דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגזרה הביטחונית מוסיפה לחץ כבד על הבורסה בתל אביב וגם, מדוע צריך להתייחס לעליות האחרונות בחשדנות 

מאת    [ 15/06/2010 ]

מילים במאמר: 914   [ נצפה 2060 פעמים ]

בעוד שהשווקים בכל העולם טיפסו בחדות בימים האחרונים, דווקא בישראל השוק הגיב במתינות רבה. היות שמצבה הכלכלי של ישראל דווקא טוב בהרבה ממדינות רבות אחרות בעולם, נראה שאת ההסבר האמיתי לחולשה ניתן למצוא דווקא בגזרה אחרת. הגזרה הביטחונית. בשנים האחרונות, המצב הביטחוני היה הגורם הכי פחות דומיננטי והשפעתו על השוק התבטאה לטווחים קצרים בלבד. קשה לדעת אם זהו גם המצב כיום. דבר אחד כן ניתן ללמוד מהתנהגות השוק בארץ ביומיים האחרונים. הבורסה חוששת מאד מהסלמה משמעותית במצב הביטחוני, אחרת קשה מאד להסביר את ההתנהגות הפושרת של השוק המקומי והתנתקותו מן המגמה בעולם.

מוקדם עדיין להספיד את המשבר באירופה

לאן פני השווקים האחרים בעולם - התנהגות השווקים בימים האחרונים בהחלט יוצרת בלבול מסוים. מצד אחד משבר באירופה ונתונים בינוניים ומצד שני, עליות דיי חדות בשווקי חו"ל בימים האחרונים. האם ייתכן שכל המשבר המפחיד הזה הסתיים כבר - הגוש האירופי יספק טריליון דולר לשווקים, כמה מדינות יקצצו בתקציב ובזה סיימנו את המשבר הגדול באירופה ובעולם - לי זה נראה קל מידי ופשוט מידי. יחד עם זאת, ייתכן שהשווקים מדחיקים כרגע את הבעיה, שמים אותה בצד ומסתכלים בעיקר על ההצהרות האופטימיות של נגידי הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב מתוך תקווה שבהמשך הדברים כבר יסתדרו בעזרת תוכניות כלכליות שונות. כמה זמן השוק יוכל להתעלם מהבעיות ולהמשיך כרגיל - קשה לדעת, אבל קיימת סכנה שחדשות כגון הפחתת דירוג של מדינות נוספות, קיצוצים בתקציבי מדינות שונות וכתוצאה מכך ירידה בצמיחה בהן, גידול באבטלה וכו' יגיעו בתדירות גבוהה יותר ולאט לאט יחלחלו לתודעת המשקיעים.

לכן, למרות העליות החדות בשווקי חו"ל בימים האחרונים, עדיין מוקדם להספיד את המשבר הגדול באירופה. מלבד מספר התבטאויות אופטימיות לגבי עתיד הכלכלה האירופאית והאמריקאית, לא היה דבר שמצדיק עליות כה חדות בשווקים. בשלב הזה, המשקיעים אולי מעדיפים להגיב יותר לידיעות חיוביות ולהתעלם מידיעות שליליות, אבל סנטימנט כידוע, יכול להשתנות במהירות. המשקיעים בינתיים מנסים להדחיק את הבעיות, לדחות את הפתרונות ולנסות להרוויח עוד זמן.

רמת אי הוודאות גדלה מאד. מה ניתן לעשות כעת ?

המשקיע הישראלי הסביר, המעוניין להגדיל את ערך השקעותיו (במידה סבירה) מוצא את עצמו עם מעט מאד אלטרנטיבות. הריבית בפיקדונות נמוכה, שוק המניות מפחיד, שוק הדירות בבועה חסרת תקדים שמאיימת להתפוצץ בכל רגע (והיא תתפוצץ כמו כל בועה) ושוק האג"ח הקונצרני מניב תשואה שרחוקה מלפצות על הסיכון. גם לשחקני השורט אין חיים קלים, כיוון שכל התבטאות חיובית מקפיצה את השווקים חזק כלפי מעלה. מצב לא פשוט בכלל.

שורט על מדדי התל בונד - האם זה כדאי ?

הפעם החלטתי להתייחס בהרחבה למדדי התל בונד. מדדים אלו נהנו מחסינות מלאה במהלך הירידות האחרונות והם נסחרים ברמות השיא שלהם ומשקפים תשואה פנימית צמודה למדד של בין 2.5% ל- 3.5% (תלוי איזה מדד). אמנם מדובר עדיין בתשואה הגבוהה בכ- 1.5% - 2.5% מאג"ח ממשלתי, אבל האם התשואה הזו משקפת את הסיכון הקיים באג"ח הנ"ל - ייתכן שבתרחיש מאד מסויים מדדי התל בונד ימשיכו לטפס, אבל כמה - 1% - 2% - 3% - לעומת זאת, מי שזוכר את ימי "הזוהר" של מדדי התל בונד במשבר הקודם לפני שנתיים בסה"כ, בוודאי זוכר גם ימים בהם מדדי התל בונד השונים ירדו 3%-4% ביום ויותר - לעיתים יותר מן הירידות שנרשמו במדדי המניות.
בסיטואציה הנוכחית, נראה שהסיכוי בתל בונד בטווח הקצר/בינוני הוא לרווח של אחוזים בודדים (במקרה הטוב) ואילו הפסד פוטנציאלי של 10%-15% ויותר במקרה חלילה של משבר עמוק (כלכלי או ביטחוני). מי שיחפש את תמונת הראי של התל בונד, יגלה שתעודות השורט הן דווקא חלופה לא רעה מהבחינה הזו. ההפסד בטווח הקצר/בינוני בתרחיש של המשך ההתאוששות בעולם, מוגבל לכמה אחוזים ואילו הרווח בתרחיש הנגדי עשוי בקלות להיות דו ספרתי.

להלן מספר תרחישים אפשריים:

התרחיש הראשון - הכל נפלא. המשבר באירופה מתמסמס, כלכלות העולם חוזרות לצמוח, האבטלה יורדת והפירמות משפרות את התוצאות. בתרחיש כזה, סביר להניח שהריבית בעולם תעלה לאט לאט, ביחד עם עליה מסויימת באינפלציה. במקרה כזה, סביר להניח שהתשואה הפנימית של התל בונד תעלה מעט במקביל לעלייה בתשואה על אג"ח ממשלתי דומה (או תישאר במקום). מדדי התל בונד עשויים להיפגע מהפסדי הון קלים או במקרה הטוב, יישארו פחות או יותר במקום. מחזיקי השורט ינועו בין רווח קטן להפסד קטן.

התרחיש השני - המשבר הכלכלי מחריף או לחילופין המצב הביטחוני בארץ מחריף. תרחיש כזה עשוי לגרום לפדיונות כבדים בקרנות הנאמנות המחזיקות באג"ח קונצרני ולעלייה בפרמיית הסיכון על אג"ח קונצרני. הפדיונות יגרמו למכירה גורפת של אג"ח קונצרני, כולל אג"ח המשתייך למדדי התל בונד. בתרחיש כזה מדדי התל בונד עשויים להפסיד 10%-15% ויותר ואילו מחזיקי תעודות השורט עשויים לגרוף רווחים בסדרי גודל דומים.

התרחיש השלישי - תרחיש אמצע. הצמיחה בעולם מתמתנת, נגידי הבנקים המרכזיים ממשיכים לשמור על ריבית נמוכה מאד והבורסות מדשדשות פחות או יותר ברמתן הנוכחית. בתרחיש כזה, מדדי התל בונד עשויים לטפס עוד מעבר לרמתם היום. אבל עד היכן - כנראה שלא יותר מאחוזים בודדים. הנזק למחזיקי תעודות השורט מסתכם באחוזים בודדים.


לסיכום
חשש מהסלמה של ממש במצב הביטחוני מלחיץ כרגע את המשקיעים בארץ, דבר שכנראה יימשך לפחות בטווח הקצר. הנושא הזה לבדו מצדיק שמירה על זהירות רבה בכל הנוגע להשקעות בארץ ורכישת הגנות. למרות העליות בשווקי חו"ל בימים האחרונים על רקע התבטאויות אופטימיות שונות, נראה לי שעדיין מוקדם להספיד את המשבר באירופה. בתוך כל אי הוודאות הגדולה הזו, דווקא מכשירי השורט על מדדי התל בונד (בעיקר 40 ו- 60) עשויים להיות כרגע השקעה מעניינת, כיוון שיחס הסיכוי סיכון בהם טוב. הסיכוי הוא לרווח דו ספרתי והסיכון להערכתי, עומד על הפסד של אחוזים בודדים בלבד. לגבי שוק המניות בארץ, הערכתי לפני כחודש, ואני עדיין מעריך, שהסיכויים להמשך הירידות, גבוהים יותר מהסיכויים לעליות, אבל, בשל אי הודאות הגדולה, יש לבחון את ההערכה הזו  יום יום על סמך הנתונים והידיעות שמתפרסמים ולא להינעל על עמדה שלילית. דווקא גמישות ופתיחות מחשבתית הן תכונות שמסייעות למשקיעים בתקופות כאלו ובכלל ולא קיבעון בעמדה.

בהצלחה!

רן קבין מנכ"ל קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514 טל. 03-5616711 פקס. 03-5616710 
מייל rank@kabin-invest.co.il  אתר www.kabin-invest.co.il


גילוי נאות


חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך המוזכרים בדו"ח זה לרבות תעודות שורט על מדד יתר 50, מדד ת"א 100, מדד תל בונד 60, מדד תל בונד 40 מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (15/6/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב