דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לחץ דם 

מאת    [ 08/03/2007 ]

מילים במאמר: 1049   [ נצפה 29986 פעמים ]

לחץ דם
א. לחץ דם נמוך
גם בלחץ דם נמוך יש גורמים פיזיולוגיים.
ירידה פתאומית המלווה בסימפטומים כמו: סחרחורות, התעלפויות, חוסר ריכוז, ראיה מטושטשת, בחילות, עור חיוור, נשימה שטחית ומהירה, עייפות, דיכאון, צימאון. בדרך כלל לחץ הדם מושפע מתנוחת הגוף, קצב הנשימה, רמת המתח, מצב גופני, תרופות, תזונה ואפילו השעה ביום. לחץ הדם בד"כ נמוך יותר בשעות הלילה, והוא עולה בצורה חדה עם הקימה בבוקר.
לחץ דם נמוך - עד כמה?
כאמור, לחץ דם נמוך מ-120/80 נחשב לנמוך. מומחים רבים בדעה שלחץ של 115/75 הוא אופטימלי. כאשר הלחץ הסיסטולי נמוך מ-90 והדיאסטולי נמוך מ-60, ייחשב הדבר ללחץ דם נמוך. אולם אם אין תופעות לואי או סימפטומים גופניים מיוחדים, אין הרופאים מתיחסים אל התופעה כמסוכנת. מאידך, נפילה חדה של 20 נקודות בלחץ הדם הסיסטולי (מ-130 ל-110) עלולה לגרום לסחרחורת ועילפון, אם המוח לא מקבל אספקה מספקת של דם.

למי יש לחץ דם נמוך?
בד"כ לספורטאים, לאנשים שחיים אורח חיים בריא. אולם עלולה להיווצר ירידה בלחץ הדם גם במקרים הבאים: הריון, תרופות, בעיות לב, בעיות הורמונליות (בלוטת התריס, בלוטת האדרינל) ולעתים מסוכרת. כמו כן - עקב התייבשות (בגלל חום, הקאות, שלשולים ואיבוד נוזלים), שוק היפוגליקמי, אובדן דם, זיהום בדם, תגובה אלרגית ועוד. טיפול בהיעדר סימפטומים אין צורך בטיפול. לא ברור מה גורם לירידה בלחץ הדם, ואין לכך טיפול אפקטיבי. המטרה היא להעלות את לחץ הדם בהתחשב בנתוני הגיל, מצב הלב והמקור ללחץ הדם הנמוך.
איך לשפר את לחץ הדם:
שתיה מרובה של מים,
גרביים אלסטיות תרופות,
מעבר הדרגתי ממצב של ישיבה או שכיבה למצב של עמידה
לנשום נשימות עמוקות במשך מספר דקות
הגבהת הצד שלמראשות המיטה.

אם מרגישים ירידה פתאומית בלחץ הדם תוך כדי עמידה, מומלץ להצליב את הירכיים בתנועת מספריים וללחוץ או להניח רגל אחת על דרגש או כיסא ולכופף קדימה ככל האפשר. כך מאלצים את הדם לזרום בכיוון מהרגליים אל הלב. קפאין מעלה את לחץ הדם בצורה זמנית ומלאכותית

ב. לחץ דם גבוה
יתר לחץ דם (יל"ד) איננו מתבטא בסימנים חיצוניים או בהרגשה מסויימת. בעצם אין לו סימפטומים חיצוניים או הרגשה מיוחדת. לכן הוא אף נקרא "הרוצח השקט". לחץ הדם נקבע בהתאם לכמות הדם שהלב מסוגל לשאוב ולעוצמת ההתנגדות לזרימת הדם שבעורקים. ככל ששאיבת הדם מהלב רבה יותר והעורקים צרים יותר, כך יגבר לחץ הדם. יתר לחץ דם נלווה למחלות כמו הסתיידות עורקים, מחלות לב, מחלות כליה, השמנה, סוכרת, פעילות יתר של בלוטת התריס וגידולים בבלוטת האדרינל. העלאת לחץ הדם על ידי הגוף הוא פיצוי על החסימה בכלי הדם המאפשרת להגביר את זרימת הדם דרך העורקים החסומים. למרבה המזל קל מאד למדוד את לחץ הדם בעזרת מכשיר ביתי פשוט. תמיד יש לבצע את המדידות שלוש פעמים כאמור, בדרך כלל לא מרגישים בתחושה מיוחדת כשיש עליה בלחץ הדם. אך יש כאלה שמתלוננים על כאבי ראש, סחרחורת, הזעה, קוצר נשימה, דופק מהיר, הפרעות בראיה, הפרעות בריכוז או זיכרון, או אפילו דימומים מהאף. אלו סימנים שקורים רק כאשר לחץ הדם גבוה ברמה מתקדמת.
קיים לחץ דם ראשוני (מהיצרויות כלי דם, וכו') ולחץ דם משני עקב תפקוד לקוי של הכליות, גידולים בבלוטת האדרינל (יותרת הכליה), או מחלות הנובעות מפגמים מובנים בלב. לעתים משפיעות התרופות על לחץ הדם, כמו למשל: גלולות נגד הריון, תרופות נגד הצטננות, תרופות נגד שיעול, כדורים, סטרואידים, מפיגי כאבים וכו'.

במחקר שנעשה בארה"ב ב-2005 מצאו כי נשים שנטלו תרופה מסוג TYLENOL (הדומה לאקמול הישראלי) בממוצע של 500 מ"ג ליום במשך מספר שנים, היו בסיכון גבוה יותר לפתח לחץ דם גבוה מאשר נשים שלא נטלו תרופות מסוג זה. לא ידוע אם הדבר נכון גם לגבי גברים. יש גם תרופות או סמים המכילים קוקאין, אמפטמינים - אשר עלולים אף הם להעלות את לחץ הדם. גורמי הסיכון ביתר לחץ דם: גיל - הסיכוי ליתר לחץ דם גובר עם התקדמות בגיל. אצל גברים באמצע שנות העמידה ואצל נשים אחרי גיל המעבר. הסטוריה משפחתית - ענין של גנטיקה.
גורמי סיכון נוספים:
עודף משקל
השמנה
תזונה לקויה
עישון
צריכה מוגברת של מלח שולחני (גורם לאגירת נוזלים וללחץ דם מוגבר).
צריכה קטנה מדי של אשלגן (מאזן כמויות הנתרן בתאים. אם אין צריכה מספקת של אשלגן, תצטבר כמות גדולה יותר של נתרן בדם).
צריכה גבוהה של אלכוהול (מזיק ללב).
מתח
מחלות כרוניות כמו: כולסטרול, סוכרת, מחלת כליות והפרעות שינה.
לעתים קיים גם לחץ דם בזמן ההריון.
שעות עבודה מרובות המובילות לחוסר פעילות גופנית, אכילה לא בריאה, מתח וחוסר שינה. תרופות סטרואידיות.
לחץ דם עלול גם להופיע אצל ילדים עקב בעיות עם כליות, תזונה לא בריאה והיעדר פעילות גופנית.

סיכום:
לחץ דם נורמלי: 120/80 או אפילו 115/75

סימנים ראשונים למחלה:

שלב ראשון ביתר ל"ד: לחץ סיסטולי (הגבוה) שנע בין 140 ל-150 לחץ דיאסטולי (הנמוך) שנע בין 90 ל-99.

שלב שני ביתר ל"ד: לחץ סיסטולי של 160 ומעלה ולחץ דיאסטולי של 100 ומעלה.

דרכים להורדת לחץ הדם:
הורדת מתח, שינוי אורח חיים (הפסקת עישון, אלכוהול, קפה) פעילות גופנית הורדה במשקל.
ריפוי: דיאטה עתירת אשלגן ודלת נתרן מפחיתה את העליה בלחץ הדם בעת מתח נפשי ע"י הקטנת השפעתו של האדרנלין המכווצת כלי דם. הגבלת נתרן בלבד איננה משפרת את השליטה על לחץ הדם. היא חייבת להיות מלווה בקליטה גבוהה של אשלגן. גישה זו מעודדת צריכה של מזונות עשירים באשלגן כמו: פירות, ירקות ונבטים טריים. דיאטה צמחונית: בד"כ לחץ הדם אצל צמחונים נמוך יותר מאשר אצל לא צמחונים. דיאטה צמחונית מכילה כמות רבה יותר של אשלגן, וגם אם יש צריכה שווה של נתרן, עדיין שכיחות המחלות הקרדי-וסקולריות (מחלות לב וכלי דם) בקרב צמחונים נמוכה יותר.
צריכה מוגברת יותר של סיבים מורידה את שכיחות המחלות הקרדיו-וסקולריות. הדגש הוא על סיבים מסיסים (שבולת שועל, פקטין תפוח עץ וכו'). הבונוס בנטילת הסיבים הללו הוא בהורדת כולסטרול, הורדת משקל ויכולת הסיבים לספוח מתכות כבדות, הגורמות ללחץ דם גבוה.
צריכת סוכר פשוט מגבירה את לחץ הדם כי הסוכר גורם ל-: אצירת נתרן מוגברת הפרשת אלדוסטרון מוגברת רמות אינסולין מוגברות הפרשה מוגברת של קטכולאמין (אדרנלין) וצריכה מוגברת של אדרנלין גורמת להצרה של כלי דם ולאצירה מוגברת של נתרן.

סיכום:
הדרך להורדת יתר לחץ דם היא פשוטה:
1. מעבר לדיאטה צמחונית או דיאטה המורכבת בעיקרה מפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים. בנוסף - הימנעות משתיית קפה, אלכוהול,צמצום צריכת שומנים רוויים ושומנים צמחיים שאינם מכבישה קרה,
2. הימנעות מעישון טבק וצמצום מתח, מדיטציה, יוגה, היפנוזה והרפיה יכולים להביא תועלת. מיצים של ירקות יעילים לריפוי לחץ דם גבוה.
3. פעילות גופנית מועילה אף היא.הליכה קבועה במשך 5 פעמים בשבוע גורמת לירידת לחץ הדם בצורה משמעותית ומצמצמת את הסיכון ללקות באירוע מוחי ובהתקף לב. צמחים ותוספים שעוזרים להורדת לחץ דם: חליטה מעלי זית שורש שן הארי - הצמח משתן ובגלל תכולת האשלגן שבו הוא מניעה ירידה ברמת האשלגן אסטרגלוס - צמח בעל תכונות להורדת לחץ דם שום - טרי או בכמוסות.

תזונאית הוליסטית, מומחית בשיטת אן ויגמור ובעלת הסמכה מטעם מכון "היפוקרטס" בארה"ב


 מייסדת חוות הבריאות מצפה אלומות


מנחת סדנאות לניקוי גוף נפש וסדנאות בישול RAW FOOD טבעוני ,


בוגרת בי"ס לשפים בארה"ב בשיטת RAW FOOD


כתובת האתר www.ednamintz.co.il


סלולרי 052-3978782





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב