דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בהיפנוזה- חלק ב' 

מאת    [ 16/06/2010 ]

מילים במאמר: 647   [ נצפה 2848 פעמים ]

לאחר שהסברנו על ההיפנוזה הרפואית וכיצד היא עובדת, נפרט על סוגי התסמינים והמצבים להם טיפול באמצעות היפנוזה יכול לעזור.

כאב כרוני- היפנוזה יכולה לסייע במצב של כאב ללא ממצא גופני. כאב יכול להיווצר בעקבות כיווץ של קבוצות שרירים, כאשר לרוב זה קורה על רקע של מתח נפשי או חרדה. כיווץ השרירים הופך להרגל, ואז נוצר כאב כרוני. זה יכול לקרות בכל אזור בגוף, גם באיברים פנימיים. 
במצב זה קודם כל מבהירים למטופלים כי הכישרון שלהם (בו הם השתמשו בטעות), יצר את הבעיה, ושמכך נובע כי הם מסוגלים לעשות דבר הפוך באותה קלות. בהמשך יוצרים ההרפיה שמאפשרת שחרור של השרירים וממשיכים עם ההסברים שהם בעצם "שטיפת מוח" חיובית.
היפנוזה יכולה לעזור לכאב גם באמצעות שינוי התפיסה של התחושה. "החוויה של כאב היא לא חוויה חד-ממדית, יש בה מספר מרכיבים" מסביר ד"ר סולומונוביץ' "מרכיב אחד זה תחושה בכלל, המרכיב השני זה תחושה של סבל. המוח והנפש יכולים להתייחס לתחושה כמשהו בלתי נעים, באדישות או כמשהו רצוי. לכן אנשים שונים עלולים להגיב לאותו גירוי בצורות ובעוצמות שונות. מה שעושה את ההבדל זה התייחסות לכאב. בריכוז ניתן להגיע למצב שבו מפחיתים את הסבל".
במצבים בהם הכאב לא מוצדק גופנית, אפשר להפחית את מידת הסבל באמצעות היפנוזה. אבל, אם הסיבה לכאב היא מחלה גופנית כרונית, ההיפנוזה פחות יעילה.

לחץ דם וכאבים בחזה- לחץ דם יכול לעלות בלי סיבה גופנית. "זה כמו מה שקורה ב'תסמונת החלוק הלבן', בה כאשר מטופל רואה את הרופא שמגיע לבדוק לו לחץ דם, זה מקפיץ את לחץ דם שלו" מסביר ד"ר סולומונוביץ' "יתר לחץ דם יכול לנבוע מציפייה שזה יקרה או מכך שמתוך מתח ולחץ כלי הדם מתכווצים, מה שגורם לשינויים בלחץ הדם". גם כאבים באזור החזה, ללא ממצא גופני, יכולים לנבוע מסיבות דומות. טיפול בהיפנוזה יעזור לשחרר את הציפייה השגויה וגם להירגע.

תסמונת המעי הרגיש- אבחנה של תסמונת המעי הרגיש נקבעת לאחר שרואים שכל הבדיקות תקינות. במצב זה ייתכן כי האנשים מצפים לתסמינים כגון כאבים, שלשול, עצירות או גזים, והגוף מספק את הסחורה. "אנשים אלה גם פיתחו עם הזמן התייחסות מיוחדת כלפי מערכת העיכול בגוף" מסביר ד"ר סולומונוביץ' "בהיפנוזה מלמדים אותם לגייס ריכוז כדי לחזור לתפיסה שמערכת העיכול תקינה, ושהם יכולים לתפקד כמו שתפקדו לפני שהתסמונת הופיעה לראשונה".

השמנת יתר- טיפול בהשמנת יתר כרוך במחויבות משמעותית לאורך זמן. "הרבה מחפשים פתרונות קלים, אבל זה לא הוקוס- פוקוס" מבהיר ד"ר סולומונוביץ' "הטיפול נועד להחזיר למוח ולגוף את היכולת לזהות תחושה של שובע בזמן הנכון, אחרי ארוחה יחסית מצומצמת. זה דורש הרבה הכנה עצמית ותרגולים, ולכן לא מתאים לכולם".

גמילה מעישון והרגלים רעים נוספים- ההיפנוזה עוזרת גם לגמילה מהרגלים רעים כמו חריקת שיניים, מציצת אצבע ועישון. במסגרת גמילה מעישון, שלרוב נעשית בפגישה אחת, מסביר סולומונוביץ' למטופל כי הסיגריות לא ממכרות. "זה ההרגל כמו מציצת אצבע. באצבע אין חומרים ממכרים, אך מי שרגיל למצוץ אצבע ולא עושה זאת במשך זמן מה, מרגיש מה שהמעשן שלא עישן מרגיש. המעשנים מאמינים שהם צריכים את הסיגריה, מאמינים שהעישון יעזור לרגיעה ולביטחון העצמי, וכל מה שהם מייחסים לסיגריה, שלא באמת נכון. אבל הגוף יודע שהוא מתנגד לעישון, והוכחה לכך היא תגובתם של ילדים ובעלי חיים לעשן סיגריות. מי שיש לו מוטיבציה, מגלה בטיפול את מה שהוא ידע בתור תינוק, תחושה פיזית שקיימת בנו, שמאפשרת לזהות את הגועל מחשיפה לטעם וריח של סיגריה". חלק נוסף בטיפול הוא הבנת תהליך השקר העצמי בעישון. לדוגמא מעשנים שמאמינים כי הסיגריה תרגיע אותם מבינים כי אין קשר בין הסיגריה לרוגע. לדברי ד"ר סולומונוביץ', לגמילה מעישון בהיפנוזה יש 75 אחוז מקרי הצלחה, בהם המטופל לא חזר לעשן במשך לפחות שנה.

טיפול תומך במחלות כרוניות- גם במצבים בהם יש הצדקה רפואית לתסמינים, ניתן לשלב היפנוזה. היא אומנם לא אמורה להיות הכלי המרכזי בטיפול, אך ניתן להיעזר בהיפנוזה כדי לשפר תפקוד ואיכות חיים במחלות כרוניות שונות. למשל, בקרב חולי סרטן היא יכולה לעזור מבחינת כאב או תופעות לוואי של טיפולים. במחלות כרוניות רבות כגון טרשת נפוצה, יש סימפטומים שלא נובעים מהמחלה אלא מחרדה - ולאלה ניתן לעזור. בחולי שבץ ונפגעי חוט שדרה ניתן לגייס את ההיפנוזה לסיוע בתהליך השיקום.

באדיבות אתר כמוני- חברים לבריאות הרשת החברתית הקהילתית הראשונה בעולם בשפה העברית המיועדת לחולים כרוניים, לבני המשפחה ואחרים. הרשת החברתית היחידה המשלבת מידע רפואי מקצועי עדכני ואיכותי. פורום בריאות


סוכרת|מחלות לב|כאב כרוני|השמנת יתר|שבץ מוחי|לחץ דם כליות|הפרעות אכילה|טרשת נפוצה|נפגעי חוט שדרה|ריאות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב