דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איטום, מדע וכישוף. 

מאת    [ 17/06/2010 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 2447 פעמים ]

 

איטום: כולנו נהנים ממנו אבל רק מעטים מבינים במה באמת מדובר. הרי לכם עוד דוגמה לכך שלא צריך להבין בשביל ליהנות.

כשאנו מזמינים קבלן שיבצע עבורנו עבודות איטום אנחנו לא חושבים על כימיה ופיזיקה. עם זאת יש לדעת, ורובנו יודעים זאת ברגע שאנחנו חושבים על זה: איטום מבוסס על מחקר מדעי. כל פעולת איטום מתבססת על עקרונות פיזיקאליים וכימיים שונים שאותם המדע גילה לאורך השנים. עד כמה שקבלן איטום ממוצע נראה רחוק ממעבדות משוכללות ונוסחאות מסובכות הרי שהוא לא היה מצליח לבצע עבודת איטום אם לא היו ברשותו חומרי איטום שפותחו בצורה מדעית ועל ידי מחקר ארוך ומסובך. ללא המדע המתפתח איטום גגות לא היה אפשרי והרטיבות הייתה ממשיכה לחדור אל הבתים שלנו אם לא היו ברשותנו חומרי איטום מתאימים שפותחו במעבדות מדעיות ועל בסיס הידע שנאסף בידי האנשים במשך דורות על גבי דורות של מחקר מדעי.

גם הקבלן לעבודות איטום וגם אנחנו שנהנים משירותיו לא באמת מבינים איך חומרי איטום פועלים. כשהקבלן מבצע עבודת איטום גגות הוא יודע באילו חומרי איטום עליו להשתמש ואיזה טכניקת איטום תשיג את התוצאות הרצויות (לפחות ניתן לקוות שהוא יודע.) אבל אם נבקש מקבלן איטום להסביר את העקרונות הפיזיקאליים שמאפשרים את הביצוע של איטום גגות קשה להאמין שהוא יידע במה מדובר. הוא לפחות מכיר חומרי איטום שונים; אנחנו רק יודעים איך לחפש קבלן איטום, להגיד לו מה הבעיה שלנו ואז לשלם לו (וגם זה לא תמיד.)

כיוון שאין לנו מושג איך איטום עובד ועל בסיס אילו עקרונות התפתחו טכניקות איטום שונות, הרי שאין הדבר שונה עבורנו מעבודתו של מכשף. אמת, אנחנו משערים שישנו מדע שעליו מתבסס המקצוע הזה של איטום גגות; אנחנו משערים שישנם חוקי טבע שלהם מצייתים חומרי איטום; אנחנו מאמינים שבאיזשהו מקום בעולם יש מעבדה ענקית שבה חוקרים מדענים את היסודות שעליהן מתבססות עבודות איטום וששם מפתחים, בין מבחנות ומחשבי-על, חומרי איטום מודרניים ויעילים. אבל אנחנו לא באמת יודעים את כל זה, מדובר למעשה בהשערה.

אפשר בהחלט לומר שעברונו מלאכת איטום היא מלאכת כישוף. כמו שהמכשף עושה מעשים שאנחנו לא מבינים כך גם הקבלן שהזמנו כדי שהוא יבצע עבורנו עבודות איטום עושה את מה שהוא עושה מבלי שאנחנו באמת מבינים איך זה עובד. מדוע יריעת זפת יעילה בביצוע איטום גגות ויריעת נייר לא? מדוע זפת היא חומר איטום יעיל אבל המים חודרים בקלות דרך נייר? האם הדבר אינו דומה להבדל בין השימוש ברגל צפרדע לציפורן לטאה? קבלן איטום אולי לא נראה כמו המכשף שאנחנו רגילים לדמיין אבל עבורנו הוא לא ממש שונה ממכשף. ההבדל הוא שהמכשף אמור לדעת איך רגל של צפרדע או ציפורן של לטאה עובדות; קבלן איטום מסתפק בידיעה שחומרי איטום שונים פועלים בצורות שונות.

איטום גגות אולי איננו באמת מעשה כשפים וקבלן איטום (ממוצע) אינו מכשף. אבל מגבלות הידע שלנו בכול הקשור למדע, לחומרים ולעקרונות הפיזיקאליים והכימיים שלפיהם פועל העולם לא מאפשרות לנו לראות הבדל אמיתי בין איטום וכישוף. איך נוכל לדעת שאנחנו לא באמת מעסיקים מכשף בתור קבלן איטום?

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב