דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שילוב ילדים עם בעיות התפתחות בחינוך הרגיל 

מאת    [ 10/06/2010 ]

מילים במאמר: 639   [ נצפה 10987 פעמים ]

בחוק השילוב, חוק העוסק בשילוב ילדים חריגים בעלי צרכים מיוחדים, קיים עקרון שילוב הדוגל בשילוב מרבי של תלמידים אלו במערכת החינוך הרגילה, לרבות ילדים בעלי לקויות קשות ומורכבות. מטרת השילוב היא שילובו של החריג בחברה הרגילה למניעת תיוג, תוויות וסטיגמות. בנוסף, השילוב משרת וממריץ את רמת תפקודו של הילד בעל הצרכים המיוחדים ואת תהליכי הלמידה שלו. מאחר והאוטיזם מתבטא במגוון תופעות ובדרגות חומרה שונות, יש לבנות תוכנית שילוב המתאימה עצמה לדרישות הפרט עם האוטיזם ועונה על צרכיו המסוימים. ניתן לומר, כי בכל תוכנית שילוב המוצעת לאוטיסטים, יש להקנות תחילה סביבה מתווכת ותומכת תקשורתית.
 
מספר הילדים בעלי צרכים מיוחדים המיושמים בחינוך הרגיל הולך וגדל.
מערכת החינוך עומדת בפני האתגר של קליטה ומתן מענה מתאים לכל אותם התלמידים, המאובחנים כבעלי צרכים מיוחדים, וביניהם ילדים עם אוטיזם.
אין ספק, שהשמה של ילדים עם אוטיזם בחינוך הרגיל משפיעה על יחסי הגומלין בכיתה. לעמיתים- בני קבוצת הגיל, שבכיתתם משולב ילד עם אוטיזם, יש יכולת רבה להשפיע על הצלחת השילוב, שכן ישנן הוכחות שתוכניות התערבות באמצעות עמיתים בני קבוצת הגיל אפקטיביות עבור ילדים עם אוטיזם, יש להיערך בהתאם, כדי שהשפעה תקבל כיוון חיובי ותתרום לכל הצדדים המעורבים

לפעמים תלמידים עם אוטיזם אינם מצליחים בבית הספר משום שהם מרגישים לא נוח או לא בטוחים או פוחדים אפילו בסביבה החינוכית שלהם. מתן סביבה מתאימה ללמידה יכול להיות חלק מרכזי בהצלחה של התלמיד. תלמיד עם אוטיזם יהיה מוכן ללמוד במקומות שבהם הוא יכול  להירגע ולחוש בטוח.  כדי ליצור סביבה המסייעת ביותר ללמידה עבור תלמידים עם אוטיזם עמיתיהם ללא מוגבלות ומורים צריכים לבחון דרכים בהן להקל על התלמיד בכיתה. באופן ספציפי, המורים אולי יצטרכו לשקול את הקולות, הריחות, התאורה, ואפשרויות ישיבה בכיתות, וזאת על מנת שהשילוב יצליח.

הצד האודיו טורי
רובנו מצליחים להתעלם מהצלילים הלא חשובים שמהווים מטרד. אולם תלמיד עם הפרעה אוטיסטית עלול להגיב בצורה שלילית לצליל.

מורים יכולים לסייע לתלמידים להתמודד עם קולות, בכך שישאלו האם הילד רגיש לקולות, ולעזור לילד. להלן רעיונות נוספים לסיוע לתלמידים להתמודד עם קולות:

 • הרחקה ממקור הרעש
 • צמצום הרעש בכיתה
 • שינוי צלילים סביבתיים: למשל אם הרעש המפריע הוא כאשר המאמן שורק במשרוקית, ניתן לבקש ממנו שלא ישתמש במשרוקית בשיעור..
 • מכינים את התלמידים להישמע הצליל: הכנה מוקדמת ולמידה של סדר הרעשים.
 • לאפשר לתלמידים להאזין למוסיקה באמצעות אוזניות או לנגן מוזיקה (למשל, קלאסית).
 • לסטודנטים ישנן דרכים אפקטיביות להתמודדות עם צלילים בעייתיים. למשל, הם מציירים על נייר כשהם מוטרדים. 

שימו לב: יש להימנע מלהתערב באסטרטגיות התמודדות אלה במידת האפשר. מדובר במנגנוני ההתמודדות של תלמיד והם לא תמיד ברורים לכל. המורים צריכים להיות פתוחים לאפשרות כי התנהגויות כגון נפנוף יד והטקטוק באצבע עשויים לסייע ללומד.
 
חשוב לזכור כי תלמידים עשויים לגלות כמה צלילים מאוד מועילים או נעימים וקולות אלה יכולים לשמש כתמיכה לתלמיד. ישנם תלמידים שמוצאים צלילים מן הטבע (למשל, מים זורמים) כמרגיעים.  אם מצליחים לזהות את הצלילים הללו, הם יכולים לשמש לתמיכה עבור הלומד במהלך היום. סטודנט שנהנה מקולות של מים, למשל, ניתן לאפשר לו להאזין לתקליטור עם מוסיקה שכזאת במהלך היום.

מוסיקה יכולה לשמש גם ככלי הוראה לעיבוד חומר הלימוד ותמיכה בלמידה של תלמידים הסובלים מאוטיזם. תלמידים רבים הסובלים מאוטיזם מוצאים נחמה ושמחה במוזיקה.
 
ריח
בעוד אדם נורמאלי עשוי לשייך כמה ריחות לריח של ספר - חמאת בוטנים, חדשות, עפרון, אנשים עם אוטיזם מקשרים עשרות או מאות ריחות עם ספר אחד. 
בבית הספר ישנם ריחות שעשויים להטריד תלמידים הסובלים מאוטיזם למשל: מוצרי טיפוח אישי של מורים ותלמידים אחרים (כמו בושם), צבע ומוצרי אומנות אחרים, ציוד לבתי ספר. למשל, מניסיוני, ריח של מזון המגיע מהמעדנייה, בבית הספר בו אני מנחה, אנחנו פותחים את היום בריח של אוכל טרי שדווקא מפריע לילד הסובל מאוטיזם אך  בעזרת למידה שיטתית הוא למד להסתגל לריח.


ישיבה ממושכת
עבור רוב התלמידים בכיתה כיסאות נוחים, הם  גורם חשוב להצלחת הלמידה. 

 אפשרויות ישיבה שונות שניתן לשקול במקרה של ילדים עם אוטיזם:
 • כיסאות נדנדה, כיסאות נוחים
 • כריות
 • כדור פיזיותרפי


* הכותב הינו מטפל התפתחותי בשיטת מילר, מנחה ומשלב מקצועי.

אמיר חיימוב מושנוב מטפל ומתאם שיטת מילר בישראל בעל מרכז טיפולי עם תקשורת ישירה עם ארצות הברית  


www.millerisrael.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב