דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שכנוע - מושג "מיקום השכנוע" 

מאת    [ 26/02/2007 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 4621 פעמים ]

בשכנוע כמו בכל דבר אחר בחיים אין וודאות מוחלטת מראש להצלחה. הכל נעוץ בטיב ההבנה. על כן וכדי שלא יפוספס השכנוע המיטבי נחוצה הבנה משופרת ומדוייקת שתאפשר ל"שחק" מעט עם הדברים כדי להפעיל ולהוציא לפועל את השכנוע כפי שאנו מעוניינים שהוא יתרחש.

בניגוד לשכנוע אסוציאטיבי שבו רובנו משתמשים בחיי היומיום (שכנוע שבו אין מראש אירגון רב של הדברים ) הרי שקיים גם שכנוע אחר,המאורגן יותר.

קיים דגם מקצועי שבעזרתו ניתן לצפות על מלוא תהליך השכנוע. הדגם הוא למעשה סוג של שרטוט דימיוני שמיד נבין אל מה הוא מתייחס וכיצד רצוי וכדאי לדמיינו בכל מקרה ומקרה.

כעיקרון לכל משכנע יש את מחשבתו שלו על העניין שהיא - מוגדרת כקו מחשבה. ממש כמו במשפטים ובבתי משפט: קו מחשבה. קו המחשבה מורכב מנקודות עניין שונות היוצרות את מלוא קו המחשבה. בדייקנות ציורית זו קל יהיה לתאר את הצטרפות כל "נקודות העינינים" זו לזו כהתהוות הקו באופן מושלם.

מכאן ועד לאוזניו של שומע התוכן (שנתכנן מיד) כל הדברים מוגשים באמצעות הניסוח.
על כן עלינו להבין היכן נמקם בניסוח את הדברים העיקרייםף האם מיד בהתחלה, האם באמצע הדיבור ואורכו ,או האם בסופו. קיים שכנוע הקרוי תחילי שבו הדברים מוגשים מיד בהתחלה,קיים שכנוע אמצעי שבו בהתאמה הדברים המשכנעים מוגשים באמצעות הניסוח בערך באמצע כל הנאמר וקיים השכנוע הסופי שבו עיקר ההתמודדות השכנועית הינה בסוף הנאמר והדיון.למעשה אין באמת שכנוע המתנהל במשך כל זמן השיחה.ייתכן ולעיתים הדבר נראה כך אולם זה לא הגיוני ולא נכון.משך כל זמן השיחה מתנהל "קרב" מדומה בין שני הצדדים של ניסיונות ושל "הדיפות" נגדיות. בפועל יוצא (עקב משחק כוחות זה של התמודדות) שבניתוח אחורנית של השכנוע מיקום הדברים המשפיעים ביותר ייראה בבהירות ובמדוייק כמונח או בתחילת השכנוע,או באמצעיתו או בסופו.

זהו ניתוח המיקומי מבחינת הזמן. (אגב,כהערה בלבד: מאד מעניין לשאול את שני הצדדים בהסתיימות הדיון היכן כל אחד מהם סבור שהתבצע השכנוע לדעתו ובכך להשוות את דעותיהם ואף ליצור מכך הבנה משופרת של התהליך אחורנית לאחר מעשה השכנוע).ביומיום לעיתים מתרחש שכנוע כל כך מהיר בדברים מסויימים כך שאפו לא מתקיים ממש זמן למדידה.זהו שכנוע זמן אפס כמובן.

מבחינת מיקום הקרוי מיקום מעגלים:

שכנוע יכול להתבצע בתוך מעגל האישיות של המשוכנע ושכנוע עשוי להתבצע על דברים הנמצאים מסביב לשטח הפנימי הפסיכולוגי של המשתכנע העתידי.בנוסף,קיימים מיבנים פנימיים (הפסיכולוגיה של המשוכנע) שהם מעגלים שונים בפני עצמם. כל מעגל כזה עשוי להיות במצב דלוק או מכובה. דלוק משמעותו שהננו מעוררים אותו בשכנוע, וכבוי הינו למעשה מסמן שאנו מכבים אותו בשכנוע.

כעיקרון שכנוע עשוי להתבצע סופית כל זמן שאנו מפעילים שלושה מעגלים בשלושה מיקומים פחות או יותר מתאימים זה מעל זה : מעגל אחד בכל אחד משלושת האזורים הפסיכולוגיים הבאים: בטן,לב וראש.אנו מפעילים אזור ספציפי אצלנו כמשכנעים או שהננו מנסים להשפיע על אזור זהה אצל המשוכנע.

ברמת המאקרו ,כאשר נמקם את נקודת התצפית שלנו כחיצונית לשני משתתפי השכנוע אזי עלינו להקיף את המשכונע בשלושה מעגלים. המעגל האמצעי ביותר יהיה אופיו , המעגל השני כלפי חוץ יהיה כל אזור המגע הדיבורי והתחושתי עם המשכנע ותכניו,ואילו האזור של המעגל השלישי יהווה את הסביבה הפיזית והאנושית המקיפה את המשוכנע. לעיתים ,כאשר הוא ישתכנע בסופו של דבר,למשל,מלחץ סביבתי הרי שנוכל לומר שמיקום השכנוע הינו במעגל ההשפעה השלישי מבחוץ.

המשך יבוא

אוטודידקט (לימודים עצמאיים) 13 שנה
נולד'גווייזר (יועץ ידע רב תחומי)

תחומי התמצאות וידע:

ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה
(חבר ארגון הכותבים הישראלי)
רטוריקה ואמנות הדיבור
תחקירים אודות אינטלגנציית דיבור
משא ומתן
אומנות המכירה
ניתוח הומור
ניתוח המצאות
חדשנות
ראיית תמונה רחבה משולבת של תחומי ידע לא מעטים

אי מייל shin7@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב