דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוח תנועה לאבאן-בארטנייף- בסיטואציה הטיפולית 

מאת    [ 06/06/2010 ]

מילים במאמר: 655   [ נצפה 3820 פעמים ]

ניתוח תנועה לאבאן – קרוי על שם יוצרו, רודולף לאבאן, אשר היה רקדן ומורה לתנועה בעל השפעה רבה. הוא נולד בהונגריה ב- 1879. הוא למד תחילה ציור וארכיטקטורה, אך מצא את ייעודו בחקירה ופיתוח של טכניקות תנועתיות הקשורות ללימוד של ההיבטים הרוחניים והמעשיים של תנועת האדם. 

לאבאן יצר מערכת ניתוח ועבודה בתנועה היכולה לסייע לאדם גישה אל, והרחבה של האפשרויות התנועתיות דרך הבנה של מרכיבי התנועה והיחסים ביניהם. ניתוח תנועה לאבאן הוא שיטה ושפה המשמשת לצפייה, תיאור, רישום והבנה של כל סוגי התנועה. מנתח תנועה משתמש בשפה זו על מנת לתאר ולפרש את התנועה האנושית, מתנועת היד הקלה ביותר בזמן שיחה ועד לתנועתו המורכבת של אתלט מיומן, מתבנית נשימתו של פעוט עד למעורבותו הגופנית הטוטאלית של הרקדן. ניתוח תנועה לאבאן הינו כלי בידי כל מי שרוצה להעשיר, לעדן ולשכלל ולהבהיר את התנועה.

כיוון שהתנועה משקפת גם את רגשותינו, אף הכמוסים, ודרכי ההתנהלות שלנו בעולם, הרי שניתוח תנועה לאבאן יכול לשמש גם ככלי לחקירה ולהבנה של ההיבטים הפסיכולוגיים של האדם.

שיטת לאבאן (לאבאן-בארטנייף) מיושמת במגוון גדול מאד של דיסציפלינות, כולל תרפיה בתנועה, משחק, מחול, שירה, ניצוח תזמורות, אנימציה של סרטים, אימון ספורטאים, אימון אישי, מנהל עסקים, אימון פוליטיקאים בתנועה, הנחיית קבוצות, ספורט, אנתרופולוגיה ולימודי תרבויות, ואפילו... משפטים (נו, אז אפילו האמא היהודיה יכולה להיות שמחה...).

לשיטה יש מעין שני פרקים עיקריים: הראשון עוסק בניתוח תנועה על פי עיקרי תורתו של רודולף לאבאן, ופרק נוסף עוסק בעבודתה של אירמגארד ברטנייף. עבודתו של לאבאן מתייחסת יותר למבנה של התנועה – הגוף, הפעולות, השימוש בחלל, הדינמיקה של התנועה והיחסים שיוצרים כל הנ"ל, ועבודתה של ברטנייף מקשרת את הנ"ל גם לתחומים גופניים כגון קינסיולוגיה ואנטומיה. בעבודתה של ברטנייף ישנו חלק חשוב העוסק ב"קישוריות גופנית", שזה האופן בו מאורגנת התנועה האנושית דרך דפוסים המתבססים על שלבי התנועה ההתפתחותית. לשלבים אלה יש קשר הדוק להתפתחות הרגשית והמחשבתית של התינוק, וניתן להשתמש בשיטה לזיהוי דפוסים חסרים או לקויים ולעבוד דרכם על מקומות חסומים או "תקועים".

הגוף מדבר – בסיטואציה הטיפולית

דפוסי התנועה של אדם, והאופן בו "שוכן" האדם/העצמי שלו בתוך גופו משקפים את המשאבים הפסיכולוגיים שלו, את ההיסטוריה שלו ואת יכולותיו. השימוש בשיטת ניתוח התנועה לאבאן–ברטנייף בתוך טיפול פסיכותרפיסטי נעשה לצורך הערכה, קביעת מטרות עבודה וטיפול ומציאת דרכי התערבות טיפוליות. כל אלו משמשים על מנת לסייע למטופל להרחיב את האפשרויות התנועתיות שלו, בזמן שהוא מעמיק את הקשר שלו עם גופו בתוך סביבתו הייחודית.

הנה מספר תחומים בהם ניתן לעסוק דרך טיפול תנועתי זה (שימו לב לקשר ההדוק והמוצלב בין גוף ונפש):


    • איזון בין קישוריות פנימית ואקספרסיביות חיצונית (האופן בו אני חווה את הקשר שלי עם עצמי והיכולת שלי למצוא את הכוחות הפנימיים שלי על מנת להביא את מי שאני החוצה אל העולם).
    • איזון בין יציבות ובין תנועתיות ( כיצד אני יכולה למצוא את הביטחון שלי, אך מבלי "להיתקע" שם? כיצד אני יכולה, באופן הטוב ביותר להפעיל ולהניע –מהמילה מוטיבציה- את עצמי?)
    • עידוד לגישה אל התלת-מימדיות של: החלל האישי (כיצד אני יכולה למלא/"לאייש" את החלל האישי שלי, באופן אפקטיבי?) יחסים עם אחרים (כיצד אני תומכת את עצמי בזמן שאני יוצאת אל אחרים/מקבלת מהם, ו"מעצבת" את אשר קורה בינינו?) והסביבה (כיצד אני יכולה לנוע דרך העולם באופן שיעבוד עבורי?)
    • פיתוח קצב ורצף תנועתי באופן אפקטיבי (האם אני יכולה למצוא את הקצב בו אנוע באופן שהוא גם יעיל וגם מאפשר מנוחה?) 
    • פיתוח דרכי תנועה יצירתיות, בריאות ומתחדשות המכבדות את צורכי הגוף, מונעות פציעה ומעלות את ההנאה הקינסתטית (כיצד אני יכולה לשים לב לעצמי ולטפח את עצמי ברמה טובה דיה בכל התחומים?).

 

מילכה לאון – מתמחה בשיטת לאבאן, בעלת תואר שני בתנועה ומחול ממרכז לאבאן בלונדון. השתלמה במחול, תנועה, BMC, משחק והנחיית קבוצות.

 לימדה מחול וLabanAnalysis- במרכז לאבאן בלונדון ובקולג'ים למשחק; מחול וכוריאוגרפיה באקדמיה למחול בירושלים, ניתוח תנועה לאבאן לתרפיסטים בלסלי קולג', אוניברסיטת חיפה ומסגרות פרטיות, מלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה וLabanAnalysis בארץ ובחו"ל. יוצרת קורסים והשתלמויות המשלבים בין מחול, תנועה ו-LabanAnalysis      לרקדנים, שחקנים, מאמנים ותרפיסטים.

משלבת ניסיון וידע מתוך LabanAnalysis, Body Mind Centering , מחול, יוגה, פילאטס משחק והנחיית קבוצות.

מילכה לאון, מ.א. תנועה-מחול-תיאטרון LabanAnalysis EFT




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב