דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בנדודי שינה באמצעות צמחי מרפא 

מאת    [ 01/03/2007 ]

מילים במאמר: 539   [ נצפה 8601 פעמים ]

טיפול בנדודי שינה באמצעות צמחי מרפא


רבים מאלו הסובלים מנדודי שינה מעדיפים לא ליטול תרופות שינה, אלא לנסות צמחי מרפא. לצורך העניין ישנן כמה אלטרנטיבות מקובלות, אבל השאלה הגדולה היא: האם הן אפקטיביות? כתבה זו מנסה לתת על כך תשובה.

כל מי שיש לו נדודי שינה, או שלכל הפחות הוא סבור שיש לו כאלה, מנסה בשלב זה או אחר ליטול צמחי מרפא שיעזרו לו להירדם, ושנטילתם אמורה להיות עם תופעות לוואי פחותות מאשר תרופות קונבנציונאליות.

בספרות המדעית הצטבר במשך השנים ידע רב לגבי יעילותם הקלינית של צמחי המרפא המשמשים להשראת שינה. אחד מצמחי המרפא הפופולאריים ביותר לשם כך הוא שורש הוולריאן (Valerian), ואכן - מחקרים גילו כי נטילתו אכן יעילה, וזאת מכמה היבטים. ראשית , ולריאן מסיע להירדמות מהירה יותר, ומגביר את שלב השינה העמוקה ואת שלב החלימה. שנית, ניראה שנטילת ולריאן לפני השינה מסייעת לתחושה (סובייקטיבית) של שינה טובה ואיכותית יותר. שלישית, שימוש בוולריאן אינו גורם לתחושת ישנוניות ביום שלמחרת, עניין חשוב לכל הדעות. מחקר מעניין בנושא אף גילה כי נטילה של 600 מ'ג ולריאן 30 דקות לפני השינה במשך 28 יום משיג יעילות זהה לזו של התרופה
Oxazepam ( בארץ : ואבן ) , הנלקחת תכופות במצבים של נדודי שינה. ניתן ליטול תוסף המכיל שורש ולריאן בכמוסות של 2-3 גר', או ולריאן מרוכז ( 1:5 ) בכמות של 300-600 מ'ג, כ-30 דקות לפני השינה. צורה מקובלת אחרת של נטילת ולריאן היא כתמיסה
( במינון 5 מ'ל ).

צמח אחר המשמש לטיפול בנדודי שינה הנו הצמח מליסה רפואית ( Lemon balm ) . מספר מחקרים, לרבות מחקר שנערך באונ' נורת'מבריה באנגליה בשנת 2004, מדגימים כי צמח זה הנו אמצעי אפקטיבי למדי להרגעה במצבי דחק (Stress ) , ובגרמניה הוא אף מוכר באופן רשמי ( ע'י רשות ממשלתית ) כאמצעי יעיל לטיפול בהפרעות שינה הנגרמות כתוצאה ממתחים. אבל אין ספק שעיקר האפקטיביות של המליסה הרפואית לטיפול בנדודי שינה מושגת כאשר משלבים אותה ביחד עם נטילת ולריאן. בשנת 1992 הראו החוקרים דרסינג, רימן ולאו שתערובת כזו של צמחי מרפא משיגה יעילות דומה לזו המושגת משימוש בתרופה טריאזולאם ( Dressing H, Riemann D, Low H, et al, 1992 ) מחקר נוסף מגיע אף הוא למסקנה כי שימוש בתערובת ולריאן/מליסה רפואית, שניטלו במשך שבועיים, אכן יעיל בשיפור איכות השינה (1996, Dressing H, K?hler S, M?ller WE ) .

בספרות ידוע על שימוש בוולריאן ביחד עם צמחי מרפא אחרים, שהשפעתם חלשה יותר , לצרכי טיפול בנדודי שינה. אלו כוללים בין היתר בבונג (chamomile), כשותנית (Hops) - שהוא צמח מומלץ ע'י סוכנות ממשלתית גרמנית לטיפול בהפרעות שינה , פסיפלורה רפואית ( Passionflower ) , נפית החתולים ( Catnip ) , וצמח בשם American scullcap . ניתן להשתמש בצמחים אלו גם בנפרד, וזאת במקרים של נדודי שינה קלים או מתח.

גם תמציות שמן ארומטי של לבנדר נמצאו מרגיעות ועל כן יעילות לצרכי טיפול בנדודי שינה בכמה מיקרים . אחד המחקרים שפורסמו במגזין הרפואה היוקרתי Lancet בנושא זה אף בדק יעילות של טיפול בהרחת שמן לבנדר אצל קשישים הסובלים מנדודי שינה. נתגלה כי הרחת שמן כזה היה אפקטיבי אצלם באותה מידה כמו שימוש בתרופות שינה מקובלות ( 1995 Hardy M, Kirk-Smith MD, Stretch DD ) . מחקרים אחרים השיגו תוצאה דומה גם בקרב נבדקים צעירים יותר ( 2005 Lewith GT, Godfrey AD, Prescott P. ) . בניגוד להרחת שמנים, חשוב לציין כי בליעה של שמן ארומטי יכולה להיות מסוכנת , והיא חייבת להתבצע בפיקוח רפואי מקצועי. אין לצרוך שמן כזה על דעת עצמך בשום אופן !


לילה טוב.
אלחנן שנן,
מאמן להרגלי שינה,
חבר האיגוד הבריטי לשינה ( BSS ),
מרכז המידע לנדודי שינה בישראל
http://www.insomnia.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב