דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סאונה יבשה - היבטים היסטוריים ויתרונות בריאותיים 

מאת    [ 17/06/2010 ]

מילים במאמר: 734   [ נצפה 7511 פעמים ]

מתקן הסאונה הינו אחד ממתקני הספא הנפוצים המאפשר הרפיה פיסית ונפשית.

סאונה ברוב מרכזי הספא הנו מבנה סגור, הכולל בתוכו גוף חימום כגון תנור לבנים המחומם לטמפרטורה גבוהה מאוד וכאשר הלבנים לוחשות, יוצקים עליהן מים הספוגים בשמנים ארומטיים המעלים את הלחות בתוך המתחם הסגור ופותחים את דרכי הנשימה.

לאורך ההיסטוריה ידוע על שימוש נרחב בסאונת אדים, ואצל תרבויות מסוימות אפילו הפכה סאונת האדים לפולחן של ממש. השבטים האינדיאנים מקיימים עד עצם היום הזה ישיבה פולחנית באוהל סגור עם מדורה וקערת מים גדולה במרכז.

הסאונות העתיקות ביותר הידועות לנו כיום היו למעשה בורות שנחפרו ע"ג מדרונים מתחת לאדמה, ושימשו בעיקר למגורים בחודשי החורף. המאפיין הבולט של אותה סאונה עתיקה היה האח שבו נהגו לחמם אבנים לטמפרטורה גבוהה. כמו כן, התזת מים על האבנים החמות גרמה ליצירת אדים והגברת תחושת החום. הפעולה הזו גרמה להעלאת הטמפרטורה לדרגות כמעט בלתי נסבלות כך שאנשים היו מסירים את בגדיהם כדי להקל על תחושת החום.

הסאונות הפיניות הראשונות הן בפועל סאונות האדים המוכרות לנו היום (נקראות savusaunas). אלה נבדלות מהסאונות המודרניות בכך שהם חוממו באמצעות חימום ערימת סלעים הקרויים kiuas ע"י שריפת כמויות גדולות של עצים לתבערה במשך 6 עד שמונה שעות, והוצאת העשן החוצה לפני הכניסה לחדר הסאונה המחומם. חדר savusauna"" שעבר תהליך חימום בצורה נכונה יכול לספק חום לתקופה של עד 12 שעות. המתקנים האלה עדיין נמצאים בשימוש בפינלנד, אבל בד"כ השימוש בהם מוגבל לאירועים מיוחדים כגון חג המולד, ראש השנה, חג הפסחא וכו'.

כתוצאה מהמהפכה התעשייתית, הסאונה עברה לשימוש בתנורי עצים ממתכת עם ארובה כפתח ליציאת העשן.

טמפרטורת האוויר הממוצעת הגיעה לכ- 70-80 מעלות צלזיוס, ולפעמים אף מעבר ל-90 מעלות בסאונה פינית מסורתית. אדי קיטור (הקרויים löyly) נוצרו ע"י התזת מים על האבנים המחוממות.

האדים בשילוב עם הטמפרטורה הגבוהה גורמים להזעה מוגברת מהגוף. הפינים השתמשו גם ב- vihta – למעשה, חבילה של זרדים ליבנה עם עלים טריים  שמצליפים בעדינות על העור כדי ליצור גירוי נוסף של נקבוביות התאים.  

הפינים השתמשו בסאונה כמקום לטיהור הנפש, להשתחרר מלחצים ולהתרענן, וכן להכין את המתים לקבורה. הסאונה היתה (ועודנה) חלק משמעותי של חיי היומיום, ומשפחות היו נוהגות לרחוץ יחד בסאונה הביתית. מאחר והסאונה היוותה את המבנה הסטרילי ביותר באותם זמנים ובשל זמינות המים, נשים פיניות ילדו בסאונה.
הפרעונים במצרים והסינים השתמשו בסאונות באופן קבוע כאמצעי יעיל לטיפוח העור,ניקוי רעלים והרזיה. גם בתקופות מאוחרות יותר, בזמן הקיסרות הרומית ובתקופת המצביא נפוליאון, השתמשו בסאונות אדים כחלק בלתי נפרד משגרת החיים היום יומית. כיום סאונות אדים נפוצות מאד הן במזרח והן במערב ובמיוחד בארצות סקנדינביה ומערב אירופה. בישראל, הטמפרטורות הגבוהה במרבית חודשי השנה ואחוזי הלחות הגבוהים גרמו לכך שסאונות מצויות בעיקר כחלק ממרכזי ספא ולא כגופים נפרדים. כיום, כמעט בכל ספא ומכון כושר ניתן למצוא סאונה – יבשה או רטובה.

יתרונות השהייה בסאונה:

סאונה יבשה (סאונת אדים) מתחממת תוך 30 דקות מרגע הפעלתה. חלק מהאנשים בוחרים להתקלח במים חמים לפני הכניסה לסאונה היבשה ע"מ לזרז את תהליך ההזעה. כאשר יושבים בתוך סאונה, מקובל להניח מגבת מסיבות היגייניות וכן לכסות את הראש במגבת נוספת במידה ואזור הפנים מרגיש חם מידי. ברוסיה, כובע הקרוי "banya"  מונח על הראש במטרה להגן עליו מפני התחממות יתר.

מרבית ההסתגלות לטמפרטורה בסאונה מגיעה מכמות המים הנזרקים על גוף החימום, דבר זה מגביר את הלחות, כך שהיושבים בסאונה יכולים להפריש זיעה באופן מוגבר.

הגברת זרימת הדם -אדם הנמצא בסאונת ספא, יחוש בעליית טמפרטורה מיידית של חום הגוף והרחבת כלי הדם המביאה לסיקולציה טובה יותר של מחזור הדם.

ניקוי הגוף מרעלים –בחיי היומיום אנו חשופים לעשרות גורמים מסוכנים ורעילים – קרינת השמש, עישון סיגריות, בשמים וכו' הגורמים להצטברות רעלים בגופינו. החום בסאונה גורם לבלוטות הזעה להפריש טוקסינים ורעלנים הנצברים בגוף ועוזר להתחדשות תאי העור למראה רענן וצעיר יותר.

הרפיה - אדם השוהה בסאונת ספא, יחוש גם בעלייה של הדופק והנשימה דבר שמעודד הפרשה של אנדרופינים המשרים תחושה נעימה על הגוף של פורקן.

הרזיה ומיצוק רקמות - תהליך ההזעה המוגברת מסייע בסילוק עודפי נוזלים ומסת רקמות השומן המיותרות (נפוץ בקרב ספורטאים הרוצים להשיל ממשקלם לפני תחרויות).

שיפור מערכת הנשימה - האדים אשר נוצרים בפעולת הסאונה בשילוב השמנים האתרים, מעודדים פתיחה והרחבה של דרכי הנשימה ועוזרים בשיפור תפקודי הריאות.

הקלה על כאבי שרירים - השהייה בסאונת ספא, תורמת גם להרפיית שרירים וכאבי מפרקים.

ממה יש להיזהר בשימוש במתקן סאונה? החום הגבוה בסאונה (יבשה) מאלץ את הגוף לקרר את המעטפת החיצונית של העור, דבר המתבטא בהזעה מוגברת כדי להוציא נוזלים החוצה.

לכן, לפני הכניסה לסאונה חשוב למלא את מאגרי הנוזלים בגוף כדי להימנע ממצבים שלהתייבשות, טשטוש, סחרחורת ובחילה. בצורה כזו הגוף לא יאבד את הנוזלים החיוניים לקיום תהליכים גופניים סדירים.

 

 

סיילו ספא - Cielo SPA - ספא מפואר השוכן בלב תל אביב בתוך מלון ספא שרתון המשקיף אל מימיו הכחולים של הים התיכון. סיילו הינו ספא בתל אביב המתאפיין במתקניו המיוחדים כגון חמאם טורקי מפואר, סאונות חדישות, סוויטות מלכותיות, בר בריאות ומציע מגוון אדיר של טיפולים לאישה, לגבר וכמובן יום פינוק זוגי רומנטי.
מלון ספא סיילו מציע לכם יום פינוק שלא ישכח, רוגע לגוף ולנפש והרבה אנרגיות מחודשות. אם חיפשתם להרגע מלחצי היום - סיילו ספא - ספא תל אביב - קפיצה קטנה לפינוק.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב