דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסמלים בחלומות 

מאת    [ 06/06/2010 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 6053 פעמים ]

יש לזכור דבר מאוד חשוב בנוגע לפירושי הסמלים בחלומות. אין להקיש מפירוש של סמל, כפי שהוא מופיע במציאות, לפירושו בחלום. מפרשי חלומות רבים, בהם פסיכולוגים שונים, משתמשים במשמעויות של סמלים כפי שהם מופיעים בהיסטוריה, בדת, במיתולוגיה, בתרבויות שונות, בכתבים שונים, ומשליכים את פירושיהם על החלום. במחקר ממושך שביצעתי על החלומות, ניתן לראות שאין קשר בין פירוש הסמל בערות לפירושו בחלום. שפת החלום שונה משפת הערות. לעתים נראה שבני האדם כמו סיכמו ביניהם במהלך הלילה, את פירושם של סמלים אלו וקבעו את השפה.

עם זאת, לסמלים אין פירושים נסתרים, רוחניים, או כאלה שאינכם יכולים לחקור בעצמכם. הנפש של החולם היא הקובעת אלו סמלים יופיעו בחלומות, מתוך המטען האישי שלה, אשר נצבר במהלך החיים. ניתן למצוא בחלומות סמלים אישיים – אלו סמלים שהחולם יצר מתוך המטען האישי שלו, וניתן לפרשם רק אם הוא יספק לנו מידע על כך. ניתן למצוא בחלומות גם סמלים אוניברסליים – אלו סמלים שנוצרו מתוך חלקים בנפש המשותפים לכלל בני האדם. הפירושים של סמלים אלו משותפים לחלומות רבים.

תהליך יצירת הסמלים נעשה בדרך של אסוציאציות. כדי להבין את פירושם של הסמלים, יש לבחון אותם גם כן בדרך של אסוציאציות. ניקח לדוגמה את המכונית. מכונית מופיעה המון בחלומות כסמל. הקשר בין המכונית במציאות לבין הסמליות שלה בחלום נוצרת בדרך של אסוציאציה. נסו להעלות אסוציאציות למכונית. המכונית משמשת עבור האדם (כל אחד על פי אישיותו והקשרים החברתיים שלו) כהשתקפות של מטען כלשהו בתוכו, וכדי לשקף מטען זה בחלום הוא יביא לצורך העניין את המכונית. למשל, האדם יכול לחוש שאין לו שליטה על החיים. הוא יביע זאת בחלום באמצעות נהיגה במכונית, כאשר אין לו שליטה עליה. גבר חש שאשתו מובילה אותו ומנהלת אותו. הוא יביע זאת בחלום באמצעות מכונית בה אשתו נוהגת ומובילה אותו. במקרה הזה השתמשנו במכונית, אך החולם יכול להביא לחלומו גם סמלים אחרים המביעים את אותה משמעות.

במהלך החיים הפנמנו מטענים רבים אשר יוצרים סמלים בחלומותינו. מטען רב הפנמנו, למשל, מתוך סיפורי הילדים שהקריאו לנו כשהיינו קטנים. בסיפורים אלו הופיעו פריטים כמו יער, טירה, אביר על סוס לבן וכולה. פריטים אלו יכולים לשמש כסמלים בחלומות על פי הקשרים האסוציאטיביים שהאדם יצר. למשל, אם אביר על סוס לבן התקשר אצל הילדה ששמעה את הסיפור, כבן הזוג המובטח, בבגרותה היא תביא סמל זה אל החלום כדי להביע את שאיפתה לבן זוג.

ניתן לראות את יצירת הסמלים בביטויים השגורים בפי הכלל. למשל במשפט: "אל תישאר תקוע במקום, תעביר הילוך". העברת ההילוך לקוחה מתוך המכונית. דבר זה יופיע בחלום באופן מוחשי, כהעברת הילוך במכונית. במשפט: "הבן שלי הוא תכשיט". תכשיט הפך להיות מושג המביע אדם יקר. בחלומות מופיע התכשיט (שרשרת, צמיד) כמביע בן זוג אהוב ויקר לחולמת.

סמלים מתגבשים גם דרך דימויים אסוציאטיביים שנוצרים במוחנו, לא תמיד באופן מודע. למשל, גור הכלבים שלי נשך אותי ופצע אותי. באופן לא מודע, אני מדמה את שיניו החדות לשיניים של כריש. בחלום מופיע כריש שנושך אותי, בדיוק באותו מקום בו נשך אותי הכלב. זהו סמל מאוד אישי, אשר אני יצרתי בתוכי. סמלים רבים נוצרים בדרך זו ויוצרים חלומות מוזרים ולא ברורים.

באמצעות העלאת אסוציאציות והפעלת הדמיון שלכם, תוכלו להבין סמלים רבים המופיעים בחלומות. אין צורך ללכת רחוק, אלא רק באמצעות מבט על עצמכם ועל חייכם.

תורג'מן יעל


חוקרת את החלומות, מנהלת פורומים לפתרון חלומות, כתבה את הספר "נפלאות החלום", שניתן לרכוש אותו רק אצלה


href="mailto:dreamyael@gmail.comdreamyael@gmail.com">">dreamyael@gmail.com


http://www.dreamwonders.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב