דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממש לא חייבים להפסיד כסף מהמשבר! כמה תעודות שורט שכדאי להכיר 

מאת    [ 01/06/2010 ]

מילים במאמר: 1184   [ נצפה 2674 פעמים ]

כבר לפני חודש, כתבתי כאן כי מגמת העליות עומדת בסימן שאלה ולפני שבועיים הדגשתי שמגמת העליות להערכתי, אכן הסתיימה. למעשה, לאחר קצת יותר משנה של גאות בשווקים, נראה כי משבר חדש מאיים על הכלכלה העולמית, אם תרצו, שלב ב' של המשבר הקודם. בשלב זה, על אף שלא ניתן לאמוד את ההיקף המדוייק של המשבר, נראה כי מדובר במשבר של ממש ולא בתיקון טכני פשוט. המשמעות הכואבת של המצב: העולם עשוי להיכנס להאטה או למיתון והבורסות צפויות לחזור למגמת ירידות חדה ו/או ממושכת.

למשוואה הזו נכנס כעת גם גורם חדש ישן, אשר בדרך כלל אני מייחס לו פחות חשיבות והוא הגורם הביטחוני. נכון הוא, שעד כה, מרבית האירועים הביטחוניים במדינתנו היו בעלי השפעה שלילית בטווחים קצרים בלבד, אולם אין סיבה להפסיד כסף גם בטווח הקצר, אם ניתן להימנע מכך. אירועי הימים האחרונים אמנם אינם בעלי משמעות כלכלית גדולה, אולם תחושתי היא שהפרובוקציות האחרונות אינן סוף פסוק ומעתה, לפחות בחודשים הקרובים, כדאי לשים עין גם על הגזרה הזו. ממילא, להערכתי, המשבר באירופה, לא יאפשר לשוק לזנק בעתיד הנראה לעין, אז בוודאי כדאי לשמור על זהירות יתרה, כאשר מצטרף למשוואה הגורם הביטחוני. שוב אני מדגיש את נקודת המבט שלי: עדיף לא להרוויח ולהחמיץ מהלך של עליות קלות מאשר להפסיד הרבה כסף בירידות חדות.

יד על הדופק
לפני שאתם ממשיכים לקרוא חשוב לי מאד להדגיש, שלאור רמת אי הוודאות הגדולה בשווקים, קיים תמיד סיכוי סביר שאני טועה ולכן, בכל יום אני נוהג לעבור שוב על הנחות היסוד שלי ולבחון שוב את החלטותיי. שאננות, התאהבות או היקבעות בפוזיציה הן הסכנות הגדולות. במיוחד כאשר פועלים ליצירת רווחים "לא טבעיים" משוק יורד, חשוב להיות דרוכים למקרה בו נקבל מספיק אינדיקציות לכך ששגינו ובמקרה כזה יש לפעול במהירות למימוש אותם מכשירים. העובדה שכבר לפני כמה שבועות נערכנו ובחרנו לממש כמעט את כל רכיב המניות בתיקים והאג"ח הקונצרני ולרכוש מכשירים פיננסיים המרוויחים מירידות, מאפשרת לנו כיום מעט יותר חופש פעולה ואורך רוח. בשל הקצב המהיר בו מתרחשים האירועים, אני מתנצל מראש אם לא אספיק לעדכן את קוראי הטור שלי במידה ויכולו שינויים מהותיים מהירים.
לאחר כל ההקדמה הזו, אפשר להמשיך:

פוטנציאל למשבר חמור במיוחד!
נכון להיום, נראה כי הסיכויים להמשך הירידות בשווקים גדולים מן הסיכויים לעליות. כפי שהדברים נראים כעת, הפוטנציאל של המשבר הנוכחי, הינו רחב היקף, אולי אפילו מעבר למשבר שחווינו בשנת 2008. אמנם בכלל לא בטוח שהפוטנציאל הזה אכן יתממש, אך כדאי לקחת בחשבון גם את האפשרות לתרחיש השלילי. המשבר הנוכחי הוא לא רק כלכלי, אלא גם פוליטי ומדיני. האינטרסים של המדינות השונות באירופה לא אחידים, האזרחים יוצאים לרחובות ולא מוכנים לקבל כל תוכנית והמדינות מוגבלות בצעדים כלכליים משום שהן תלויות באיחוד האירופי וגם אין להן מטבע עצמאי משלהן.

בעוד שהמשבר הקודם התמקד בחילוץ של בנקים וחברות ענק אמריקאיות, המשבר הנוכחי מתמקד במדינות ממש. חלק גדול מן התחמושת להתמודדות עם משברים כבר נוצל במשבר הקודם. לבנקים המרכזיים ולממשלות יהיה קשה יותר לפעול. הריבית כבר נמוכה, כספים כבר הודפסו בכמות גדולה וחילוץ חברות בקשיים כבר נעשה. נשאלת השאלה כיצד ייפתר המשבר הנוכחי.
וכל זאת, בלי להתייחס לבעיות הביטחוניות המקומיות שלנו כאן בישראל.

מהו הפתרון למשבר ?
העולם המערבי עשה כל מה שניתן, על מנת לחמוק מן המיתון, לשמור על רמת החיים הגבוהה ולתמוך בצמיחה, אבל פתרונות הקסם כבר לא מצליחים להחזיק ונראה כי כל ניסיון התחמקות נוסף מגיע לדרך ללא מוצא. בסופו של דבר יימצא פתרון למשבר, אבל כנראה שלא יהיה מנוס מהפתרון הטריוויאלי הישן והפשוט שהעולם המערבי כל כך לא אוהב. חלק ממדינות העולם ייאלצו לרדת ברמת החיים, לקצץ בתקציב, להתייעל ואולי להעלות מיסים. זוהי דרכו של עולם: גאות ושפל. מתחנו את הגאות עד קצה גבול היכולת וכעת חוזרים לתקופה פחות נעימה. העולם לא ייחרב, אנשים ימשיכו לעבוד, לאכול, לטייל ולבלות, אבל הבורסות כנראה ייאלצו לשקף מצב כלכלי פחות טוב.

כיצד ניתן להגן על תיק ההשקעות ואולי אפילו להרוויח מכך כסף ?
מספר כלים מאפשרים למשקיע להגן על תיק ניירות הערך שלו מפני ירידות. הפתרון הראשון והיעיל ביותר הינו למכור את תיק ההשקעות או את חלקו. מי שלא יכול או לא רוצה לעשות זאת משיקולים שונים (למשל שיקולי סחירות), יכול לרכוש הגנות.

הפעם אתייחס כאן רק לסוג אחד של הגנות: תעודות סל בחסר וגם לכך בקיצור נמרץ:
האם כדאי לרכוש חסר על היתר (50) ?
באופן תיאורטי, תעודת חסר על מדד היתר היא אידיאלית, כיוון שמניות היתר חוטפות בדרך כלל את המכה הקשה ביותר בתקופת ירידות, בין היתר כתוצאה מפדיונות בקרנות הנאמנות שמרסקות את מניות הבלתי סחירות. במצב כזה, השורט על מניות היתר הינו פתרון מתוק ונעים. הבעיה שלפנינו הינה שבמדד יתר 50, המניה בעלת המשקל הגדול ביותר היא רציו. ברציו הכל יכול לקרות בכל רגע ללא קשר למשבר. גילוי של גז במאגר לווייתן בהחלט יכול להרוס לשורטיסטים על המדד הזה את כל החגיגה, מכיוון שבמקרה כזה רציו עשויה לזנק בעשרות אחוזים ויותר (ולהיפך). לכן, למי שבכל זאת מחליט לבצע שורט על מדד היתר 50, כדאי לנטרל את רציו על ידי הצטיידות במניה בהתאם למשקלה במדד או בתעודה (אם המינוף בה שונה מ- 1).

השורט הקלאסי - שורט על ת"א 100
אין הרבה מה להוסיף כאן. זהו שורט קלאסי על שוק המניות בישראל.

השורט החכם  - תל בונד 40 או 60
בניגוד למניות, שכבר חטפו מכה לא נעימה ובמקרה של שינוי באווירה הן בהחלט יכולות לעלות ולדרוס כל שורטיסט חייכן, מדדי התל בונד נמצאים קרוב לשיא כל הזמנים. גם תחת אווירת חג, פריחה כלכלית וגן עדן של ממש, קשה קצת לראות כמה עוד יכולים מדדי התל בונד לעלות. כאן נראה כי הסיכון בסה"כ דיי מוגבל (אבל הוא קיים כמובן). לעומת זאת, בתקופות הרעות של התל בונד, למי שהספיק לשכוח כבר ראינו ירידות של 2%, 3% ואפילו 5% ביום. עם פוטנציאל מוגבל מאד להפסד וסיכוי דיי מכובד לרווח, שורט על מדדי התל בונד, נראה כשורט החכם ביותר.

שורט ממונף
השורט הממונף מאפשר למשקיע להרוויח יותר באחוזים בגין כל ירידה של אחוז במדד הרלוונטי. הבעיה היא שבחלק מן התעודות הללו, תקופות של דשדוש שוחקות את התעודות. לכן, מבלי להרחיב על כך, למי שיש מספיק כסף זמין, כדאי לשמור על כלל אצבע אחד חשוב, שנכון לפחות לגבי חלק גדול מן התעודות: עדיף להשקיע 2,000 ש"ח בתעודה לא ממונפת, מאשר 1,000 ש"ח בתעודה ממונפת פי 2.

חשוב לזכור - יש לעיין היטב בעלון לצרכן לפני השימוש!
חשוב לבחון היטב בתשקיף של כל תעודת שורט את התנאים המיוחדים לה. ישנן תעודות המבוססות על נוסחאות של אחוזים ואחרות המבוססות על שערים. ישנם מקרים של המרה כפויה וכן קיימות נקודות שונות שחשוב להכיר והן בעלות השפעה גדולה על תוצאות ההשקעה.

מילה על מניות הגז
חריג אחד בכל זאת עשוי להיות בכל הבלגאן הזה והוא תחום הגז אותו סקרתי כאן בהרחבה תקופה ארוכה. במידה ותוצאות הסקר התלת מימדי בלווייתן יציגו תמונה אופטימית, הרי שכמה מניות ייהנו מכך. המניה המועדפת עלינו מזה זמן הינה אבנר (במידה דומה לדלק קידוחים), בשל הפריסה הרחבה שלה במגוון גדול של רישיונות, הכוללים גם חלק בלווייתן.

לסיכום
מרבית הסימנים מצביעים על משבר מורכב וחמור עם פוטנציאל להסתבכות. העולם המערבי ייאלץ למצוא הפעם פתרון עמוק ויסודי לבעיות. הפחתות ריבית והדפסות כספים לא יפתרו לבד את הבעיה ולכן ככל הנראה תהיה פגיעה ברמת החיים. בנוסף, כדאי לשקול לבטח את התיק גם כנגד החרפה בגזרה הביטחונית. לידיעת המשקיעים, צפויה תקופה קשה, הבורסות צפויות להמשיך לרדת ולכן כדאי לשמור היטב על הכסף. ממש לא חייבים להפסיד כסף מן המשבר. להיפך, אפשר אפילו להרוויח ממנו הרבה כסף באמצעות מכשירים פיננסיים שונים, אשר את חלקם הזכרתי כאן. תנהגו בחכמה! בהצלחה!


רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל. 03-5616711
פקס. 03-5616710
/>rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il


 גילוי נאות


חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך המוזכרים בדו"ח זה לרבות תעודות שורט על מדד יתר 50, מדד ת"א 100 ומדד תל בונד 60 מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (1/6/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב