טלפונים ניידים עם מסכים גדולים ויהיה עלינו לוותר על דברים כמו אייפון וקרובי משפחתו. האם אלו דברים יותר חשובים מתרופה לסרטן או מחיסון לאיידס? קשה לומר שכן. אבל הכלכלה המודרנית עובדת כך שיש יותר ביקוש למסכים שטוחים מאשר לתרופה לסרטן ולכן יש לנו תאורת לד אבל אין לנו תרופה לסרטן. בחברה קפיטליסטית השוק הוא זה שקובע מה נחוץ לאנשים – השוק משקף את רצון האנשים. כשאנשים ירצו תרופה לסרטן יותר ממה שהם רוצים תאורת לדים, הרי שהשוק ימצא דרך למצוא תרופה לסרטן.

צריך לזכור שהטכנולוגיה של תאורת לדים מסייעת גם בתחום המחקר המדעי. נעשה שימוש נרחב בטכנולוגיה של תאורת לדים, ומסכים שטוחים תורמים משהו למחקר המדעי ככלי עבודה של החוקרים. תאורת לד היא אולי מותרות אבל היא עושה את העולם למקום שיותר נעים לחיות בו. מדענים שפועלים בסביבה שיותר נעים לחיות בה גם עובדים יותר טוב. אם ממשיכים בקו מחשבה זה אז ניתן לטעון שבית עם תאורת לדים תורם למציאת תרופה לסרטן. מדען שחי בבית עם תאורת לדים הוא מדען מרוצה יותר ומדען מרוצה עובד טוב יותר.

אז כן, ישנם מדענים שמעדיפים לפתח תאורת לדים במקום למצוא תרופה לסרטן. הם לא אנשים רעים, המדענים האלה. אלו פשוט אנשים שרוצים לחיות בעולם טוב יותר, עולם שיש בו תאורת לדים ויום אחד גם תהיה בו תרופה לסרטן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב