דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יצירתיות - ניתוח מקצועי מקיף 

מאת    [ 01/03/2007 ]

מילים במאמר: 1009   [ נצפה 15137 פעמים ]

יצירתיות היא כל הדברים הבאים. להלן רשימת ניתוח קצרה כדי להבין יותר לעומק מהי יצירתיות:

1. יצירתיות היא ראיית כל הדברים באופן שונה. כלומר, דרך הסתכלות אחרת על הדברים.
ייתכן והראייה השונה היא של הדבר עצמו שאנו מסתכלים עליו וייתכן אף שהראייה השונה היא בתוך תוכנו ולא בחפץ עצמו.

2. יצירתיות היא היכולת לחשוב בצורות שונות מן המקובל. למה הכוונה? נצטרך להגדיר כמובן לפני כן מהי דרך חשיבה. דרך חשיבה באופן לוגי היא מעבר של נקודת החוויה המחשבתית על פני נקודות מיתאר של שרטוט דימיוני של צורה כלשהי.

3. יצירתיות היא צירוף של דברים קיימים ומציאת נקודה משותפת חדשה לחיבורם. רבים אומנם חושבים שהדבר "יצא" להם במקרה אך חקירה מעמיקה של דרך חשיבתם תחשוף בפנינו "נוסחתיות חבויה", ולכן:

4. יצירתיות היא הבנה עצמית של נוסחתיות החשיבה העצמית שלך וניתוחה או ארגונה על דפים,שרטוטים וכן הלאה. מטרות הרישום הנ"ל (פויינטולוגיה) הינן ל:

5. (יצירת) "יצירתיות עצמית מובנת" - זהו מצב של יצירת יצירתיות מוגברת מעצם טיב ידע עצמאי נוסף המנתח ביצירתיות עצמה את היצירתיות עצמה. (אינדקס חיצוני).

6. יצירתיות הינה הבנת עקרונות תנועה חופשית תוך אובייקטית וחוץ אובייקטית. למה הכוונה? - יצירתיות תוך אובייקטית הינה היכולת להבין עקרונות פנימיים בתוך הדבר המנותח/ נשוא היצירתיות ויצירתיות חוץ אובייקטית הינה התהליך המקביל החיצוני. מנתח טוב יצירתי עשוי לאחד את שתי נקודות המבט הללו.

7. יצירתיות הינה צירוף נקודות מבט שונות ורבות לכדי נקודות מבט אחת וכך קורה הדבר שכל המשכי קווי המיתאר שהיו במקור כ"יוצאים" מתוך נקודות המבט השונות - כעת מכוונים ו"מזיזים" גם את צורת הדברים עצמם להרכבה חדשה.

8. יצירתיות הינה לא בהכרח תמיד בתוך האדם היצירתי אלא גם מתקיימת בינו לבין צורות הניתוח של הדבר עצמו. לעיתים יקרה ש"יקפוץ" משהו יצירתי בתוך תפיסתו הנגרם כתוצאה מתזוזה בהבנת העניין החיצוני ללא שיקוף או התרחשות של יכולת פנימית או כתוצאה ממנה.

9. פנימית בתוך האדם: יצירתיות עשויה להתרחש כגל כאשר השכל, הלב והבטן (מחשבה,רגש,תחושה) מכוונים זה אל זה בצורות מסויימות ומגבים מצידם יצירת "משהו כולל" כלפי העניין שדרושה בו יצירתיות.

10 . יצירתיות הינה תהליך גלי ולא תמיד מכוון (אם כי בהחלט ניתן לכוונה מראש).
עובדה היא שכשאר מתבצעת חשיבת בזק על פיתרון/יצירה של משהו הרי שניתן גם להשתמש ב"מצב הנפשי" הזה בדיוק באותו הזמן כדי לטפל בסוגיות אחרות שטרם נפתרו - וייתכן מאד שבמצב חשיבה /נפשי זה באופן קונקרטי הן ייפתרו. אף שאינן קשורות במישרין לנושא הספציפי אלא רק מצויות ברקע ב"שדה המחשבתי".

11. יצירתיות הינה "השראה" כפי שרבים מכנים אותה. כפי שצויין ב 10. על כן היא עשויה להיות מותנעת חיצונית ע"י גורם חיצוני המכניס את היצירתיות לפעולה.


יצירתיות באה לידי ביטוי בתחומי יומיום מגוונים ועשירים. לא אחת, היא היחידה אשר תקבע את טיב, דיוק וכדאיות המשך העניינים. וכאשר נדרשת יצירתיות אמיתית, מודגש שבעתיים הצורך להבינה על בורייה, לדעת לנתחה, לבצעה מיטבית, כדי לייצר אפקטים יצירתיים תומכי דרוש ופחות "התקדמות לינארית רגילה".

כפי שבכל דבר שהוא ישנם מומחים אשר אמונים על ביצועים מושלמים של הדבר הטוב ביותר שאמור להיות מיוצר מתוך שיא מקצועיותם, כך גם בתחומי יצירתיות. יצירתיות מסוגלת להיות מיוצרת מתוך "חשיבת בזק" המציתה אותה ללא קשר לתהליך סיסתמטי, ומצד שני- ניתן להובילה על ארכיטקטורה ראשונית, אשר מנגישה אותה לתודעה והמעבירה אותה אל תוך מסילות רכבת הרים של לונה פארק משוכלל. לונה פארק זה הינו מעבדת היצירתיות של אדם יצירתי השולט בה היטב והמתהלך בה כבן בית.

להגדרת יצירתיות נדרשות זוויות מבט, תהליכי "הפשטה" של צבעים ו"מכסי סירים". שכן, יצירתיות חוזרת על עצמה בהמוני מקומות בדיוק באותו האופן ולא משתנה (וואריאנטים). העניין היחידי הינו כי אנשים שונים תופסים "וואריאנטים" יצירתיים כחוזרים על עצמם שוב ושוב. למעשה, קל למדי להבחין כי המדובר אך ורק בוואריאנטים וכי הצורך הממשי אינו להבין באיזה סוג יצירתיות מדובר, אלא אך ורק בלהשוות את "שרטוט היצירתיות" (C) ל"הלבשה יצירתית" משוערת על ביטוי יצירתי אחר.

יצירתיות אינה נמצאת מחוץ לממציא ולא בהכרח תמיד רק ב"תוכו". זאת, משום שהגדרתה אינה אך ורק חיצונית או פנימית וכי תפיסתה הינה לא רק דו מימדית או תלת מימדית.יצירתיות ותהליכיה הינם כה סבוכים עד כי הצורך לנתחה (על ידי גורמים מקצועייים המנתחים יצירתיות) עשוי לחייב שימוש במימד רביעי (טטראלי) ועד חמישי ושישי. (טכניקות 2010-2100 - ISK).

יצירתיות משמשת בתהליכי המצאה, יחסי אנוש וניהולם, היבטים פסיכולוגיים, תהליכים עסקיים ושל מחקר והמצאתיות ובכל תחום אשר בו אין פתרונות רגילים המניחים את הדעת.
רבים הם שימושיה אף בתחומים הנראים כרחוקים מאד ממנה: משא ומתן, שיחות יומיום ופסיכולוגיה פנימית (פסיכולוגיית מעמקים - תחומים בהם האדם עצמו מנסה להסביר לעצמו דברים ולעיתים אף להצדיק אותם). יצירתיות הינה דבר מופלא במיוחד אשר ניתן להגדירו בקלות, כאשר יודעים מהיכן להתחיל, כיצד ללכת לאורך כל מיתווה התפתחותה ולהתחקות באמת אחר שרטוטיה). סודותיה האמיתיים המוחלטים מוכרים במיוחד לממציאים.

ישנם אשר המציאו שיטות להסברי יצירתיות , המניחים כי ניתן להגדירה באופן סדור. ייתכן כי ניתן, אולם בהתאם למספר "אובייקטי" הופעתה, כך נזדקק אף למספר המשך קווי ההתיחסות אליה (כל זמן שאנו עוסקים אך ורק בפריפריה שלה ולא בפנימיותה - המחייבת שיטוט מסוג אחר). הדבר אף מלמד אותנו כי יש להניח נקודות תצפית רבות כאפשריות על פריפריות היצירתיות ועל צורות הופעתה. עושר יכולת השיטוט מנקודת לנקודה - הינה נוסחה יצירתית בפני עצמה.

יצירתיות במובנה הרגיל, עשוייה להתבצע על "תכונות" הדבר, על המשכיו המדומים, על המשכיו המעשיים ואף על שינוי ביכולת התפיסה של הדבר עצמו (וביצוע סיבובים של מנחי תצורות, זוויות והחצנים). יצירתיות אף מסוגלת להיות על תהליכי תפיסה של הדבר עצמו (דימויים, סכמות וייצוגים) אשר רחוקים מן האובייקטאליות העצמית שלו.

לשם ביצוע יצירתיות, ישנה היצירתיות הרגילה של כל אדם רגיל , המשרתת אותו בהתאם למידת צרכו, ומעבר לה - רמות יצירתיות גבוהות יותר, אשר ניתן לסווגן לפי עושר יכולתן לקדם עניינים שונים, לפתור בעיות, לייצר התייחסויות מקדמות כלפי טיב עניינים רבים - ובהתאם ליכולת הקולט להבין את חריפות היצירתיות. פעמים רבות אף יקרה, כי בשל התקדמות היצירתיות מעל ומעבר ליכולת ההמשגה שלה, שייפרם חוט ההסבר הלוגי אודות צורת ודרכי בריאתה. הדבר מורכב מעט יותר מכפי שניתן להסביר אך ורק באמצעות שפה. עניין זה מעביר אותנו אל תחום המודלים.

מודלים של יצירתיות הינם מודלים בכוונתם הרגילה - צורות המשגה וארגון של אינפורמציה. ובהקשר של יצירתיות - המדובר הינו על איכלוס טקטיקות יצירתיות, וסיבובי, שינויי צורות, זוויות הסתכלות, והנדסת דרכי התקדמות, מתיחה, שינוי, דחיסה,פתיחה ושינוי של תפיסות - לגבי אובייקט נתון. אין המדובר על היטלים, כפי שניתן להתרשם, אלא על צירוף כושר לוגי של אובייקט מבצע (לדוגמא: ממציא), עם התייחסויות מסוג מסויים כלפי מושא היצירתיות.
נולדג'וויזר (מנתח ידע ומפתח ידע חדשני) מקים בית ההמצאות וגוף הידע רעיונית ישראל ISK

http://www.isk.co.il
כותב מקצועי מומחה
http://www.winwrite.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב