דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התנהלותו הלקויה של מבקר המדינה 

מאת    [ 08/03/2007 ]

מילים במאמר: 1044   [ נצפה 3174 פעמים ]

החטא של הממשלה,דיי עם התנהלותו הנוכחית של מבקר המדינה,דודמאות להתנהלות לא תקינה מצד מבקר המדינה,אז מה עושים?כיצד מעבירים מבקר מדינה מכהונתו?ובא לציון גואל.


רקע

הסערה שפרצה בעקבות החלטתו של מבקר המדינה לפרסם באמצעות הועדה לביקורת המדינה את מסקנות הביניים של הדו"ח על הערכות העורף במלחמת לבנון השנייה, בטרם קבלת תגובות המבוקרים ,חרגה מההתנהלות השוטפת והמקובלת של משרד מבקר המדינה ולמעשה פוגעת בסדרי השלטון במדינה..

התולדה של כל העניין בחטא של החלטת הממשלה שקבעה לפני מספר חודשים שועדת הבדיקה הממשלתית ,בראשות השופט וינוגרד תבדוק את כל התנהלות המלחמה ואת צה"ל כולל פיקוד העורף.
יחד עם זאת הטילה משימת בדיקה על מבקר המדינה לבדוק את מוכנות העורף למלחמה ואת מחדלי העורף שהופקר במלחמה עצמה.כאן המקום להזכיר שהממשלה ומי שעמד בראשה החליטו משיקולים שונים לא להקים ועדת חקירה ממלכתית אחת שתחקור את כלל ניהול המלחמה,אלא בשיטה הבדיקה המוזכרת לעיל.

לא ברור מה הביא את הממשלה להניע בדיקה כפולה זו לגבי מוכנות העורף,בעוד מבקר המדינה ראה את עצמו ,ובצדק גוף עצמאי ובלתי תלוי והתנגד לקבל מטלות מהממשלה עצמה הוא הודיע כמנהגו בתקשורת , שהוא כבר החל בבדיקת את מהלכי המלחמה כפי שהוא ימצא לנכון ויגיש דו"ח בהתאם ,העיתונות דשה בנושא לא מעט אך החלטת ההמשלה לא שונתה ושני גופי הביקורת יצאו לחקור את עניין העורף מבלי לדעת אם ניתנו לגופים הנחיות בדבר נהלי התאום ביניהם וודאי שלא נדע בינתיים מה התוצרת של הביקורת שתופק מביקורת כפולה בשיטה זו.

התנהלותו הלקויה של מבקר המדינה

אני בעבר תמכתי בעצמאות מבקר המדינה ופרסמתי גם שני מאמרים בנושא "אל תפגעו בעצמאות מוסד מבקר המדינה" ו"מבקר המדינה נגד היועץ המשפטי לממשלה" כגוף עצמאי , מוסד מבקר המדינה הוא חייב להיות גוף בלתי תלוי ולבדוק ולחקור את מה שהוא רואה לנכון,ואין הממשלה יכולה ורשאית להטיל עליו משימות ומטלות של בדיקה ועוד לדרוש דיווח אליה.

ואכן כך צריך שמצב שזה יישאר ,אך התנהלותו של מבקר המדינה מתחילה להדאיג בערערו בכך את הרובד של המרקם העדין של המערכת השלטונית ובכך גם מצר את צעדיה לנהל את המדינה כמצופה ממנה.

כאשר מבקר המדינה בהתנהלותו יוצר מצבים בלתי אפשריים בהם בג"ץ נדרש להתערב בעתירה של ידי צה"ל/פיקוד העורף,היועץ המשפטי של המדינה מסרב להגן על מבקר המדינה,היועצת המשפטית של הכנסת אוסרת בחוות דעתה לקיים דיון על מסקנות הדו"ח בוועדה לביקורת המדינה ומודיעה שאנה יכולה להגן על יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ,כאשר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה שוכר עו"ד פרטי כדי לייצגו בבג"ץ, כל אלה מכניסים את הרשויות השופטת,המחוקקת ,המבצעת והמבקרת לאנדרלמוסיה וערעור שלטון החוק.


אם מבקר המדינה,מר לינדנשטראוס ימשיך בהתנהגות המתלהמת והמתוקשרת -ומנגד יינתנו התגובות הנשמעות על ידי כלל הציבור,הוא גורם להתדרדרות המדינה ושלטון החוק לתהומות שקשה להיחלץ מהן.
יתרה מכך,הוא גורם כבד גם למוסד מבקר המדינה עצמו .והשאלה מי הוא הסמכות שתורה לו לחדול מכך או גרוע מכך ,להדיחו ולהחליפו.


חריגה מנהלים ומסמכות

דיי בכך,שיום לפני הדיון בפני הוועדה לביקורת המדינה,מודיע משרד המבקר לכל גופים המבוקרים להגיע למשרדו כדי לקבל את טיוטת הדוח בן כמה מאות עמודים,יותר מאשר התנהלות זו הייתה מגוחכת היא מדאיגה ביותר,למה באמת דורש המבקר,שבין לילה המבוקרים גם יקראו את הדוח,גם ילמד אותו וגם יגיבו עד לדיון ובדיון עצמו?

לא מקובל שמשרד מכובד כמו מבקר המדינה ,יכין שאלות לראש הממשלה ,וייתן לא שהות של 12 שעות לענות על שאלות שמצריכות לתת תשובות על מהלכים והחלטות של הממשלה 7 שנים אחורה.מה הבהילות,?האם אי אפשר לכבד את בקשת ראש הממשלה לתת שהות של עוד 30 יום? ,הרי נדרשים לעשות עוד דברים חשובים בלשכת ראש הממשלה..

אכן קיים חשש לא מבוטל שבהתנהלותו זו של מבקר המדינה,אכן יש שאיפה לפרסום יתר ורדיפת אחר כותרות אשר יקדימו את פרסום מסקנות ועדת וינוגרד ובכך "לגנוב" את ההצגה בחסות הועדה לביקורת המדינה ,מה עוד שהתנהלות זו משמשת שמן למדורת האופוזיציה שרוצה בכל מאודה את החלפת השלטון.

טענת של מבקר המדינה ושאצה לו הדרך לפרסם את דו"ח הביניים גם מבלי לקבל את תגובת המבוקרים,הוא ,שיש סכנה קרובה לחידוש המלחמה,ומכאן שהערכות המיידית של העורף היא הכרחית.טענה מוזרה לאור טענת אגף המודיעין והמטה הכללי של צה"ל שלא צפויה מלחמה בשנה זו.

באחד מערוצי הטלוויזיה כונה משרד מבקר המדינה כ"סוכנות ידיעות לינדנשטראוס",ואכן לא עובר יום בלי פרסום או הדלפה על פועלו של המבקר.מקירות מתוכננות,בדיקה שהסתיימה,דו"ח שפורסם,פנייה ליועץ המשפטי לממשלה,בקיצור כל מה שיוצר כותרות.למען הזהירות לא רק משרד המבקר המדינה מדליף,אך אצלו מקורות המידע..

דרישתו של מבקר המדינה לזמן את ראש הממשלה או שרים להתייצב בפני חוקרים במשרד מבקר המדינה לא רק שאין לו תקדים אלא זה בניגוד לחוק מבקר המדינה

ודבר האחרון,על פי חוק מבקר המדינה,אין למבקר כל סמכות לפרסם טיוטת דוח ביניים עם מסקנות מבלי לקבל את תגובת המבוקרים,זו היא בבסיסה מהות עבודת הביקורת,ובכך פגע מר לינדנשטראס קשות במוסד מבקר המדינה ובציבור.

אז מה עושים במקרה זה?

אין ספק שקיימת מערכת יחסים עכורה בין ראש הממשלה למבקר המדינה.בלי קשר להחלטת בג"ץ בנושא המחלוקת האם רשאי מבקר המדינה להציג את ממצאיו ומסקנותיו בוועדה לביקורת המדינה ללא תגובת המבוקרים ובכך לפרסמם.יש ליישב את המחלוקת.

הייתי מציע, שתהיה פניה לנשיאת בית המשפט העליון,הגברת דורית ביינייש שתגשר בין ראש הממשלה לבין מבקר המדינה בדבר המחלוקת של מועד הגשת התשובות לשאלות מבקר המדינה,ותביא בתוקף סמכותה ואישיותה להסדר בעניין זה.הפנייה הזו יכולה להיות גם אל נשיא המדינה שיגשר בכך,אך כידוע הוא נמצא בנבצרות.

לאחר הגשת תגובות המבוקרים,יחלו דיונים במשרד מבקר המדינה מה יתוקן בדו"ח הביניים ומה לא, ויצא סוף סוף הדו"ח הסופי לדרך.ורק אז יחל שלב תיקון הליקויים כנדרש.

הפסקת כהונתו של מבקר המדינה

במידה ולא יגיעו להסדר והעימותים עם מבקר המדינה יוחרפו,והוא ימשיך בהתייחסותו כפי שפורסמה:"עלי שום דבר לא ישפיע.לא תרפואת ידו של המבקר,אותי לא מצליחים לכופף" כנראה שהיתה טעות יסודית בבחירה ובמינוי ,לדעתי אין מנוס מהחלפת מבקר המדינה.

מה אומר סעיף 8 בחוק מבקר המדינה ?

כהונת מבקר המדינה פוקעת באחת האפשרויות הבאות

א.בתום תקופתה

ב.בהתפטרותו או פטירתו.

ג.העברתו מכהונתו.

לגבי העברתו של מבקר המדינה מתפקידו ,סעיף 8א. לחוק קובע כך :

הכנסת לא תעביר את המבקר מכהונתו, אלא עקב דרישה בכתב שהוגשה לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בידי עשרים, לפחות, מחברי הכנסת, ולפי הצעת אותה ועדה.
(ב) ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לא תציע להעביר את המבקר מכהונתו, אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות להשמיע את דברו.
(ג) דיוני הכנסת לפי סעיף זה ייערכו בישיבה שנועדה לעניין זה בלבד או בישיבות סמוכות זו לזו שנועדו כאמור; הדיון יתחיל לא יאוחר מעשרים ימים אחרי החלטת ועדת החוקה, חוק ומשפט; על מועד תחילתו יודיע יושב ראש הכנסת לכל חברי הכנסת בכתב לפחות עשרה ימים מראש; חלה תחילת הדיון שלא בזמן אחד הכנסים של הכנסת, יכנס יושב ראש הכנסת את הכנסת לשם קיום הדיון

כלומר,דרושים עשרים חכים לא מרוצים מהתנהלותו של מבקר המדינה כדי להניע את תהליך הפסקת כהונתו.

ובא לציון גואל





גרשון אקשטיין , ( 66 )סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.

אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל:grshone@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב