דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איטום: בין אמנות ואומנות 

מאת    [ 17/06/2010 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 2122 פעמים ]

 

 

 

איטום הוא מלאכה שלרוב משויכת לתחום האומנות אך אפשר, ולעיתים אין באמת ברירה, אלא לשייך אותה לתחום האמנות.

כדי שנוכל להבין את התנועה הדיאלקטית של עבודות איטום בין אמנות ואומנות עלינו להבהיר, עבור התוהים, את ההבדל בין שני תחומים קרובים אלו. אמנות, בקמץ מתחת לאלף, היא כל יצירה שנעשית על-ידי היוצר שלא למען מטרה שימושית לחלוטין. אומנות לעומת זאת, היא כל מלאכה שהאדם עושה ברמת איכות ומקצועיות גבוהה. האומן, בעל המלאכה (למשל קבלן איטום,) הוא מי שהגיע לרמת התמחות גבוהה במקצועו. האמן הוא מי שיוצר אומנות; וכיום מקובל להגיד שכול אחד יכול להיות אומן (וכל אחד חושב שהוא אמן, אבל על כך נרחיב בהמשך.)

עבודות איטום הם קודם כל מלאכה. קבלני איטום אינם חושבים על יצירת אמנות כשהם מבצעים איטום גגות, אלא אם כן הם חושבים על הביקור האחרון שלהם במוזיאון לאומנות מודרנית בניו יורק. כאשר איטום נעשה כהלכתו אפשר לדבר על אומנות. כאשר קבלן איטום מבצע את עבודתו כהלכתה אפשר לדבר עליו כעל אומן. איטום איננו מלאכה פשוטה ולא כל מי שמתיימר לבצע עבודות איטום יודע לבצע את העבודה. זוהי עובדה מצערת כיוון שעבודת איטום שאיננה מושלמת היא עבודת איטום גרועה ומיותרת. כאשר איטום גגות נעשה בצורה כמעט מושלמת או כמעט טובה הלקוח מקבל יצירה חסרת ערך: איטום גגות חלקי הוא איטום גגות גרוע.

אלא שדווקא עבודת איטום גגות יכולה להוביל את התחום של עבודות איטום מהאומנות לאמנות ולהפוך קבלן איטום מאומן לאמן. כפי שהזכרנו לעיל, ההבדל העיקרי בין יצירת אמנות למלאכת אומנות הוא השימושיות. אם איטום נעשה במטרה להילחם ברטיבות הרי שמדובר ללא ספק באומנות, בתנאי שהעבודה נעשית בצורה איכותית ומקצועית – כזו שמשיגה את המטרה המוצהרת של עבודת איטום. אבל עבודת איטום נעשית לא כדי להשיג מטרה שימושית אלא כדי להביע איזה רעיון או לסמל דבר מה הרי שהיא איננה מלאכת אומנות אלא יצירת אומנות.

אם ממשיכים עם קו החשיבה הזה ניתן לומר שכאשר קבלן איטום נכשל במלאכת איטום גגות הוא תמיד יכול למצוא מקלט בעולם היצירה האמנותית. למעשה, ייתכן ואנחנו שופטים שלא כדין קבלני איטום כושלים. ייתכן שעבורם עבודת איטום גגות איננה מלאכה אלא יצירת אומנות. איטום גגות שכזה איננו צריך להבחן באמות מידה טריוויאליות כמו מניעת רטיבות ועובש אלא באמות המידה של האמנות. זהו איטום גגות שמנסה ליצור אמירה על מקומו של הגג באורבאניות הפוסט מודרנית; זהו איטום שמתכתב עם עבודותיו המוקדמות של סרגיי טיומקין (הבן, לא האב); זוהי בחינה דה קונסטרקוציוניסטית של חומרי איטום וויזואליים וורבליים (דהיינו התירוצים של הקבלן איטום לכך שעדיין יש רטיבות.)

כאשר מלאכת איטום נבחנת בעיניים שכאלו אין יותר הצדקה לכעס שמעורר בנו קבלן איטום שמאחר לבצע את העבודה, עושה אותה גרוע ומשאיר לכלוך בכול מקום. הוא אמן וצריך לבחון את עבודתו בפרספקטיבה היסטורית ואמנותית. מי שמעוניין בסתם עבודות איטום או באיזה איטום גגות טריביאלי שיתכבד וישכור את שירותיה של חברת איטום רצינית ומשעממת שמעדיפה לבצע עבודות איטום בצורה איכותית ומקצועית ולא ממש מתעניינת באמנות או יודעת להעריך אותה. 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב