דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כושר דיבור בכל תחומי החיים - חלק א 

מאת    [ 07/03/2007 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 7922 פעמים ]

טיב דיבור טוב,כדיבור,הן מצד הדובר והן מצד המקשיב,באשר יהיו ומכל תחום שהוא - מושפע מתשומת לב לשימוש בעקרונות והקפדה על כללים בדיוק כשם שכולנו היינו רוצים על הכביש,ביחסי ההוגנות בין כולנו ובתחומים אישיים. דיבור טוב בין אם מטופח (לא בהכרח "מילים גבוהות") אמור לכלול בתוכו כמשובצים כללים מרכזיים לשם שיפורו: 

    • ארגון הדברים (בין אם בסדר מופתי או בסדר בינוני) - חשוב שהדברים ייאמרו לא מבולבלים מדי וחסרי צורה.מתן תשומת לב לדברים ולסידורם והקפדה על כך משפרת את הבנת המבין לגבי העשוי להיות מובן והן את הבנתך את עצמך. (רבים האנשים ששוכחים שהדיבור הינו כלי תקשורת ושעל בליל הכוונות התוצרי -הסופי מוטלת החובה לצאת אל אוזני השומע היטב).
 

    • שימוש בדיבור נעים וצלילי משופר - בל נשכח שהשומע אינו רק כלי קיבול לתוכן אלא גם נושא בתוכו את הדברים גם לאחר השיחה ואף מקבל אותם אל "תוכו" וחלקיו הפנימיים גם בהתאם לנעימותם ואופן הגשתם. כל הנאמר תחילתו כמובן בצלילי הדיבור ועל כן קול נעים (אף על פי שקשה לשמור על כך לאורך זמן בשטף היומיום) הינו עדיין מקדם ההנאה מספר 1. קול נעים הינו כמובן קול נמוך אצל גברים ולא דקיק ומעצבן וחד ואצל נשים הינו מסוג רבגוני יותר. כמובן שחשוב מאד גם לרענן את ההבנה שגווני קול משתנים עדיפים ומנעימים את ההאזנה לנאמר.
 

    • הבנת מהו המתרחש מאחורי הדיבור? - האם זו מטרת העברת אינפורמציה בלבד או לתקשר? הלא מולנו עומד בנאדם ממש כמונו בדיוק. לעיתים אנו שוכחים שיש לו משפחה בדיוק כמונו,שיש לו בעיות ומחסומים בדיוק כמונו ואנו מתקשרים איתו על אוטומט ממש כמו מכונה.לכן,כדאי להזכיר שהוא אינו מכונה ונרתע בדיוק כפי שאנו היינו נרתעים מדיבור עם מכונה או עם מזכירה או מענה אלקטרוני. דיבור אינו העברת אינפורמציה. הקפידו לזכור את כל מלוא הפסיכולוגיה מאחורי הדיבור ומה עשוי להיגרם לאדם עם כל ניסוח וניסוח. דיבור הינו כלי אדיר שעשוי לחרוץ בשניות בזק היגרמות תחושות עגומות מאד ולעומת זאת עשוי להבריא פלאים תחושות עומק קשות. הקדישו לכך תשומת לב לפני שהינכם פותחים את הפה כדי לנסח דבר כלשהו לכאן או לכאן.
 

    • ביצוע שימוש חכם בתכונות הדיבור- דיבור עשוי להיות חם,קר,יפה,מכוער,עמוק,ידותי,מקצועי וכן הלאה. ביחרו לעצמכם את התכונות הרצויות לכם ושובו והזכירו לעצמכם כמדי יום כיצד הייתם רוצים שדיבורכם ישמע.הוא כלי עבודה שלכם.ולמען האמת,כאשר אתם מדברים למישהו אתם גם נמצאים לידו ושומעים את הכל. אינכם רק הדוברים אלא גם המאזינים.לא הייתם רוצים להאזין למישהו נחמד?
 

    • הקדשת תשומת לב לקצב הדיבור- קצב הדיבור נקרא מל"ד (מילים לדקה). הקלטתם פעם את עצמכם? שמתם לב במקרה כמה מהר אתם מדברים? אולי מהר? אולי לאט מדי? שאלתם פעם מישהו על כך? נסו לשים לב לכך. קצב הינו דבר ראשוני ובסיסי מאד.במאמרים אחרים ארחיב על כך כי זהו נושא בפני עצמו.כאן רק אומר שאולי לא מספיק אפילו להתייחס רק לקצב (המל"ד) היות ודיבור אינו רק מילים. חשוב גם לשים לב למונח ה - רל"ד (רעיונות לדקה). סך הכל הרי לאחר הכל העומד מולכם הינו אדם עם קיבולת מסויימת,הוא אינו יכול לתפוס הכל במהירות גבוהות - וגם לא באיטיות מדי (זה לא ממריץ לפעולה וגם מרדים).כהערת אגב הוספתי פה את עניין כמה רעיונות מועברים בדקה אל השומע.שימו לב לכך.הקפידו להעביר רעיונות בצורה מועטה ויעילה. 
 

    • הבנת מה הדיבור מעורר או מרדים אצל השומע  - הרי הדיבור עצמו למרות שהוא רעיונות,מילים,שיטות וטכניקות הינו דל יחסית ליד הפסיכולוגיה במלואה. היא היא זו אשר יוצרת שינויים ומניעה לפעולה.על כן חשוב לשים לב מה אנו עושים כדוברים וכיצד אנו משפיעים על השומע (לטוב או לרע).לכן כדאי גם:
 

    • לחלק את הדיבור למנות קטנות יותר - דיבור קצר יותר ועם וידוא מה הבין השומע /מה כוונו להגיד על הנאמר (וככלל מעבר לדיאלוג) עדיפה על פני נאומים ארוכים. (על כך תעיד אימי שמברכת את אתר המאמרים הזה שלוש פעמים ביום היות ובמקום לנאום לה אני כותב הכל לכם).
 

    • שיפור ההתמצאות בטקטיקות דיבור ואסטרטגיות דיבור - טקטיקות דיבור (צעדים) ואסטרטגיות דיבור (מהלכים גדולים יותר) נחוצים כמו בכל דבר בחיים גם בדיבור. ואפילו,פי עשרות מונים דווקא בדיבור היות ובאמצעותו ניתנים מלוא הדברים להשגה בקלילות עבור השולטים בו בחוכמה.שפרו את דיבורכם על ידי הבנת דרכים חדשות ושיטות איך הכי נכון להשיג את מבוקשכם ע"י שימוש בכלי הדיבור: מילים,רעיונות,דוגמאות,דימויים,טיעונים וכיוצא בזה. תיכנון טוב ותשומת לב לכל הדברים הללו והשימוש הנכון בהם מחוללים פלאים.קיראו ספרים על שיטות דיבור וטקטיקות.
 מן הסתם,באופן הטיבעי ביותר קשה להניח שקיים משהו בחייכם המשמש אתכם יותר מאשר הדיבור עצמו.- דבר שלכאורה נראה כל כך פשוט וטיבעי. אם תנהלו יומן שיפור עצמי או תשתמשו במחברת קטנה לצד המיטה בסופו של יום ותתחילו להקדיש את הנדרש לטיפוח,שיפור ופיתוח תשומת הלב לדיבור, תפיקו מכך המון. ייתכן שאף יותר מאשר שתשערו.זהו תחום מעניין מאד ושימושי מאד המותיר מאחוריו את רוב תחומי החיים.זולת הדיבור היש משהו שנמצא איתכם 24 שעות 365 יום בשנה - גם חיצונית וגם בתוך עצמכם ביניכם לבין עצמכם? אגב,נצלו את כל הנאמר והמפורט גם לדיבור ביניכם לבין עצמכם.אלו המחשבות שלכם.דברו עם עצמכם בחוכמה.   
אוטודידקט (לימודים עצמאיים) 13 שנה
נולד'גווייזר (יועץ ידע רב תחומי)

תחומי התמצאות וידע:

ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה
(חבר ארגון הכותבים הישראלי)
רטוריקה ואמנות הדיבור
תחקירים אודות אינטלגנציית דיבור
משא ומתן
אומנות המכירה
ניתוח הומור
ניתוח המצאות
חדשנות
ראיית תמונה רחבה משולבת של תחומי ידע לא מעטים

אי מייל shin7@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב