מכירים את זה שאתם רוצים להעביר מסר כלשהו לקבוצה שאתם עומדים מולה, ולא בטוחים איך הכי כדאי לעשות את זה? מכירים את זה שיש לפניכם שנה שלמה כזו, ועבור כל מערך שיעור אתם מתאמצים ולא מרוצים מהתוצאה?
למעשה בניית מערך שיעור היא לא עניין כל כך מסובך. בהתחלה זה קצת יותר קשה, אבל עם הזמן זה הופך להיות יותר ויתור פשוט. מה עוד, שלאחר שלומדים את הטכניקה, מתפנה המון זמן במקום התסכול...
כשאני מתייחסת לקבוצת אנשי החינוך, אני כוללת בעלי תפקידים שונים: מורות, מדריכים בתנועות נוער, גננות, מדריכים בעמותות, מפעילי חוגים במתנסי"ם ועוד.
בבניית מערך שיעור, כל אחד מבעלי המקצוע האלו מעוניין:
א) להעביר את המסר שלו בצורה הטובה ביותר.
ב) להכין מערך שיעור שהתלמידים לא ישכחו...
האמת, זה לא כ"כ קשה, בדר"כ בתחילת הדרך זה נראה די מורכב, אך עם הזמן התהליך של כתיבת השיעור הופך להיות יותר טבעי ואינטואיטיבי, וכל אחד מוצא לעצמו את הטכניקה, שיטה, אופן המתאימים לו ביותר.
המאמר הנוכחי, אם כן, מתאים גם לחדשים שבינינו שרוצים לקבל כלים לבניית מערך, אך גם לותיקים יותר שרוצים לבחון האם יש להם יכולת לשפר את אופן בניית השיעור שלהם.
אז בואו נתחיל, ונעשה זאת שלב אחר שלב.
שלב 1: בחירת מטרת על לשיעור- הכוונה היא למטרה הסופית אליה נרצה להגיע. למשל: "הערך ואהבת לרעך כמוך".
שלב 2: גזירת מטרות ביניים- הנגזרות מתוך מטרת העל, ומציינות את התוצר הלימודי, התנהגותי או חברתי של כל אחד מהמשתתפים במפגש. למשל: "הלומד יפנים שההנאה גדולה יותר כאשר..."
שלב 3: הגדרת יעדים- כלומר מהן המטרות ההתנהגותיות והמדידות הצפויות עבור הלומד. למשל: "הלומד יחווה את ההרגשה של דאגה מצד חברו".
שלב 4: התאמת הפעלות- עבור כל אחד מהיעדים שהוגדרו. למשל: "משחק בינגו במהלכו... ".
דגשים לגבי כתיבת הפעלות:
• ככל שההפעלה תירשם בצורה המפורטת ביותר, כך יקל עלייך להעבירה בצורה ברורה יותר.
• עבור כל משחק יש לרשום הוראות מפורטות, ולציין מהם החוקים.
• עבור כל הפעלה יש לרשום רשימת ציוד נדרש.
• במידה ומדובר בדיון, יש לרשום מראש מהן השאלות ומה המסר של הדיון.
כמובן, שיש עוד הרבה מה להגיד בנושא זה.
במידה ותרצו לקבל הכשרה נרחבת יותר בנושא, תוכלו להזמין סדנא לצוות שתיתן לכם מגוון כלים, שללא ספק יעזרו לכם לבניית מערך השיעור המוצלח ביותר.
בהצלחה!
כלים לשינוי- סדנאות לאנשי חינוך 052-8910910 http://www.kelim-shinuy.co.il