דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רילוקיישן - ההבדל בין תכנון ומעבר למדינות מפותחות ולמדינות מתפתחות 

מאת    [ 17/06/2010 ]

מילים במאמר: 792   [ נצפה 2730 פעמים ]


רבים  הפונים אלינו ומנסים להבין האם יש הבדל בין מעבר למדינה ומדינה ומדוע אנחנו מסווגים מדינות כמתפתחות או מפותחות טרם המעבר. ההבחנה בין מעבר למדינה מתפתחת למדינה מפותחת חשובה בשלבי התכנון וההערכות לרילוקיישן ואנו נסקור את תמצית ההבדלים הללו .
למען הסדר הטוב, נגדיר מהי מדינה מתפתחת לעומת מפותחת :מדינה מפותחת, או מתקדמת, היא מדינה בעלת כלכלה מגוונת המבוססת באופן משמעותי על תעשיית מידע מחקר ופיתוח. בדרך כלל, מדינה כזו גם מאופיינת ברמת תוצר גבוה לנפש, ובאיכות חיים גבוהה. מאידך, המדינה לא תיחשב מפותחת - אם השיעור הגבוה של התוצר לנפש השורר בה - נובע מניצול (זמני בדרך כלל) של אוצרות טבע.מדינה שאינה מפותחת נקראת בשפת הכלכלנים: מדינה "מתפתחת".
חלוקה גיאוגרפית של העולם שמה את מדינות אפריקה, חלקים ממדינות מזרח אירופה, חלקים ממדינות דרום אמריקה ומדינות במזרח הרחוק ובאסיה תחת ההגדרה של מדינות מתפתחות.
ההבדל העיקרי והמהותי הינו בהבנה כי במעבר למדינה מפותחת העובד עובר להיות שווה בין שווים במדינה וכי במדינה מתפתחת העובד אינו שווה בין שווים באוכלוסיה אליה הוא עובר, אלא חי ברמת חיים גבוהה בהרבה מהאוכלוסיה המקומית
הבנת ההבדל העיקרי הזה הינו תנאי חשוב להבנת הסביבה ותנאי הרילוקיישן ובחינת הכדאיות לעובד.
נתחיל בבחינת הסביבה במדינה מפותחת. קודם כל, במדינה מפותחת , העובד יכול להרכיב תמונת מצב אל  הסביבה אליה הוא עובר ממקורות מידע שונים, כגון אינטרנט, אוכלוסיה מקומית וכו'.קל להרכיב את עלויות המחיה המקומיות , לקבל נתונים לגבי מיסוי מקומי צפוי וכמו כן להבין את דרך החיים במדינת היעד. בדר"כ הצעת השכר תהיה שווה למקובל לעובד מקומי באותה הדרגה ( שיטת ה Host Base ) וכתלות במדיניות החברה ישולמו מרכיבים שונים, כגון: מכולה, הוצאות התארגנות ראשוניות וכו'.
לעומת זאת, בבחינת הסביבה במדינה מתפתחת , קשה יותר לעובד לקבל נתונים מהסביבה אליה הוא עובר, שכן הנתונים הקיימים משקפים בדר"כ את מצב החיים של האוכלוסיה המקומית, העובד אינו עובר לחיות כשווה לאוכלוסיה המקומית , אלא לחיות ברמת חיים מערבית במדינה,ולכן הבנת תמונת המצב מרחוק הינה קשה יותר עבורו.
הבנת ההבדל הזה הינה מהותית בהכנת העובד לתהליך המעבר. אם במדינה מפותחת אנו נשלח אותו לחקור ולגלות בעצמו את סביבת המחייה החדשה שלו, הרי שבמעבר למדינה מתפתחת חשוב שניתן לו מידע רב כל האפשר על אורך החיים הצפוי על מנת להבטיח כי הוא מוכן ויודע לקראת אילו אתגרים הוא הולך.
כמו כן, פרופיל המועמדים המתאימים לרילוקיישן הינו שונה בדר"כ בין העובדים למדינה מפותחות למתפתחות. במעבר למדינות מפותחות ננסה להקפיד תמיד על בחירת עובד אשר ייטמע באוכלוסיה המקומית בקלות, בעיקר נקפיד על שליטה בשפה והכרת התרבות המקומית. גם הבדלי מבטא וסגנון יכולים להיות חשובים. תנסו להעביר מישהו אשר מוצאו מיורקשייר,אנגליה  אל טקסס בארה"ב ותקבלו אדם זר לחלוטין בנוף המקומי, למרות שהוא מכיר את השפה האנגלית על בוריה, המבטאים וההגייה כ"כ שונים שיכולת התקשורת תהיה כמעט בלתי אפשרית.
במעבר למדינות מתפתחות,נקפיד על בחירת עובד בעל תכונות אופי של סתגלנות ויכולת התאקלמות מהירה . אין ספק שננסה להקפיד על שליטה בשפה המדוברת במדינת המעבר, אך לרוב האוכלוסיה המקומית לא תבחן אותו כשווה אליה ועל כן חשוב בעיקר שיהיה בעל סובלנות לקבלת תרבויות שונות.

בשלבי תכנון הצעת ההטבות והשכר לרילוקיישן, חשוב שנקפיד על מספר כללי אצבע :
-    בצעו סקר עלויות מקומיות והציגו לעובד את הממצאים. אל תקחו בחשבון שהוא יכול להגיע לכלל העלויות בעצמו וחשוב מאד כי יבין מהי רמת המחיה הצפויה לו ומה חלקה בהכנסתו החודשית.
-    מדינות מתפתחות נתונות פעמים רבות לתנודות מהירות וחדות בשערי מטבע, יוקר מחיה מקומי ושינויים בחקיקה מקומית, על כן בקביעת חבילת ההטבות והשכר רצוי להגדיר את המרכיב שאותו מכסה החברה ולא את התקציב עבורו. כך לדוגמא באם מדובר על מעבר עובד עם משפחה בת ארבעה נפשות, עדיף להגדיר כי החברה תכסה עלות שכר דירה של דירה בת חמישה חדרים במרכז העיר או בשכונות מסויימות, ולא להגדיר תקציב סגור לשכר הדירה, אשר יכול לגרום לדיון בשינוי תנאי הרילוקיישן כל פעם שחוזה השכירות מסתיים.
-    במדינות מתפתחות השכר משולם לעיתים רבות ע"י חברה אשר אינה רשומה במדינת היעד, זאת בשל אי יציבות פוליטית או בשל שיקולי מיסוי. יש להסביר לעובד מי הישות שמשלמת לו את השכר והיכן היא רשומה ע"מ שיוכל לקבל ייעוץ מיסויי אישי מתאים.
-    שיקולי משפחה ועלויות – במרבית המדינות, הן המפותחות והן המתפתחות חינוך בבתי ספר פרטיים הינו יקר מאד ( בין 15,000$- 25,000$ לשנה לילד), באם שולחים עובד עם ילדים בגילאי בית ספר,או מתקרבים לגילאי בית ספר, יש לקחת בחשבון עלויות אלו במרכיב המעבר הכולל. כמו כן, לרוב , ישנם מספר אלטרנטיבות לחינוך בכל עיר כאשר הבדלי העלויות ביניהם יכולים להיות מאד גבוהים. כחלק מסקר עלויות יש לבחון את האפשרויות ואת רמת החינוך ולהגדיר מראש מה ההשתתפות של החברה בעלויות אלו.
-    היו סבלניים ! הבינו שכל מעבר שהוא אינו פשוט וכולל הרבה פרטים , שחלקם נסתרים מהעין עבור העובד. קחו בחשבון שחבילת הרילוקיישן אמורה לתת לעובד מענה הוגן חכיסוי עלויותיו בחו"ל, אם הוא ירגיש כי המעבר פוגע בכיסו, אתם תפסידו עובד וצרכי החברה ייפגעו .

עינת גז, מנכ"ל ובעלים של רילוקיישן ג'ובס ( www.relocationjobs.co.il), החברה המובילה בישראל בתחומי הרילוקיישן. לעינת ניסיון רב בתחום ייעוץ ובניית מדיניות רילוקיישן לחברות , גיוס עובדים בינלאומיים והוצאה לפועל של כלל תהליכי הרילוקיישן. התמחותה המקצועית כוללת הקמת סניפים ופעילויות בעולם, החל מארה"ב ואירופה וכלה במדינות מתפתחות: אפריקה, מזרח רחוק, דרום אמריקה ומזרח אירופה. ניתן לפנות לקבלת ייעוץ ובניית רילוקיישן לפי היעד והתפקיד ואיתור מועמדים לתפקידי רילוקיישן :href="mailto:eynat@relocationjobs.co.ilEynat@relocationjobs.co.il">">Eynat@relocationjobs.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב