דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נדודי שינה ומחלות 

מאת    [ 25/02/2007 ]

מילים במאמר: 430   [ נצפה 5012 פעמים ]

הקשר בין נדודי שינה למחלות


מזה זמן רב רווחת התפיסה הפופולארית כי שינה טובה מועילה לבריאות. לאחרונה מתרבות ההוכחות המחקריות כי תפיסה זו לא רק שהיא נכונה, אלא ששינה בלתי מספקת אף פוגעת בבריאות, ובצורה קשה למדי.

ההשפעה המורגשת והנפוצה ביותר של לילה ללא שינה ( או עם שינה בלתי מספקת ) מורגשת למחרת בבוקר, בזמן העבודה או התפקוד היום-יומי השגרתי. לראייה, שני מחקרים שנערכו בשנות התשעים של המאה שחלפה חשפו כי עובדים שישנים גרוע מקודמים פחות בעבודה מעמיתיהם הישנים טוב, תפוקת העבודה שלהם נמוכה, וההיעדרויות שלהם מרובות ( ראה Rajput , 1999 ; Leigh 1991 ) . בצרפת, שם נערך מחקר החושף כי שליש מהצרפתים מתלונן על בעיות שינה, מתלוננים 56% מתוך הסובלים כי נדודי שינה פוגעים בתפוקת העבודה שלהם ביום שלמחרת.

אבל מעבר לתסכול ולבעייתיות שבהתמודדותם עם אופן ביצוע עבודתם, מתלוננים הסובלים מנדודי שינה לעיתים תכופות על תחושה של ישנוניות בשעות היום, ביצועים קוגניטיביים נמוכים, וירידה בשימת לב שעלולה אף להיות מסכנת חיים. כך למשל, מחקר שנערך בברזיל חושף כי 22 אחוז מנהגי המשאיות הגומעים מאות קילומטרים ביום נרדמים על ההגה, תוך כדי נהיגה(!).

מחקר שפורסם במגזין American Journal of the Medical Sciences המתפרסם בארצות הברית אף גורס כי היעדר שינה ראויה עלול לפגוע ביכולת הגוף לווסת את הטמפרטורה שלו, עד כדי סכנת מוות במקרי מאמץ פיזי. המחקר בדק שישה מקרי מוות שאירעו תוך כדי או מיד אחרי פעילות גופנית מאומצת, ומצא כי בכל ששת המקרים הללו הווה מחסור בשעות שינה גורם משמעותי .

מחקרים מתקדמים יותר ניסו לברר את הקשר הפיזיולוגי בין נדודי שינה למחלות, באמצעות חקירת רמות של חלבונים תוך תאיים מסוימים אצל אנשים ששנתם תקינה לעומת כאלו הסובלים מנדודי שינה. ואכן, חוקרים באוניברסיטת לייפציג בגרמניה גילו לאחרונה כי רמת הפרשתו הלילית של חלבון תוך- תאי בשם אינטרלוקין-6 גבוהה בהרבה אצל חולים הסובלים מנדודי שינה מאשר אצל אנשים ששנתם תקינה. האינטרלוקין-6 הנו חלבון הנוטה ליצור דלקות, והוא מקושר למחלות לב, מחלות כלי דם ולמחלות אחרות ( Burgos, Richter et al ,2006 ) במחקר אחר נתגלה כי חלבון תוך תאי אחר, שגם הוא מעודד היוצרות של דלקות , מופרש אצל הסובלים מנדודי שינה במהלך היום בצורה רבה יותר מאשר אצל אנשים הישנים היטב(Vgontaz et al, 2002 ) . מחקרים אלו עולה תמונה עגומה כי נדודי שינה תורמים למצב קבוע של "דלקת קטנה" ( low Grade Inflamation ) העשוי להאיץ את היווצרותן של מחלות רבות הקשורות להזדקנות.

מחקרים חדשים מתפרסמים כל הזמן, וחדשות לבקרים נחשפים קשרים בין נדודי שינה לתחלואים אחרים, כגון סכרת, השמנה, ועוד.

אז מה עושים? לא מזניחים את הטיפול בתופעה. אם מרגישים שאנו עוברים תקופה בה איננו ישנים שינה מספקת, והדבר מפריע לתפקודנו, נדאג להתייעץ עם איש מקצוע ולפתור את המצב, וזאת לפני שיגרם לנו נזק בריאותי.


לילה טוב.




אלחנן שנן
מאמן להרגלי שינה
חבר האיגוד הבריטי לשינה ( BSS )
מרכז המידע לנדודי שינה בישראל
http://www.insomnia.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב